Dziura komunikacyjna stanowi poważny problem w życiu mieszkańców Płocka i okolicznych miejscowości. Nowa linia kolejowa w ramach projektu CPK może rozwiązać ten problem, pozwalając na uruchomienie regionalnych kursów kolejowych.
Trwają spotkania konsultacyjne w sprawie wyznaczenia tras i zaawansowania prac nad powstaniem linii kolejowych. W spotkaniach z przedstawicielami spółki CPK uczestniczyli reprezentanci organów administracji rządowej, samorządów województw i władz miast. W ciągu ostatnich dni odbyły się konsultacje w Warszawie (24 lipca), w Łodzi (29 lipca) i we Wrocławiu (30 lipca). W ich trakcie rządowy inwestor przedstawił poziom zaawansowania prac przygotowawczych do budowy linii kolejowych na terenie województw mazowieckiego, łódzkiego i dolnośląskiego, omawiając ich pierwszą koncepcję w ramach rozpoczętego procesu tzw. trasowania.
Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild podkreśla, że planowane są kolejne spotkania w ramach kolejowych konsultacji inwestycyjnych CPK z przedstawicielami samorządów.
– Zamierzamy konsultować przebieg planowanych linii kolejowych, omawiać potrzeby transportowe mieszkańców i lokalne uwarunkowania środowiskowe. Regionalne konsultacje strategiczne, w które włączamy przedstawicieli samorządów, będą kontynuowane, a ich celem jest ustalenie optymalnego przebiegu linii – wyjaśnia Piotr Malepszak, pełniący obowiązki Prezes CPK.
Przypomnijmy, że w ramach Programu CPK województwie mazowieckim planowana jest budowa 344 km nowych linii kolejowych. Dzięki temu 86 proc. mieszkańców województwa ma w ciągu mniej niż godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co tym samym poprawi dostępność komunikacyjną Mazowsza.
Jak informowaliśmy, priorytetowymi inwestycjami w regionie są dwie linie kolejowe dużych prędkości: linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Poznań oraz linia nr 5 CPK – Płock – Grudziądz (Gdańsk). To fragment tzw. szprychy nr 1 i szprychy nr 9 w ramach Programu CPK. Na północnym-wschodzie województwa powstanie także nowy odcinek linii nr 29 z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka.
Program Kolejowy #CPK to:
✅ 10 tras łączących CPK i Warszawę z większością regionów w Polsce
✅ 120 miast połączonych w czasie przejazdu do 2,5 godz.
✅ 1600 km nowych linii kolejowych
#PolskaNaDobrychTorach pic.twitter.com/2c22ZhdjcY— Centralny Port Komunikacyjny (@STH_Poland) April 29, 2019
Zaprezentowana podczas spotkania w stolicy wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy:
- do Łodzi – 50 min. (teraz najkrótszy czas to 1 godz. 21 min.),
- Gdańska – 2 godz. (dziś podróż pociągiem zajmuje minimum 3 godz.),
- Poznania – 1 godz. 55 min. (zamiast obecnych 3 godz.).
Projekt sieci kolejowej obsługującej Centralny Port Komunikacyjny zakłada jednak nie tylko uruchomienie szybkiej kolei, przeznaczonej do przemieszczania się po całym kraju. Nowe linie kolejowe to także więcej możliwości dla regionalnych przewoźników kolejowych, jak Koleje Mazowieckie.
Według spółki Centralny Port Komunikacyjny, linia kolejowa z CPK w kierunku Kujaw oraz Pomorza da szansę naszemu regionalnemu przewoźnikowi uruchomić ekspresy regionalne z Warszawy do Płocka. Spółka realizująca projekt sugeruje przejazd przez miejscowości Błonie lub Grodzisk Mazowiecki. Przejazd wymienionymi ekspresami na trasie Warszawa-Płock miałby trwać od 55 do 60 min.
Na mapie prezentującej koncepcję połączeń kolejowych można również zauważyć, że planowana linia kolejowa zbliżając się do Płocka, ma się rozwidlać. Jedna odnoga ma przebiegać przez miasto i obecny dworzec kolejowy. Dalej tory mają prowadzić między obszarem zakładu PKN ORLEN a terenami mieszkalnymi. Druga odnoga ominie PKN ORLEN od strony północnej. Obydwa tory ponownie się połączą na północny-zachód od Płocka w okolicach Wyszyny.
Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. km linii. Jak tłumaczy CPK, nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczej Szerokotorowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.
Nie wypisujcie ludziom bajek i nie wciskajcie tej kaszanki bo już jedną zjedli i się wysrać do dziś nie mogą .
Nic nie robią dla normalnych ludzi tylko dla wykolejeńców i jeszcze się tym chwalą .
Niech przed Ratuszem postawią sobie karuzelę i się na niej kręcą i tymi dupowłazami co zmieniają partie polityczne byle ryj przy korycie trzymać
Z Płocka do Katowic????NIE MA SZANS.Trzeba być włóczęgą?albo wpierw do Kutna.Co za absurd.
A ja bym wolał z przesiadka w Kutnie niż po tej dziurawej a jedynce auto rozrywac i walczyć żeby utrzymać się na drodze
Wróciliśmy z gór potwierdzam że drogi nasze to masakra a zewsząd słychać tylko ochy i achy jakie to piękne drogi mamy
Panie Marku.
Pamiętam doskonale!
Żal mi tylko Moich sp. Rodziców do których Wnuki nie chcieli tłuc się przez Kutno lub jeszcze gorszymi Wariantami.
Ja pamiętam taki artykuł w Notatkach Płockich o CMK przez Płock.
Był to 1974r.
Minęło 45lat i nadal tylko ” Bajki” przed Wyborami….!
Miłej Soboty i Niedzieli.
Mnie jeszcze na początku XXI wieku udało się wyjechać „WŁÓCZĘGA ” Pln.czyli Łódź–Gdynia.
Wrócić już nie mogłem.
Dzięki Bogu że los tak sprawił…!!!
Ale Dzieci moje nie mogą pojąć że Ten zaścianek komunikacyjny trwa od czasów uruchomienia Tej SYFIARY(obecnie ORLEN).
*** Twierdzę że to wina Wina Społeczności lokalnej.
W tym Kraju bez radykalnych wystąpień Społecznych nic nie da się ZALATWIC.
****Wyrazy współczucia dla Wszystkich Ziomali.
Czyli pamięta Pan legendarny pociąg Łódź Kaliska-Gdynia? To był skład!. Był czas,że w sezonie można było dojechać nim, aż na Hel, były też sezonowe do Olsztyna oraz Ełku i Krakowa i nawet Giżycka. Ech…
Gdyby w 1985 powiodła się budowa północnej nitki CMK w kierunku Gdynii, to Płock może nie byłby taką prowincją. Bo gdzie kolej tam i rozwój. Mielibyśmy 2 godziny do Gdyni i 3-4 do Krakowa, a tak mamy śmierdzące busy wiozące ryzyko śmierci ( wszakże na drogach i w szpitalach umiera w tym kraju najwięcej ludzi)
Mamy też piękny dworzec amerykański bez jakiejkolwiek informacji czy kasy biletowej. Czasem mam wrażenie, że tu ma być tylko trujący Orlen i nic więcej. Ja sobie, Wam i Waszym wnukom życzę z całego serca realizacji tych śmiałych koncepcji. Tylko pamiętajcie nazwiska tych co obiecali i rozliczcie ich z czynów, nie słów czy projektów.
Co jet w tym najgorsze? W tyłku mają mieszkańców Płocka. Do Warszawy można i przez Paryż…….
To już było z meakulpa……. można? niestety płaci się za 1 km jazdy x suma odległości. Trzeba mieć majątek…
Jaka wtedy cena biletów na 1 osobę? A z rodziną?
Zapomnieli o Modlinie? nie , nie zapomnieli. Zarżnęli go a tam jest lotnisko……….i do Warszawy najbliżej.
Jesteśmy CELOWO W OBOZIE. ANI PRZYJECHAĆ ANI WYJECHAĆ
SPRÓBUJCIE JECHAĆ POCIĄGIEM DO KATOWIC…………SUKCESU. NIC NOWEGO TAK SAMO JAK ZA STALINA……
Tylko i wyłącznie przez Paryż to miasto uzdrawia duszę