REKLAMA

Prezydent Płocka: „Straciliśmy przez Orlen milion zł”. Tyle, że to miejska spółka wybrała tę ofertę, jako… najkorzystniejszą

REKLAMA

Niektórzy samorządowcy, w tym prezydent Płocka, opublikowali wyliczenia, dotyczące „zapłaty przez mieszkańców wyższej kwoty” za transport zbiorowy, przez „zawyżoną marżę na paliwa” sprzedawane przez PKN ORLEN. Tyle, że to Komunikacja Miejska w Płocku wybrała najkorzystniejszą na rynku ofertę. Odpowiedź Orlenu udowadnia, że wyliczenia prezydenta są nieracjonalne.

Prezydent Nowakowski: Straciliśmy milion złotych

– Prawie 1 milion złotych więcej zapłacili mieszkańcy Płocka za funkcjonowanie transportu zbiorowego w naszym mieście z powodu zawyżonej marży na paliwa, jaką naliczał sobie PKN Orlen. Taką kwotę dodatkowo musieliśmy wydać z budżetu miasta w ubiegłym roku na pokrycie kosztów paliwa dla autobusów Komunikacji Miejskiej, mimo niskich cen ropy na giełdach – napisał na swoim profilu społecznościowym Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka.

Nawiązał tym do utrzymania cen paliw przez ORLEN w okresie świąteczno-noworocznym, pomimo wzrostu stawki VAT (prezes Koncernu wyjaśniał, że działania te miały zapobiec panice na stacjach, a były możliwe tylko dzięki przygotowaniom do zmiany stawki VAT na paliwa).

PowiązaneTematy

Dlaczego 1 stycznia ceny paliw nie wzrosły?

Choć prezydent Płocka nie podał, w jaki sposób wyliczono kwotę tej potencjalnej straty, to stwierdził stanowczo, iż „Monopolistyczne praktyki koncernu odbijają się negatywnie zarówno na budżetach obywateli, jak i na finansach lokalnych wspólnot”, a „Przez utrzymywanie zawyżonych cen paliw w ostatnich miesiącach PKN Orlen drenował kieszenie Polaków i budżety samorządów”.

Andrzej Nowakowski nie był jedynym samorządowcem, który opublikował takie wyliczenia. Zrobili to też samorządowcy zrzeszeni w Ruchu Samorządowym „Tak! dla Polski”.

– Za prawie 1 mln złotych moglibyśmy zrealizować kolejne, ważne dla naszych mieszkańców przedsięwzięcia. A tak, te pieniądze trafiły do kasy… koncernu – stwierdził Andrzej Nowakowski.

Ile trzeba dać prezydentów Nowakowskich za Stadion Nafciarzy? Włodarz Płocka na banknotach [ZDJĘCIA]

ORLEN: Komunikacja Miejska w Płocku wybrała najatrakcyjniejszą ofertę w przetargu

Jak potwierdziliśmy, Komunikacja Miejska w Płocku kupuje paliwa poprzez spółkę Grupy ORLEN – ORLEN Paliwa. Nie oznacza to jednak, że nie miała innego wyjścia.

– Na polskim rynku funkcjonuje kilku dużych hurtowych dostawców paliw, którzy oferują paliwa na dużą skalę dla podmiotów instytucjonalnych, w tym dla przedsiębiorstw komunikacji miejskich – przekazał nam w wyjaśnieniu PKN ORLEN.

I właśnie spośród tych firm, które importują również paliwa na potrzeby naszego krajowego rynku (w tym m.in. olej napędowy dla zorganizowanego transportu zbiorowego), miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne wybierają dostawców paliwa w postępowaniach przetargowych na podstawie składanych przez firmy paliwowe ofert. Wybór ofert nie jest przypadkowy – zgodnie z zasadami przetargu, wybrana oferta musi wyróżniać się atrakcyjnością, najczęściej cenową.

– Z oferty Spółki ORLEN Paliwa, na podstawie stosownych przetargów i zawartych umów, korzysta wiele przedsiębiorstw komunikacji zbiorowej, gdyż jest ona dla nich najkorzystniejsza, a przywołane powyżej firmy nie przedstawiły przewoźnikom lepszej oferty – potwierdza biuro prasowe ORLENU.



Dodatkowo, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej korzystają ze wszelkich przewidzianych umowami udogodnień, w tym rabatów np. za ilość zakupionego paliwa. W jaki sposób więc wyliczono potencjalną stratę Komunikacji Miejskiej z tytułu wyższej ceny paliw?

Co istotne, przy tego typu umowach do rozliczeń stosuje się ceny hurtowe SPOT PKN ORLEN, a nie wskaźnik notowań giełdowych Platt’s. Ma to ogromne znaczenie w kontekście podawanych m.in. przez prezydenta Nowakowskiego informacji o „niskich cen ropy na giełdach”.

– Pewną manipulacją np. ze strony części przedstawicieli samorządów zrzeszonych w „Ruchu Samorządowym Tak dla Polski”, jest powoływanie się na notowania cen ropy naftowej na światowych giełdach w odniesieniu do ceny dostępnego oleju napędowego. Ze względu na ograniczone moce przerobowe surowca w światowych rafineriach, wojnę za naszą granicą oraz kolejne sankcje na rosyjskie węglowodory, na światowych rynkach i w wielu krajach występuje duży deficyt diesla, co wpływa na jego cenę. A to właśnie diesel jest paliwem kontraktowanym na potrzeby przedsiębiorstw komunikacyjnych – tłumaczy PKN ORLEN.

Dodatkowo, w wyniku światowej inflacji rosną również koszty funkcjonowania rafinerii. Z różnicy pomiędzy cenami ropy a ceną finalnego produktu, trzeba sfinansować bieżące utrzymanie, serwis, inwestycje odtworzeniowe oraz inwestycje rozwojowe całego przedsiębiorstwa, a także pokryć koszty pracy. Zarówno ceny urządzeń specjalistycznych czy materiałów, jak i koszty usług w tym obszarze znacząco wzrosły w skali światowej, co finalnie musi być uwzględnione w rachunku i przełożyć się na marże.

Podobnie jest w każdej firmie – wyższe ceny widzimy w sklepach, punktach usługowych czy rachunkach za media. A mimo tego, nie słyszymy od prezydenta, że mieszkańcy musieli dopłacić do funkcjonowania urzędu miasta, bo np. miejska spółka Wodociągi Płockie podwyższyła cenę za dostawę wody.

Komunikacja Miejska w Płocku wybrała w przetargu ofertę spółki ORLEN Paliwa, jako najkorzystniejszą. Jak tłumaczy koncern, oferta spółki Orlen Paliwa jest atrakcyjna, ponieważ:

  • Cena oleju napędowego wyliczana jest w oparciu o cenę SPOT PKN ORLEN z uwzględnieniem stałego rabatu.
  • Przy przygotowywaniu oferty kalkulowane są wszelkie niezbędne koszty, m. in. logistyki. Istotnym elementem jest zapewnienie ciągłości i gwarancji dostaw.
  • Przy wyliczaniu cen stosowane są obiektywne wskaźniki.
  • Funkcjonujący w ORLEN Paliwa system udzielania rabatów uwzględnia wielkość zakupów klienta, jego wymagania w zakresie obsługi, koszty transportu i realizowania dostaw (kalkulowane w oparciu o te same założenia dla wszystkich klientów), oczekiwany przez zamawiającego termin płatności, koszty usług dodatkowych w zakresie np. badań jakościowych w magazynach klienta czy też systemów zarządzania stanami magazynów u klienta.

Od redakcji

Wielokrotnie w przestrzeni publicznej pojawiają się zarzuty obecnego prezydenta Płocka wobec firmy, która jest największym pracodawcą w naszym regionie. Podkreślmy, że negowanie działań Orlenu zaczęło się dopiero po zmianie władzy w kraju – wcześniej należący do Platformy Obywatelskiej prezydent Płocka nie publikował listów otwartych czy żądań wobec koncernu.

Tymczasem ORLEN przekazuje do kasy miejskiej istotne kwoty w podatkach:

  • 2011 – 128 499 001,94 zł
  • 2012 – 181 362 461,24 zł
  • 2013 – 123 995 062,25 zł
  • 2014 – 131 078 900,42 zł
  • 2015 – 158 386 996,87 zł
  • 2016 – 166 077 918,79 zł
  • 2017 – 233 803 708,21 zł
  • 2018 – 221 213 703,58 zł
  • 2019 – 249 754 509,56 zł
  • 2020 – 230 968 368,00 zł
  • 2021 – 208 530 515,00 zł
  • 2022 – przez 11 miesięcy 2022 r. kwota wpływów do budżetu miasta Płocka wyniosła 233.083.708 zł, co oznacza, że już w tym momencie jest wyższa w stosunku do roku ubiegłego o 24.553.193 zł.

A mimo tego, prezydent Nowakowski nadal nie przeprowadził obiecanej w kampanii wyborczej modernizacji Jaru Brzeźnicy, której wizualizacje długo wisiały w galerii handlowej. Nie wybudował też toru wyścigowego, co szumnie zapowiadał zaraz po tym, jak działania w tym kierunku podjął jeden z kandydatów do rady miasta. Podobnie stało się z planami na Centrum Nauki, które miało powstać na podobieństwo tego w Toruniu. Do tej pory nie ma realizacji drugiego etapu nabrzeża, a tzw. „mała obwodnica” Płocka utrudnia już życie jednym pasem ruchu. Nie ma też zapowiadanych parkingów wielopoziomowych, a ten, który miał być buforowym, w ogóle nie spełnia swojej funkcji.

Zapowiadanego aquaparku też nie będzie, w miejscu Szkoły Podstawowej nr 17 budowany jest natomiast zespół pływalni, który powstaje w partnerstwie publiczno-prywatnym. Przez kolejnych 20 lat samorząd Płocka będzie stopniowo wykupywać ten obiekt – łącznie jest to kwota ponad 206 mln zł, po około 10,3 mln zł rocznie. Dla porównania, aquapark w Kutnie kosztował około 35 mln zł, Aquapark na Brochowie we Wrocławiu około 43 mln zł, a ogromny aquapark w Lubinie o dwóch kondygnacjach i łącznej powierzchni ok. 15 tys. mkw – to koszt około 136 mln zł.

Dodajmy do tego chociażby nierentowną Strefę Płatnego Parkowania, która od 2016 roku wygenerowała już ponad 2,3 mln zł straty. Czy w tym kontekście sztucznie wyliczane potencjalnej „straty” przy samodzielnym i świadomym wyborze dostawcy naprawdę jest na miejscu?

W codziennym życiu sami wybieramy piekarnię, w której kupujemy chleb, a chcąc mieć niższą cenę, sprawdzamy ją w kilku miejscach. Bierzemy za to odpowiedzialność. I nie przyjdzie nam do głowy skarżyć się, że jednak cena mąki była niższa, więc ktoś na nas zarobił…

Czyją własnością będzie nowa pływalnia, jak duży będzie parking i kto będzie ją remontował?

 

Zostań Patronem PetroNews.pl - Wspieraj swoje lokalne media KLIKNIJ!

REKLAMA

PowiązaneArtykuły

Komentarze 28

  1. wizjoner says:

    to już jego ostatnie tchnienie, jest lepszy od śp. Urbana, ,,przerósł” łysiną i populizmem

  2. łysy says:

    JA PRZEZ 16 LAT PRACY W PLOCKU TEZ STRACIŁEM KUPĘ KASY TROCHE PRZEZ PIS TROCHE PRZEZ PO TROCHE PRZEZ PSL ALE JAK TO WYLICZYĆ MOŻE NOWAKOWSKI MI WYLICZY

  3. Galaxon says:

    Kochani wyborcy wypier.dolmy tego partyjnego nieudacznika z ratusza i całe te towarzystwo PO-PSL. Zróbmy to, żeby pokazać, że nam mieszkańcom Płocka nie można płuc w twarz i wmawiać, że deszcz pada. Już wystarczająco napchali swoje kieszenie miejskimi pieniędzmi. Nawet jak nie lubicie Konfederacji Pis-u czy Lewicy to zagłosujmy na nich żeby wypełnić z ratusza i miejskich spółek tych złodziei z PO i PS.

    • Albert says:

      Rozlicz najpierw swoich kolesi w PKN i ten tłum działaczy PiS, bez kwalifikacji, który tam dostał ciepłe posady.

  4. tomek says:

    z po tak maja wszystko na nie a na dramowym paliwie do pracy i z pracy z kad ma jak nie z orlen

  5. kasjer says:

    panie prezydencie ekonomię gdzie pan studiował? Gdzie były te podyplomowe studia z ekonomii?
    Proszę nie wypowiadać się w sprawach które są inne niż pana podstawowa specjalność.

  6. Vice prezydent Wloclawka says:

    A w Poznaniu prezydent Poznania mowil ,ze przeplacili 762 tysiace.Pewnie tam Maja lepszych doradcow.

  7. fryzjer says:

    @łysy – skoro jesteś łysy to oszczędzasz na fryzjerze.Nie narzekaj bo gdy w tym dużym zakładzie rządzili koledzy
    naszego aktualnego lokalnego władcy to forsa lała się do Płocka jak smrody z czajkowianki? Przestań łysenko!

    • Łysy says:

      Skoro jestem łysy to nie mam zębów i oszczędzam na jedzeniu więc nie ma powodów do narzekań wielki Ty idioto komentatorze @fryzjer

  8. łysy says:

    orlen to nie zakład produkcjny w plocku a jak widać nowy pisoski GS ja mam w dupie kase dla plocka bo z plocka nie jestem i mnie to nie interesuje ale interesuje mnie jako konsumenta Więc nic drodzy panstwo zadne z tych zmian ktore wprowadzono nie przeklada sie na moje wydatki ktore wciąż rosną Czyli Pisoski GS mam tak samo gleboko w dupie jak i te pieniadze dla plocka Chcesz na kogoś liczyć to licz na siebie a czyjegoś nie policzysz bo i tak nic z tego nie ma Aktorzy do teatru a ludzie do pracy i ten Orlen i ten wasz Prezydent miasta

  9. ekonomista realista says:

    tym milionem który niby straciło miasto można by zasilić prywatną imprezę?.Panie gospodarzu wiele milionów
    poszło w las.Przykład to pana ulubiona inwestycja czyli STADION i ulubiona inwestycja pewnej melomanki czyli SALA KONCERTOWA na Nowym Rynku.O dużej łazience przy ulicy Miodowej lepiej nie wspominać.Jakie to są miliony panie gospodarzu?Niech pan przestanie mówić.Milczenie jest złotem.Gadulstwo jest…….wie gospodarz czym jest gadulstwo.

  10. tablica says:

    pewien mieszkaniec Płocka mówi – PILNUJ SZEWCE POCIĘGLA.Powiem tak pilnuj nauczycielu kredy!!

  11. Anna says:

    ciekawa jestem ile straciliśmy-jako mieszkańcy Płocka- na przekazaniu przez pana Prezydenta bezpłatnie czterech autobusów naszym ukraińskim braciom -w tym dwóch na żądanie mera Lwowa-nacjonalisty z czarnym podniebieniem gloryfikującego faszystowskiego zbrodniarza stiepana banderę o czym mówi i pisze z dumą -nigdzie nie mogę się dowiedzieć ile owe autobusy były warte -Pan Pretendent konsekwentnie milczy na ten temat- to tak a propos strat KM Płock

  12. endriu says:

    Jesteś nauczycielem polskiego porozmawiaj z Prezydentem Włocławka on będzie wiedział jest w radzie KM

  13. Xxx says:

    takie pytanie do Nowakowskiego
    Czy straciliśmy coś jak nam Rafał zasrał Wisłę, czy nie liczyliscie?
    Pytanie retoryczne.

  14. Bart says:

    Szczerze to typa słuchać nie mogę. Jakbym manife kodu widizal.
    Jeszcze trochę o będzie stał jak dzieciakl że swieczką pod sądem czy za czym oni tam jeszcze płaczą
    od kilku lat widzę że zrobiłem totalną pomyłkę w wyborze.. I to już chyba nie tylko prezydenta ale i opcji.
    Obiektywnie rzecz biorąc przyzwalanie się do tego jak działa Orlen i jak Polska działa w sytuacji w jakiej jest Unia to najgorszy wstyd opozycji której byłem fanem ale już nie będę bo rozumiem nieco więcej niz wcesniej.

  15. Marek says:

    Nikt już nie słucha tego partyjniaczka, co Płock ma w poważaniu a lata tam gdzie mu nakazuje Rafałek…..

  16. Plocczanin says:

    I znowu pan prezydent udowadnia że ma na sercu PO a nie mieszkańców
    .Po pierwsze to są ich insynuacje .Po drugie ich boli mądra polityka rządzących dla Polaków.Po trzecie oni chcą tylko podwyżek,podniesienia stóp procentowych itd.Placza nad podwyżkami emerytu bo ich stać było na 4 do 8 zł.Kazdy mądry Polak wie że gdyby nie daj Bóg oni rządzili ceny byłyby ok 25 procent wyższe,a nośniki energii w tym paliwa ok 50.Panie Andrzeju mniej polityki dla swoich kolesi a więcej pracy na rzecz mieszkańców.

  17. Cynik says:

    A każdy hurtownik bierze z Orlenu i tyle…

  18. Anonim says:

    hahahaha, nie obniżali ceny, żeby ludzie nie zwariowali, dziękujemy Państwu

  19. Mysliciel says:

    Andrzej pokazuje pazurki w kierunku Orlenu.
    Przypominam że jest to jego ostatnia kadencja jako prezydent. Niech zmieni się opcją polityczna będzie leciał na łep na szyję na jakiegoś członka zarządu do którejś ze spółek Orlenu, podobnie jak zrobil to jego poprzednik Milewski.
    Nie ładnie gryzie się rękę która może dać jeść..

    • detektyw says:

      Zgodnie z obecnymi przepisami Andrzej Nowakowski może jeszcze na jedną kadencję 5 letnią kandydować na Prezydenta Miasta Płocka ( kadencja 2024 -2029 ( wybory muszą się odbyć wiosną do 30.04.2024)

      • Marzyciel 1 says:

        Ok niech kandyduje. To nie zmienia faktu o tym co napisałem o powyższym tylko minie się to w czasie

    • Albert says:

      Zobacz ilu Radnych PiS zostało zatrudnionych w Orlenie, ilu działaczy miejskich i powiatowych struktur. Za poprzedników też było nieciekawie, ale taj jak jest teraz to już szambo.

  20. obserwator says:

    No i Andrzej znowu ma powód aby strzelić sobie w kolano! Potem dziwi się, że może tylko w necie pogadać a wszystkie drzwi przed nim zamknięte!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Reklama

Najchętniej komentowane 7 dni

Reklama


REKLAMA

  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU