REKLAMA

REKLAMA

„Wykluczenie komunikacyjne Płocka to skandal”. CPK coraz bliżej – podpisano umowę [FILM, ZDJĘCIA]

REKLAMA

Przeczytajrównież

– Płock to podręcznikowy przykład wykluczenia komunikacyjnego – podkreślał podczas konferencji prasowej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. W poniedziałek odbyło się uroczyste podpisanie umowy na pierwszy etap realizacji linii kolejowej między CPK a Płockiem. Wiadomo już, kiedy trasą mają pojechać pociągi.

W poniedziałek, 24 stycznia br. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości od węzła CPK przez Płock do Włocławka. Ten ponad 120-kilometrowy odcinek to element przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w stronę Kujaw i Trójmiasta.

Źródło: CPK

Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF i Arcadis. Wartość umowy to ponad 38 mln zł netto. Dzięki tej inwestycji, pociągi z CPK będą jeździć na początku z prędkością do 250 km/h.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

– Płock to podręcznikowy przykład wykluczenia komunikacyjnego. W linii prostej odległość między Warszawą Centralną a dworcem w Płocku wynosi zaledwie 94 km. Mimo to, pociągiem jedzie się tam prawie 3 godziny. Na dodatek tą trasą dziennie jeździ tylko jeden pociąg bez przesiadek, który wyrusza z Płocka… o godz. 4.30. Nic dziwnego, że większość mieszkańców wybiera samochód. Nasza inwestycja sprawi, że z kolei skorzysta znacznie więcej pasażerów – mówił wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

fot. Wiktor Pleczyński

­Jakie korzyści dla pasażerów?

Po wybudowaniu tego odcinka, ma skrócić się czas podróży koleją do Warszawy z Płocka – wyniesie 45 minut. Przejazd do Portu Solidarność – po wybudowaniu „szprychy” nr 1 – potrwa 30 min z Płocka i 50 min z Włocławka.

– Połączenie z Warszawą jest bardzo ważne, ale dla Płocka otwiera się szereg innych horyzontów, połączenie z Pomorzem, które bardzo ułatwi wyjazdy wakacyjne, ale też z całą Polską. Dostęp do CPK będzie oknem na świat. To również wielka szansa dla gospodarki, dla naszych przedsiębiorców i wszystkich, którzy pracują na tym terenie, którzy chcą działać i rozwijać naszą ojczyznę – mówił poseł Waldemar Olejniczak.

Poseł podkreślił, że Centralny Port Komunikacyjny jest jednym z kroków do wyrównania szans między mieszkańcami dużych miast a resztą Polski.

fot. Wiktor Pleczyński

CPK ze wsparciem Unii Europejskiej

– Linia kolejowa od węzła CPK przez Płock i Włocławek, dla której rozpoczynamy właśnie prace nad studium wykonalności STEŚ, została w grudniu ubiegłego roku wpisana do projektu aktualizacji sieci TEN-T, czyli na listę priorytetowych inwestycji Unii Europejskiej. To bardzo dobra wiadomość, która otwiera przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne – zwracał uwagę Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

W ramach umowy, wykonawca dostarczy spółce CPK między innymi prognozy ruchu, a także analizy – np. techniczne i środowiskowe. W zakres zadania wejdą także badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych. Po wykonaniu pierwszego etapu, przyjdzie czas na projekty: koncepcyjny i budowlany.




Od lutego konsultacje w sprawie CPK. Jedna szprycha kolejowa przebiega przez Płock

Adam Bielan: Dziura komunikacyjna, w której znalazł się Płock to skandal

– Mieszkańcy Płocka, którzy słyszeli o planowanych czasach przejazdów, mogą nie dowierzać. Tymczasem od dworca kolejowego w Płocku do Warszawy Centralnej są zaledwie 94 kilometry, a dzisiaj czas przejazdu to jest ponad 2,5 godziny. To jest absolutny skandal. Płock jest jednym z najgorzej skomunikowanych byłych miast wojewódzkich w Polsce, pomimo że jest położony w centrum kraju. To jest wynik dekad zaniedbań i fakt, że to dopiero rząd Zjednoczonej Prawicy przystąpił do łączenia takich miast jak Płock, nie jest przypadkowy, bowiem ten rząd bardzo mocno stawia na łączenie Polski. Polska jest jedna, my nie dzielimy Polski na Polskę A i B. My mówimy o rozwoju równomiernym i on się realizuje między innymi poprzez zmniejszanie wykluczenia komunikacyjnego – mówił europoseł Adam Bielan.

fot. Wiktor Pleczyński

Docelowo CMK-Północ, czyli szprycha CPK nr 1 zostanie wydłużona nowym przebiegiem do Trójmiasta. Dla Płocka czas dojazdu do Gdyni wyniesie wtedy 1 godz. 40 min (aktualnie przynajmniej 5 godz.). Dzięki tej inwestycji znacząco skróci się też czas przejazdu pociągiem do Torunia i Bydgoszczy.

  • W ciągu najbliższych miesięcy spółka CPK planuje w gminach między węzłem CPK, Płockiem i Włocławkiem do 150 spotkań konsultacyjnych z samorządowcami, mieszkańcami i partnerami branżowymi.
  • Według harmonogramów, pierwsze roboty budowlane na tym odcinku mają ruszyć w 2024 r.
  • Cały odcinek dużych prędkości powinien zostać uruchomiony przed końcem 2029 r.

Program Kolejowy CPK #KolejNaPolske przewiduje budowę na terenie woj. mazowieckiego 344 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizacje 654 km linii istniejących przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

– Jako płocczanin chciałem bardzo serdecznie podziękować. Jeszcze kilkanaście lat temu, jako radny Sejmiku Mazowieckiego marzyłem o takiej inwestycji. Pamiętam, jak wtedy marszałek Adam Struzik mówił, że już w 2011 roku miało być oddane połączenie między Płockiem a Warszawą. Wszyscy czekaliśmy, niestety, minęło kilkanaście lat i nic z tych zapowiedzi marszałka nie wyszło – przypominał senator Marek Martynowski.

fot. Wiktor Pleczyński

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1 800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny

Komentarze 24

  1. bolo says:

    Znowu wielkie budowle socjalizmu. Powinniśmy być wdzięczni. Władza chce nam nieba przychylić…
    …za nasze pieniądze.
    Czy naprawdę nie ma już nadziei na normalność?

  2. CykT says:

    Wszystko fajnie tylko pewnie wyjdzie jak zwykle… Czemu nie można puścić więcej składów północ południe skoro już jeżdżą dwa, czemu nie może być połączenie Gdynia Kraków, nie wiem, Olsztyn Wrocław, Gdynia Lublin, cokolwiek więcej niż jest, czemu nie ma szynobusów Kutno Iława np? Rozumiem że milion spółek musi się dogadać ale bez przesady, chyba nikomu na tym nie zależy łącznie z naszymi władzami.. Lepiej podpisać umowę i czekać aż w 2030 będzie nowa linia a do tego czasu narzekać jaki to Płock jest wykluczony komunikacyjnie… Buuu parodia ten kraj…

  3. Vote now says:

    To z masarni kiełbasa tak zapachniało czy politykiery grunt pod wybory szykuja? Nikt przy zdrowych zmysłach politykom nie powinien już wierzyć! Ani pisiorom ani platformersom. Ile to już rzadów wszelkiej maści obiecywało właczyć Płock do nowoczesnej i wydajnej sieci tranportowej, zarówno kolejowej (linia do Modlina) jak i drogowej (S10). I co? I jajco..

  4. Zz says:

    To nie lewactwo i liberalizm, to MAZURSKOŚĆ w Genach jest zwierciadłem tej społeczności.
    Jeden przykład:
    W Pułtusku jest Akademia
    W Siedlcach jest Uniwersytet
    We Włocławku od września będzie Akademia,a w Płocku…bez komentarza@

  5. Siedem lat bajek says:

    Opowiadają te same bajki i pokazują te same slajdy od 7 lat. Ja pamiętam jak ci sami politycy w roku 2015 przed wyborami obiecywali nam drogę ekspresową S10. Płocczanie mówią: „sprawdzam”.

  6. Roki says:

    Pierwszy pasażer pojedzie pociągiem z Płocka już 16 maja 2167 roku

  7. Gościu says:

    A Płockowie jak zwykle… lewacko-liberalnej cho**cie nigdy nie dogodzisz…

  8. Bareja się chowa says:

    Cyt.” W poniedziałek, 24 stycznia br. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości od węzła CPK przez Płock do Włocławka”

    Czy ty płocki ciemny ludzie wogóle rozumiesz co czytasz? Umowa dotyczy studium wykonalności, czyli jakaś spółka prawdopodobnie czyjegoś pociota sprawdzi bedzie sprawdzać przez długi czas i za grube $$$ czy taka linia jest wogóle możliwa do zrealizowania, po czym jak już kurz po tej prześmiesznej konferencyjce opadnie stwierdzą, że wykonanie z tego czy innego powodu nie jest możliwe :-D

    Przykładami takich „inwestycji” był tramwaj albo kolejka linowa na wiślanej skarpie.

    Ale tymczasowy cel polityczny został osiągnięty, a ciemny lud chwilowo znowu łyknął :-)))))

  9. gość says:

    Tylko jedno pytanie!
    Dzięki komu na Mapie politycznej byli lub są takie postacie:
    1.Piłat
    2.Pawlak
    3.Struzik
    4.Milewski
    5.Sosnowski
    6.Nowakowski
    7.Kierwiński
    8.* Wszystkich nie wymienimy,ale Ci są najbardziej…..

  10. k101 says:

    ?? Tamci nie zrobili, a my przez 7 lat też nic nie zrobiliśmy, ale mówimy że zrobimy w kolejne 12, jak tylko dacie nam władzę, więc i tak tego nie zrobimy, bo inwestycje w PL leżą od 7 lat poszły na socjal na Sebę i Dżesikę.

  11. k101 says:

    Tamci nie zrobili, a my przez 7 lat też nic nie zrobiliśmy, ale mówimy że zrobimy w kolejne 12, jak tylko dacie nam władzę, więc i tak tego nie zrobimy, bo inwestycje w PL leżą od 7 lat poszły na socjal na Sebę i Dżesikę.

  12. ciemny lud says:

    Jest taka pseudoinwestycja,,, internet na mazowszu,,kable od lat leżą w ziemi, marszałek coś wie o tym…

  13. ciemny lud says:

    Mobilis przejął płocki pks tylko po to, żeby mieć atrakcyjne grunty przy Bielskiej, czysty interes

    • Mobilis nie ma tu nic do rzeczy says:

      bo transport zbiorowy jest wszędzie dotowany, a nikt nie będzie dokładał w nieskończoność do pustych autobusów.
      Te wirtualne pociągi nawet gdyby powstały tez musiałyby być ostro dotowane.

      Płock będzie komunikacyjnym zadupiem, bo nie ma nic do zaoferowania, ani pracy ani edukacji, więc po co miałby ktos tu masowo przyjezdzać? WPLe mają swoje własne sztrucle żeby sobie przyjechac do auchana, wiec zbiorkom im niepotrzebny. Jak ktoś słusznie zauważył Płock się kurczy.
      A Audioriver raz na rok to za mało, wystarczy wysłać kilka pociągów specjalnych albo ludzie sami sobie dojada własnymi autami.

  14. Qazaq says:

    Tyle lat.. tylu polityków.. wszyscy tacy mądrzy, a Płock znika..

  15. Jolka says:

    Panu Marszałkowi Struzikowi Pan senator może kapcie podawać..za ..tyle ile spraw dla miasta i regionu zrobił – szczególnie w sferze zdrowia i kultury..wstyd sobie wycierać gębę. warto natomiast pokazać własne zasługi..a tu ..słabo.

    • ciemny lud says:

      Hahaha pan na Mazowszu?

    • Julka says:

      .ale dobry…

    • Gościu says:

      Chyba pod względem rozdawania stołków… to tak, wiele zrobił…

    • Vasco says:

      I sam swój stołek utrzymał dzięki układom…

  16. Przecież ci goście jeszcze says:

    dokładnie sami nie wiedzą, gdzie ten cały Cepik miałby powstać, to gdzie mowa o torach :-D
    Trzymają się suto opłacanych stołków, bo jak już stwierdził klasyk najlepsze interesy robi się na słomianych drogich inwestycjach, o których nikt nie wie po co są, dlatego nikt nie bedzie pytał …
    Ale miejmy nadzieję, że po następnych wyborach nowe władze powinny jednak spytać i zajrzeć tam niektórym do dudy.

  17. Niewierny Tomasz says:

    Na razie to kreski na mapie, uwierzę jak zobaczę tory…

  18. Same plusy says:

    To ile domów poleci na tej linii ? Konkrety !
    Ludzie jeszcze niewiedzą jakie ich piekło czeka z tą budową szprychy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU