Centralny Port Komunikacyjny zakłada, że region płocki zyska połączenie kolejowe z resztą kraju. Obecnie z miasta wyjeżdża zaledwie kilka pociągów Kolei Mazowieckich i PKP Intercity. Rozpoczęły się konsultacje w sprawie przebiegu nowej trasy kolejowej.
CPK – główne założenia
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu, w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który po zakończeniu pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Spółka CPK przewiduje, że inwestycja umożliwi stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Jedną z projektowanych linii kolejowych jest linia nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK-Płock-Włocławek-Lipno.
Trasa kolejowa w regionie płockim
Na zlecenie spółki Centralny Port Komunikacyjny, konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o. (jako Lider), Arcadis Sp. z o.o. oraz BBF Sp. z o.o. realizuje Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowych nr 5 i 50 na odc. węzeł CPK – Płock -Włocławek”.
Opracowanie ma przynieść efekt, w postaci dokumentacji studialnej wraz ze wskazaniem rekomendowanego wariantu. To podstawa, by prowadzić dalsze działania w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego.
Obecnie realizowany jest pierwszy etap przygotowań, które – po analizie korytarzowej i analizach wstępnych – zostaną pogłębione poprzez konsultacje społeczne i analizy szczegółowe. Na ich podstawie opracowane zostaną trzy warianty. Po analizie kosztów i korzyści, a także analizie wielokryterialnej, nastąpi wybór wariantu inwestorskiego.
Od października przeprowadzane są konsultacje wstępne, drugi etap ma zakończyć się w III kwartale 2023 roku, a wybór wariantu inwestorskiego powinien nastąpić w IV kwartale 2023 roku. Stworzenie Elementów Koncepcji Programowo-Przestrzennej zaplanowano do II kwartału 2024 r.
W powiecie płockim warianty planowanej linii kolejowej przebiegają przez gminy: Bielsk, Bodzanów, Brudzeń Duży, Mała Wieś, Radzanowo, Słupno, Stara Biała, Wyszogród i Miasto Płock.
Obecnie, w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego analizowanych jest pięć głównych wariantów.
Wariant W1
Wariant W4
Wariant W6
Podwariant W6A
Podwariant wariantu W6, uwzględniający trasowanie linii kolejowej nr 50 (łączącej planowaną linię kolejową nr 5 z istniejącą linią kolejową nr 18) poniżej stopnia wodnego na Wiśle we Włocławku.
Wariant W8
Wariant W9
Płock – co zaplanowano?
Nowa linia kolejowa ma połączyć m.in. Płock z Centralnym Portem Komunikacyjnym, Warszawą i Włocławkiem. W konsultowanym opracowaniu zaplanowano dwa korytarze poprowadzenia torów przez Płock.
Jeden ciąg kolejowy – wschodni, powyżej Podolszyc Północnych, wprowadza linię kolejową na istniejący dworzec PKP. Warianty zachodnie przewidują właściwie trzy przebiegi: wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 33, wzdłuż planowanego przebiegu ulicy Nowej Przemysłowej oraz prowadzący przez Kostrogaj i wzdłuż ulicy Długiej do gminy Stara Biała.
Konsultacje
Jednym z elementów przygotowań do kolejnych etapów inwestycji są otwarte spotkania konsultacyjne. To wstępny etap, można więc zgłaszać swoje uwagi do projektu i tym samym mieć wpływ na przebieg planowanej trasy kolejowej przez miasto.
Na stronie firmy prowadzącej konsultacje można także wypełnić ankietę i wskazać w niej, który wariant jest najkorzystniejszy [KILKNIJ]. Materiały, przedstawiające planowane warianty przebiegu linii kolejowej są też do wglądu w Biurze Obsługi Klienta w Urzędzie Miasta Płocka (wejście od strony ul. Zduńskiej). Można tam również wypełnić druk ankiety i umieścić ją w przeznaczonej do tego urnie.
Terminy konsultacji
- 10.10.2022 (poniedziałek) godz. 18:00 – Gmina Stara Biała – Remiza OSP, Stara Biała 60, 09-411 Stara Biała
- 11.10.2022 (wtorek) godz. 17:00 – Gmina Mała Wieś – Sala konferencyjna w Urzędzie Gminy Mała Wieś, ul. Jana Kochanowskiego 1, 09-460 Mała Wieś
- 12.10.2022 (środa) godz. 17:00 – Gmina Bodzanów – Szkoła Podstawowa w Bodzanowie (sala gimnastyczna), ul. Wyszogrodzka 1, 09-470 Chodkowo-Działki
- 13.10.2022 (czwartek) godz. 17:00 – Gmina Wyszogród – Miejsko-Gminna Hala Widowiskowo-Sportowa w Wyszogrodzie, Niepodległości 11, 09-450 Wyszogród
- 19.10.2022 (środa) godz. 17:00 – Gmina Radzanowo – Główna sala Centrum Kultury i Sportu w Radzanowie, ul. Szkolna 3, 09-451 Radzanowo
- 24.10.2022 (poniedziałek) godz. 17:30 – Gmina Słupno – Sala obrad w Urzędzie Gminy Słupno, ul. Miszewska 8a, 09-472 Słupno
- 25.10.2022 (wtorek) godz. 17:00 – Gmina Bielsk – miejsce spotkania w trakcie ustalania
- 27.10.2022 (czwartek) godz. 17:00 – Płock – Orlen Arena – sala konferencyjna, Plac Celebry Papieskiej 1, 09-400 Płock
- 07.11.2022 (poniedziałek) godz. 17:00 – Gmina Brudzeń Duży – miejsce spotkania w trakcie ustalania
O szczegóły inwestycji można również dopytać na infolinii CPK, dostępnej pod numerem telefonu: +48 539 188 404.
Właśnie usłyszałem o budowie linii kolejowej Przasnysz- Warszawa. I wyszło, że pan marszałek jest politycznym oszustem. Tyle lat zwodzi płoczczan linią kolejową do Warszawy. Linia do Przasnysza pokazuje, że taka inwestycja jest możliwa, ba realizowana na Mazowszu. Ten człowiek w Płocku powinien być politycznie i jako człowiek non grata. PSL won z Płocka.
Struzik obiecywał linię Płock -Modlin a nie Płock -Warszawa. Kolej do Modlina to nieporozumienie, nic nie rozwiązywała. Ponadto to były takie same obiecanki jak Inflanty Zagłoby: linie kolejową w Polsce może wybudować tylko rząd ale nie samorząd , a rząd nie ma takiej linii w żadnych planach, bo to nieporozumienie ekonomiczno-społeczne.
Zacznij używać rozumu, jeśli masz.
Osobiście słuchałem tego pana, pierwszy raz 2010 jak to mówił. I kolej Płock Modlin było określane jako etap pierwszy docelowego połączenia z Warszawą. I później było podobnie. I to pokazuje poziom zakłamania i obłudy faceta. Używam rozumu dlatego piszę to co napisałem, w kontekście oszustw psl.
Pomysł trochę „ekonomistów”
Też wtedy słuchałem tego pana w Centrum Edukacji, a potem -po kilku latach juz po ogłoszeniu projektu CPK i szprych kolejowyc-h wysłuchałem, jak ten sam pan podczas sesji RM przeczytał opracowanie podległego mu Mazowieckiego Biura Planowania Przestrzennego, z którego to opracowania wynikało, że nie będzie żadnej linii kolejowej Plock -Modlin-Warszawa bow ramach komponentu kolejowego projektu CPK jest planowana szprycha nr 1: Koszalin i Kołobrzeg – Bydgoszcz – Włocławek- Płock -CPK- Warszawa (z przejściem przez Wisłę koło Wyszogrodu ) zapewniająca dojazd z Płocka do W-wy w około 1 godz, a przez odnogę Bydgoszcz -Gdynia dojazd do Gdyni w ok 2 godz.. W tym projekcie ze szprychami jest taka przebiegająca obok Modlina łącząca CPK z Gdańskiem/Gdynią. I nie ma potrzeby wbudować kawałka toru od Wyszogrodu do Modlina.
Po zakończeniu czytania pan ten przekał to opracowanie płockiej RM wręczając je osobiście pełniącemu wtedy funkcję sekretarza radnemu T.Kominkowi.
Podczas tej sesji głos zabierali przedstawiciele spółek: CPK oraz PKP PLK, a także spocony poseł z PiS
oraz jeszcze bardziej spocona płocka radna V. Kulpianka – akurat ta sesja RM odbywała sie w dwa dni po awarii rurociągu przechodzącemu po Wisłą a zasilającego ściekami warszawską oczyszczalnię ścieków „Czajka”. i była dobra okazja aby poujadać sobie i nadziamać na wszystkie tematy..
Też wtedy słuchałem tego pana w Centrum Edukacji, a potem -po kilku latach juz po ogłoszeniu projektu CPK i szprych kolejowyc-h wysłuchałem, jak ten sam pan podczas sesji RM przeczytał opracowanie podległego mu Mazowieckiego Biura Planowania Przestrzennego, z którego to opracowania wynikało, że nie będzie żadnej linii kolejowej Plock -Modlin-Warszawa bow ramach komponentu kolejowego projektu CPK jest planowana szprycha nr 1: Koszalin i Kołobrzeg – Bydgoszcz – Włocławek- Płock -CPK- Warszawa (z przejściem przez Wisłę koło Wyszogrodu ) zapewniająca dojazd z Płocka do W-wy w około 1 godz, a przez odnogę Bydgoszcz -Gdynia dojazd do Gdyni w ok 2 godz.. W tym projekcie ze szprychami jest taka przebiegająca obok Modlina łącząca CPK z Gdańskiem/Gdynią. I nie ma potrzeby wbudować kawałka toru od Wyszogrodu do Modlina.
Po zakończeniu czytania pan ten przekał to opracowanie płockiej RM wręczając je osobiście pełniącemu wtedy funkcję sekretarza radnemu T.Kominkowi.
Podczas tej sesji głos zabierali przedstawiciele spółek: CPK oraz PKP PLK, a także spocony poseł Marek Opioła PiS oraz jeszcze bardziej spocona płocka radna V. Kulpianka – akurat ta sesja RM odbywała sie w dwa dni po awarii rurociągu przechodzącego po Wisłą, zasilającego ściekami warszawską oczyszczalnię ścieków „Czajka” ; była dobra okazja i pretekst aby sobie poujadać i nadziamać się na wszystkie tematy..
CPK i jego dotarcie do Płocka rozłożone są na trzy Pokolenia*
* Podobnie,jak Reparacje od Niemców.
Dalsze komentarze zbyteczne,bo to wszystko utopia!
Święte słowa
Nic nie zburzą, żadnego cpk nigdy nie będzie. Za co i kiedy. Po zmianie władzy kolejna zmiana nowe spółki i tak jak z atomem, pensje lecą a efektów brak. To nie przekop który można zrobić w rok. Budowa tyłu linii, obiektów mostowych, to interes na dziesiecilecia zwłaszcza w polskim wykonaniu.
oni tylko potrafią tylko powtarzać : „po co lotnisko, przeciez jest w Berlinie”.
No i to jest w sumie prawda : w Berlinie jest lotnisko, a u nas jest spółka CPK do dojenia tępego suwerena, hahahaha :-D
Jakie konsultacje ?
Te przebiegi są już dawno ustalone.
Będą burzyć domy, aż będzie duden szedł. Te nowe też…