Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Zawarte są w nim mapy korytarzy dla nowych linii kolejowych, które prowadzą z różnych stron Polski do nowego lotniska między Warszawą i Łodzią. Jedna z nich prowadzi przez Płock.
Jak podkreśla spółka CPK, Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) to nowy etap procesu planistycznego Programu Kolejowego CPK.
– Jest to kamień milowy w ramach przygotowań do budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą. Przedstawione korytarze będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych. SSL zawiera mapy kolejowe, które – po wydrukowaniu – zajmują powierzchnię 70 metrów kwadratowych – wyjaśnia spółka.
Każdy z przedstawionych korytarzy linii kolejowych ma również warianty przebiegu danej linii.
– Mają one charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych – wyjaśnił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Od dzisiaj z dokumentacją można zapoznać się na stronie www.cpk.pl, na początku lutego natomiast w tym miejscu zostanie udostępniony formularz konsultacyjny, dzięki któremu wszyscy zainteresowani będą mogli zgłaszać swoje propozycje do opracowanego dokumentu.
Jak informuje CPK, każdy z 10 „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację – PKP Polskie Linie Kolejowe.
Nas interesuje najbardziej szprycha nr 1, czyli linia stanowiąca planowane przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej: od Centralnego Portu Komunikacyjnego w kierunku Kujaw i Pomorza. 308-kilometrowa trasa pobiegnie z CPK do Włocławka, gdzie rozdzieli się na dwie: przez Grudziądz do Trójmiasta, a przez Toruń, Bydgoszcz i Nakło nad Notecią i Szczecinek do Koszalina. Jak wynika z danych GUS, w powiatach wzdłuż tej trasy mieszka łącznie ponad 3,5 mln ludzi.
Dzięki tej inwestycji, do sieci połączeń dalekobieżnych zostanie włączony m.in. Płock i Grudziądz.
– Korzyści dla mieszkańców będą niezaprzeczalne, np. podróż z Płocka do Warszawy skróci się z 2,5 godz. do 45 minut. Pociągi dojadą też szybciej na Kujawy – np. do Torunia z jego Dworem Artusa i Krzywą Wieżą oraz Bydgoszczy z Wyspą Młyńską i spichrzami, siedziby Pesy (polskiego producenta taboru). Dojadą też na Pomorze: z Gdańskiem, kolebką Solidarności (patronką CPK), Gdynią, wizjonerskim projektem II RP, i Sopotem z jego „monciakiem” i molo. A jeśli chcemy poszukać innych piaszczystych plaż i morskiego powietrza, pociągi dojadą też zmodernizowaną linią do Koszalina i Kołobrzegu – informuje CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
✈🚆 #CPK to prawdziwa rewolucja w podróżach kolejowych w całej 🇵🇱 Polsce. Zobacz Strategiczne Studium Lokalizacyjne ➡ https://t.co/04AWdnVcLg | #PolskaNaDobrychTorach pic.twitter.com/a7n9hvpKff
— Centralny Port Komunikacyjny (@STH_Poland) January 29, 2020
Od 1974r.o ile dobrze liczę minelo 45(46)lat.
Wtedy to opisywano w Notatkach plockich jak bedzie przebiegac CMK od Grodziska przez Plock w k.Trojmiasta.
Konkluzja.
Bajki sa dobre dla Dzieci.
Masz racje PiS się nie popisał
No i jednak będzie budowa.
Papier zniesie wszystko. Sny o potędze śmiech na sali. Oczywiscie dla Płocka to byloby super, tylko że nie będzie. Bo to nierealne. Ale ktoś kto nie wie jakie to skaplikowane moze uwierzy. To plan na 70 lat na oko przy max koncentracji srodkow na tym celu. A gdzie elektrownie, sieci energetyczne, inna infrastruktura?
No i jednak będzie,już podpisana umowa
Nie dojdzie do budowy tej linii kolejowej – wspomnicie te słowa
jakby pińcet plus zrobili jako odpis podatkowy, a nie łapówkę wyborczą, to kasa by była, a tak to całe CPK ma pewnie już prezesa i stado dyrektorów na sowitych pensjach, choć istnieje głównie na papierze