Kto pamięta Fabrykę Maszyn Żniwnych w Płocku, która aktualnie działa jako CNH Industrial Polska? Jej początki sięgają aż 1870 roku, natomiast historię New Holland tworzyły takie legendy jak Henry Ford – założyciel firmy Ford Motor Company, czy Giovanni Agnelli – założyciel firmy Fiat.

Współczesna firma CNH w Płocku to dwa odłamy historii. Pierwszy, związany z New Holland, przenosi nas w czasy drugiej połowy XIX wieku, kiedy to w 1895 roku Abe Zimmerman założył w Pennsylvanii (USA) New Holland Machine Company. W 1947 roku firma ta została przejęta przez Sperry Rand Co, zmieniając nazwę na Sperry New Holland. Tę z kolei firmę kupił w 1986 roku Ford, tworząc Ford New Holland Inc. Pięć lat później Fiat wykupił Ford New Holland Inc., połączył ją z marką Fiat Geotech (zajmowała się m.in. produkcją kombajnów do zbiorów winogron). Nowa firma przyjęła nazwę N.H.Geotech.

Proces integracji firm Ford New Holland i Fiat Goetech zakończył się w 1994 roku, wówczas spółka przyjęła nazwę New Holland. Cztery lata później, w 1998 roku, firma wykupiła płocką Spółkę Bizon, a rok później Fiat Group nabył firmę Case Corporation i połączył ją z New Holland N.V. To właśnie wtedy powstała CNH Global, światowy lider w produkcji maszyn rolniczych. Ostatecznie, w 2013 roku, Fiat Industrial (wydzielony segment Fiat Group) i CNH Global N.V. połączyły się, tworząc CNH Industrial – jednego z największych producentów w branży maszynowej na świecie.

Historia płockiego odłamu tej firmy sięga jeszcze dalej – do 1870 roku, kiedy Mojżesz Szyja Sarna zarejestrował swoją działalność pod nazwą Fabryka Maszyn i Narzędzi Rolniczych, a niedługo później Paweł Urbański i Maurycy Margulies, założyli kolejne warsztaty usługowe i produkcyjne.
W końcowych latach XIX wieku oraz w pierwszej połowie XX wieku, nastąpił intensywny rozwój tych firm, które prowadziły cały czas produkcję podstawowych narzędzi i małych maszyn rolniczych.
W 1939 roku, niemieckie władze okupacyjne połączyły cztery działające w Płocku firmy, tworząc Landmaschinen Fabrik Plock Maschinen-Industrie.

Historia fabryki Levis’a. Jaka przyszłość czeka płocką firmę? [FILM]

Duże zmiany nastąpiły po II wojnie światowej. W 1945 roku, w wyniku połączenia infrastruktury istniejących w Płocku firm, powołane zostały państwowe Płockie Zakłady Przemysłowe, przekształcone we wrześniu 1948 roku w Fabrykę Maszyn Żniwnych, produkującą początkowo wialnie, kosiarki i żniwiarki.

W 1954 roku rozpoczęła się produkcja samobieżnych kombajnów zbożowych ŻMS-4, a w latach 60. – kombajnów Vistula. W 1971 roku rozpoczęła się produkcja kombajnów Bizon, która trwała do początkowych lat XXI wieku. Jak wspomnieliśmy, w 1998 roku płocka fabryka weszła do globalnych struktur New Holland, co sprawiło, że wkroczyła w świat nowoczesnej infrastruktury przemysłowej. Wprowadzono wówczas produkcję kombajnów zbożowych i pras zbierających marki New Holland, nawiązano też współpracę kooperacyjną z fabrykami New Holland na całym świecie.

Ta historia ma swój uroczysty punkt 21 listopada br. o godz. 7.30, kiedy to z płockiej linii produkcyjnej zjechał 20-tysięczny kombajn z serii TC. Kombajny TC produkowane są w tej fabryce od 1998 roku, kiedy w fabrykę Bizon zainwestowała marka New Holland. 20-tysięczny egzemplarz podczas wyjazdu z linii produkcyjnej prowadzony był przez Waldemara Suchodolskiego – pracownika, który w 1998 roku wyprowadził z niej także TC nr 1.

Podziel się:

Zostaw Komentarz

Warto Przeczytać

Ostatnie Informacje

Więcej Nowych Informacji