Wokół Płocka rosną tory wyścigowe jak grzyby po deszczu. We wtorek otwarcie kolejnego. W Płocku, pomimo ogromnej rzeszy zwolenników tego pomysłu, siedziby koncernu paliwowego i możliwości, nadal pozostaje w sferze marzeń.
Na 24 kwietnia zapowiedziano oficjalne otwarcie toru wyścigowego w Modlinie o długości 2,4 km. Znalazła się tam również m.in. 2,5-metrowa ściana wodna czy 2 tys. m kw. płyty poślizgowej. Nowy tor szkoleniowy dla kierowców w Nowym Dworze Mazowieckim będzie służył nie tylko rozrywce, ale przede wszystkim doskonaleniu umiejętności wszystkich chętnych.
– To miejsce, w którym młodzi kierowcy zdobędą nowe umiejętności, a ci, którzy dłużej już jeżdżą, mają szansę popracować nad swoją techniką jazdy. Bo najważniejsze jest bezpieczeństwo. To z myślą o nim zdecydowaliśmy się utworzyć ten ośrodek – podkreśla marszałek Adam Struzik.
Jak informuje biuro prasowe urzędu marszałkowskiego, w pierwszym półroczu 2017 r. na Mazowszu wydano ponad 20 tys. praw jazdy, co stanowi liczbę ponad cztery razy większą, niż w analogicznym okresie w województwie lubuskim. W całym kraju w tym czasie uprawnienia do kierowania pojazdami uzyskało ponad 200 tys. osób. Jednak wydanie prawa jazdy nie oznacza bardzo dobrej umiejętności kierowania autem. Właśnie dlatego coraz więcej jest w Polce ośrodków doskonalenia techniki jazdy.
W Płocku o torze wyścigowym mówi się od dawna. Szansą na to była akcja przeprowadzona w 2014 roku, podczas której swoje poparcie i zainteresowanie tematem wyraziło wiele środowisk motoryzacyjnych. Wówczas miłośnicy jazdy samochodem czy motocyklem najbliższy tor mieli w Poznaniu. Jednak, pomimo zapowiedzi o powstaniu toru, a nawet podpisaniu listu intencyjnego w tej sprawie (jak się później okazało, chodziło jedynie o tor motocrossowy), w Płocku do dzisiaj nic w tej sprawie się nie wydarzyło.
I – patrząc na to, co dzieje się wokół naszego miasta – pewnie już nic w tej sprawie się nie zmieni. Teraz, po otwarciu TORU Modlin, płocczanie będą mogli w ciągu godziny dojechać na tor, który jest wystarczający do szkolenia swoich umiejętności. Jak zapowiada Warszawski Ośrodek Szkolenia Techniki Jazdy, działalność ośrodka ma koncentrować się na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. przez działania edukacyjne czy specjalistyczne szkolenia oraz jazdy doszkalające.
W nowo otwartym ośrodku w Modlinie kierowcy mogą doskonalić swoje umiejętności na dwóch torach – szkoleniowym i sportowo-treningowym. Na tym pierwszym kierowcy sprawdzą swoją technikę jazdy na trzech płytach poślizgowych wyposażonych w kurtyny wodne czy na wzniesieniach z 10 proc. nachyleniem. W Modlinie również motocykliści znajdą coś dla siebie. Z myślą o nich przygotowano plac o wymiarach 37×130 m. Na jego powierzchni zarysowane są moduły treningowe typowe dla takich pojazdów – koła, slalomy czy ciasne zakręty. Z kolei na miłośników samochodów terenowych czeka tor ziemny. Luźna nawierzchnia i przeszkody to idealne warunki do przetestowania „terenówek”, quadów czy suv-ów.
Drugi tor – sportowo-treningowy ma długość ok. 1,4 km. Charakteryzują go kręte trasy o różnych stopniach trudności, wymagających jazdy precyzyjnej, ale też pozwalających na osiąganie wysokich prędkości. Świetna nawierzchnia zapewnia doskonałą przyczepność. Na kierowców na tym torze czeka aż 13 technicznych zakrętów.
Oficjalne otwarcie TOR-u Modlin, który wybudowano za nieco ponad 37 mln zł, odbędzie się 24 kwietnia 2018 r. (wtorek) o godz. 15 przy ul. gen. Wiktora Thommée 1B w Nowym Dworze Mazowieckim.
Wyposażenie Toru Modlin
Na działce wykonano budynek garażowy, budynek zaplecza imprez masowych, budynek zaplecza toru, prochownia, parking, wielofunkcyjny plac oraz pięć modułów treningowych:
- MT 1 – płyta poślizgowa dla samochodów osobowych,
- MT 2 – płyta poślizgowa w kształcie pierścienia o średnicy 75 m dla samochodów osobowych i ciężarowych,
- MT 3 – płyta poślizgowa dla samochodów ciężarowych,
- MT 4 – moduł do treningu awaryjnego hamowania na prostej i zakręcie (samochody osobowe, ciężarowe i motocykle),
- MT 5 – moduł treningowy dla motocykli.
Budynek zaplecza toru szkoleniowego – budynek zaprojektowany w technologii prefabrykowanej szkieletowej stalowej i żelbetowej. Trybuna z 138 miejscami siedzącymi na tarasie I piętra składa się z segmentów z możliwością łatwego i szybkiego demontażu. Pozwala to na wykorzystanie tarasu dla potrzeb imprez motoryzacyjnych. Zaprojektowane trybuny montowane są na szkielecie ze stalowych profili. Projektowany obiekt dodatkowo służył będzie obsłudze imprez o tematyce motoryzacyjnej: wyścigi samochodowe, wyścigi gokartów, pokazy samochodowe, promocje i prezentacje produktów z dziedziny motoryzacji. Przed budynkiem zaplecza toru szkoleniowego, od strony północnej, zaprojektowano drogę wewnętrzną, miejsca postojowe i plac z małą architekturą który będzie wykorzystywany jako teren zaplecza w momencie odbywania się imprez na torze szkoleniowym. Obiekt ma charakter horyzontalny, tarasowy – na stropie nad parterem znajduje się taras z trybuną o łącznej powierzchni 266,72 m² a na stropie nad I piętrem taras o powierzchni 235 m².
Budynek garażowy – budynek garażowy jest obiektem wolnostojącym, jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym, wykonanym w technologii tradycyjnej, murowanej z elementów drobnowymiarowych. Budynek znajduje się w odległości 15 m od planowanego budynku zaplecza toru szkoleniowego.
Budynek zaplecza imprez masowych – projektowany obiekt posłuży obsłudze imprez o tematyce motoryzacyjnej. Jego główną funkcją jest zapewnienie wygodnego podłączenia urządzeń elektrycznych sceny koncertowej, a także składowanie sprzętu technicznego wykorzystywanego przy obsłudze imprez. Projektowany budynek parterowy o wysokości 3,40 m.
Prochownia P2 Myza – obiekt istniał już na działce, został jednak przebudowany. Stara prochownia została wykorzystana jako atrakcja i uzupełnienie programu użytkowego ośrodka doskonalenia techniki jazdy. Prochownia, zgodnie z wykonaną inwentaryzacją, posiada szereg pomieszczeń, które dawniej były wykorzystywane głównie jako powierzchnia magazynowa. W obiekcie znajdują się dwa duże pomieszczenia służące wcześniej do magazynowania pocisków i ładunków i jedno techniczne oraz łącząca je komunikacja, a także trzy mniejsze stanowiące magazyny spłonek i innych elementów amunicji dostępne z galerii zewnętrznej. Po przebudowie, jedno z dużych pomieszczeń stanowi salę konferencyjno-kinową, a drugie – pomieszczenie kawiarniane małej gastronomii.
Tor…? Parkingi przed centrami handlowymi są większe… By czytelnikom wyprostować pojęcie toru wyścigowego, zamieszczam link do prezentacji pomysłu toru w Pradolinie Wisły. alternatywy4.eu
Pozdrawiam Panią Agnieszkę.
Tak to całkiem blisko. Jak obwodnica w Tel Awiw. I lotnisko do zamknięcia. Będzie duży tor wyścigowy.