REKLAMA

Trwają konsultacje w sprawie przebiegu linii kolejowej przez region płocki. Mieszkańcy mogą przekazywać opinie

REKLAMA

PowiązaneTematy

Trwają przygotowania do budowy linii kolejowej z Centralnego Portu Komunikacyjnego przez Płock do Włocławka i Lipna. W trakcie konsultacji społecznych, mieszkańcy mogą wpłynąć na wybór wariantu trasy.

Spółka Centralnego Portu Komunikacyjnego prowadzi studium wykonalności dla linii kolejowej CPK – Płock – Włocławek. Dla około 120-kilometrowego odcinka tak zwanej „szprychy” CPK nr 1 powstało 5 wariantów.

Jest to pierwszy odcinek CMK-Północ, czyli przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta. Koncepcja tej bardzo potrzebnej kolejowej inwestycji pojawiła się w latach 70. ubiegłego wieku.

– To wtedy wykonano wstępne prace terenowe w okolicach Jaktorowa, a w 2012 r. w rejonie Warszawy oddano do użytku wiadukt autostrady A2 nad planowaną linią. To właśnie ten przepust pod A2 wykorzystamy niebawem do przeprowadzenia Kolei Dużych Prędkości – wyjaśnia spółka.

W tej chwili trwają analizy dla pięciu wariantów tego odcinka. Celem STEŚ jest opracowanie rekomendowanego przebiegu dla linii kolejowej CPK.

Spotkania z mieszkańcami każdej z gmin, przez których teren przechodzą warianty kolejowe CPK, ruszyły 3 października i potrwają do 24 listopada. Ich szczegółowy wykaz wraz z datami, godzinami i miejscami konsultacji można znaleźć na stronie internetowej CPK w zakładce „Dla Mieszkańców”.

– Mają one na celu prezentację proponowanych rozwiązań planowanej linii kolejowej, udzielenie odpowiedzi na pytania mieszkańców, a także uzyskanie w postaci ankiet ocen, uwag i propozycji zmian – informuje spółka.

Każdy z wariantów zakłada obsługę Włocławka i Płocka:

  • Mieszkańcy Płocka będą mogli skorzystać: z pociągów KDP zatrzymujących się na głównej stacji w centrum miasta, a także ze składów regionalnych obsługujących przystanki w obszarze aglomeracji. Spółka rozważa stworzenie przystanków kolejowych w pobliżu osiedla Podolszyce oraz PKN ORLEN.

  • Pasażerowie z Włocławka skorzystają z pociągów, które zatrzymają się na istniejącej już stacji kolejowej. Dzięki inwestycjom zapowiadanym przez władze miasta powstanie też nowoczesny węzeł przesiadkowy łączący transport kolejowy, autobusowy i samochodowy. Pociągi jadące w kierunku Włocławka będą włączać się w istniejącą linię kolejową nr 18 przez węzeł po południowej stronie miasta.

Wybór wariantu inwestorskiego planowany jest na IV kwartał 2023 roku. Następnie wraz z wariantami alternatywnymi zostanie on włączony do wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ).

– Jej uzyskanie to ważny etap poprzedzający kolejne kroki inwestycyjne: wnioski o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenie na budowę, a potem właściwą realizację – zaznacza spółka.

Zgodnie z harmonogramem rozpoczęcie prac budowlanych na linii CPK – Płock – Włocławek nastąpi w III kwartale 2028 roku. Inwestycja ma być zakończona do końca 2032 roku.

Wykonawcą studium jest konsorcjum firm: IDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo (lider), BBF i Arcadis. Prace studialne realizowane są od końca 2021 roku. W I kwartale 2022 roku odbyły się wstępne konsultacje samorządowe obejmujące omówienie 9 przygotowawczych wariantów przebiegu planowanych linii kolejowych.

W lutym i marcu odbyło się 25 spotkań w każdej gminie, przez którą przechodzi projektowana linia kolejowa. Debaty odbyły się w miejscowościach:



  • Dobrzyń nad Wisłą,
  • Kikół,
  • Lipno,
  • Tłuchowo,
  • Wielgie,
  • Bielsk,
  • Bodzanów,
  • Brudzeń Duży,
  • Mała Wieś,
  • Płock,
  • Radzanowo,
  • Słupno,
  • Stara Biała,
  • Wyszogród,
  • Brochów,
  • Iłów,
  • Młodzieszyn,
  • Sochaczew,
  • Teresin,
  • Fabianki,
  • Włocławek,
  • Kampinos.

– Dzięki spotkaniom konsultacyjnym i analizie wielokryterialnej zmniejszyliśmy liczbę wariantów z dziewięciu do pięciu i opracowaliśmy korekty oraz szczegółowe rozwiązania techniczne, na przykład lokalizacje skrzyżowań bezkolizyjnych. Spotkania konsultacyjne mają na celu uzyskanie wiedzy na temat koniecznych korekt wariantów. Wnioski zostaną uwzględnione wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe od strony technicznej, ekonomicznej, społecznej i środowiskowej – relacjonuje spółka.

Centralny Port Komunikacyjny zaznacza, że konsultacje w ramach STEŚ, czyli spotkania z samorządowcami i mieszkańcami, nie są wymagane prawem i wynikają z przejrzystości procedury inwestycyjnej oraz z chęci podzielenia się z mieszkańcami wiedzą o projekcie już na wstępnym etapie przygotowań. Dopiero na etapie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowej w RDOŚ ten podmiot udostępni zainteresowanym dokumentację do wglądu i składania uwag.

Z Płocka do Warszawy pociągiem w około 50 minut

Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 1 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Z Płocka do Warszawy Centralnej przejedziemy pociągiem w około 50 min (dziś taka podróż trwa około 2 godz. 30 min).

Pociągi kategorii Regio Express, które również będą jeździły tą linią, umożliwią także atrakcyjne przejazdy w krótszych relacjach, korzystnych w przypadku codziennych dojazdów do pracy.

Początkowo, na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie poruszać się będą z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Docelowa prędkość, jaką w przyszłości będą mogły osiągnąć najszybsze pociągi, to 350 km/h. Dzięki inwestycji na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

– Liczne powiązania z istniejącą siecią kolejową otworzą szanse dla przedsiębiorców na korzystanie z transportu kolejowego. W pobliżu Płocka planowany jest terminal intermodalny, którego ostateczna lokalizacja nie jest jeszcze potwierdzona. W toku studium rozmawiamy też z przedsiębiorcami na temat możliwości wykorzystania nowej infrastruktury na potrzeby transportu towarów – odnotowuje spółka.

Program kolejowy CPK

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie jest to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2.000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

W tej chwili CPK opracowuje 10 studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków:

  • Warszawa – CPK – Łódź;
  • Łódź – Sieradz – Wrocław,
  • Sieradz – Kalisz – Poznań,
  • Żarów – Wałbrzych – granica z Czechami,
  • Łętownia – Rzeszów,
  • Ostrołęka – Łomża – Giżycko,
  • Katowice – Ostrawa,
  • Trawniki – Zamość – Bełżec,
  • CPK – Płock – Włocławek,
  • Węzeł CPK.

Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1.300 km z planowanych ok. 2.000 km nowych linii kolejowych.

Docelowo nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd między Warszawą i CPK a większością największych miast w Polsce w czasie nie dłuższym niż 2 godz. 30 min.

Starosta: Nie zgadzamy się z trasą i sposobem wywłaszczenia

Choć z realizacją CPK, jako potrzebną inwestycją zgadza się starosta płocki, Sylwester Ziemkiewicz, to podkreśla, że nowe rozwiązania prawne zmniejszają wartość majątków wywłaszczanych miedzy innymi pod budowę CPK, do czego nie można dopuścić.

– Wczoraj w Sejmie RP razem z Wicemarszałkiem Sejmu RP Piotrem Zgorzelskim mówiliśmy stanowcze NIE, w imieniu mieszkańców nie tylko powiatu płockiego, ale także krasnostawskiego. Byli z nami rolnicy przedsiębiorcy, którzy boją się utraty miejsc pracy, które budowali latami, często przez wiele pokoleń. Jednym głosem mówimy stanowcze NIE, dla gospodarowania przez Rząd mieniem Polaków – zaznacza Sylwester Ziemkiewicz.

Zostań Patronem PetroNews.pl - Wspieraj swoje lokalne media KLIKNIJ!

REKLAMA

PowiązaneArtykuły

Komentarze 14

  1. Ploczczanin says:

    Peeselowcy i peeowcy i cała sielanka z SLD …weźcie się w końcu do uczciwej roboty a nie lokujecie posadki w spółkach tramwajowi autobusowych w innych miastach …hańba i wstyd ..a nieróbstwo i kolesiostwo na porządku dziennym…

  2. Googels says:

    Wyraźnie widać, że cokolwiek dobrego by nie wymyślił w inwestycjach rozwojowych w Polsce, to zaraz pojawia się dość duża grupa ludzi i organizacji w Polsce i zagranicą, którzy głośno krzyczą i protestują przeciwko tym inwestycjom. I jak nie dziwi mnie, że protestują zagranicą, bo z oczywistych i konkurencyjnych względów nie jest w ich interesie rozwój Polski, to bardzo dziwią mnie protesty w Polsce. Wygląda to trochę tak, jakby ci protestujący w Polsce zatrzymali się w rozwoju umysłowym i oprócz swojego umysły, chcieli też zatrzymać rozwój techniczno-technologiczny i infrastrukturalny Polski. Zaraz wymyślają, że trzeba natychmiast wstrzymać te inwestycje, bo przecież lepiej będzie przeznaczyć te pieniądze na remont ulic i chodników albo, że ucierpią jakieś tam żabki, chrząszcze, rybki, itp. Biegną z tym do UE, która z oczywistych względów, wydaje niekorzystne decyzje dla tych inwestycji i – tak jak napisałem – nie dziwi mnie to, ponieważ niektórym krajom UE, nie jest w interesie rozwój Polski. I tak koło się zamyka.

    • Miki says:

      Dobrze, że linia nie przechodzi przez twoje podwórko… Inaczej byś pisał…

      • do miki; says:

        Googels wita Miki, tj. jedną z tych osób, posiadających polskie obywatelstwo, o których napisałem w swoim głównym komentarzu. Odczytałem komentarz Miki i pośrednio wynika z niego, że Miki nie życzy sobie żadnych nowych dróg, kolei, mostów, autostrad, centrów handlowych, szkół, przedszkoli, stadionów, osiedli, lotnisk, itp. Gratuluję! wita jedną z tych osób posiadających polskie obywatelstwo o których napisałem w swoim głównym komentarzu. Życzę żadnych

    • MM says:

      Ciekawe, czy byłbyś taki mądry gdybyś miał opuścić swój nowy dom bo ktoś wymyślił, że właśnie tam będą biegły tory kolejowe. Nie sądzę….

      • do_MM says:

        Googels wita MM, tj. jedną z tych osób, posiadających polskie obywatelstwo, o których napisałem w swoim głównym komentarzu. Odczytałem komentarz MM i pośrednio wynika z niego, że MM nie życzy sobie żadnych nowych dróg, kolei, mostów, autostrad, centrów handlowych, szkół, przedszkoli, stadionów, osiedli, lotnisk, itp. Gratuluję!

  3. Interes publiczny. says:

    O ile pamiętam, to tym tematem zainteresowany był Struzik(co prawda chodziło o połączenie kolejowe z Modlinem ) , czyż by Zgorzel z Ziemkiewiczem zapomnieli. Szkoda, że nie zaprosili do Sejmu p. Marszałka. https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/struzik-walczymy-o-polaczenie-kolejowe-z-modlinem-ten-port-ma-potencjal-486.html

  4. aaaa says:

    gdyby faktycznie można byłoby dojechać do stolicy w mniej niż godzinę z pobliskiej stacji to można by pracować w wawie i mieszkać w płocku, daje to duże możliwości.

  5. Prawda says:

    Psl dawno powinien zniknąć ze sceny politycznej..

  6. Anom says:

    Tras kolejowa przez Płock kryje w sobie pozytywne strony jak i negatywne . Najbardziej zastanawiający temat to miejsce , plan przebiegu prac budowlanych tej infrastruktury . Skoro szlaki kolejowe mają wieść przez grunty rolne , tereny zamieszkane , to powinni to przemyśleć i jeśli jest możliwość to ominąć tereny zamieszkane tzn ( nowe domy itp) jeśli nie ma takiej opcji to wykupić ale za dobre pieniądze . Jeśli zaś będą proponować marne stawki bo i tak „mogą ” dać co chcą albo ze średniej stawki i budować trasę kolejowa to ludzie nie powinni sobie na to pozwolić . Skoro w naszym państwie istnieje konstytucja , demokracja to wbrew pozorom wydaje się że każdy ma do powiedzenia co myśli oraz ceni to co jego . Państwo to my ludzie nie rząd składający się z ” przedstawicieli ” .

  7. Anonim says:

    Robić ja najszybciej CPK może Płock nie będzie wreszcie wykluczony komunikacyjnie i przestrzenie być wiocha:)

  8. Ýxz says:

    Dobra. Ziemek niech ma swoje 5 minut. Pokrzyczy poskacze a potem potulnie uwali się na p….de.
    Cpk to jest duża szansa dla Płocka!

  9. Misiek says:

    PSLaki sieją zamęt, a sami lokalnie robią kolesiowską rozpierduchę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Reklama

Najchętniej komentowane 7 dni

Reklama


REKLAMA


  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU