Fotografia uchodzi za wymagającą dziedzinę, niezależnie od podkategorii – tych zaś jest naprawdę wiele. Jedną z najpopularniejszych dziedzin fotografii w dzisiejszym świecie jest fotografia komercyjna, obejmująca tworzenie zdjęć produktów w celu ich lepszego reklamowania.
W XXI wieku marketing obrał zupełnie nowy kurs, a prezentacja swojej marki nabrała na znaczeniu, stając się dla wielu przedsiębiorców priorytetem. Fotografia komercyjna również dzieli się wewnętrznie na wiele życiowych dziedzin, takich jak: jedzenie, moda, architektura czy akcesoria, czyli wszystko to, co da się sprzedać w wyjątkowo kreatywny sposób. Każde działanie fotografa na polu marketingowym można kategoryzować jako komercyjne. Wszystkie zdjęcia, które mają wpływać na zwiększenie zainteresowania daną firmą lub jej produktem, służąc stricte do celów promocyjnych, to owoce fotografii komercyjnej. Warto poznać ją nieco bliżej.
Światło, aparat, akcja! O co musisz zadbać, gdy fotografujesz produkt?
„Na początku był chaos”. Chociaż brzmi to jak wstęp do mitologii, w rzeczywistości opis ten adekwatny jest do przebiegu większości sesji komercyjnych. Aby dobrze wykonać zlecenie, należy obmyślić strategię, która przegoni nieporządek i rozjaśni głowę pełną pomysłów. Co do oświetlenia – te odgrywa znaczącą rolę w każdej fotografii, dlatego nie można go pominąć w sesji komercyjnej. Odpowiedni dobór lamp o różnej mocy i kolorze światła pozwoli wydobyć z produktu szereg zalet ukrytych w detalach. Oprócz światła, ważne jest też tło fotograficzne.
Współcześnie stawia się na minimalizm, dzięki czemu tła mają podkreślać produkt, nie zaś odwracać od niego uwagę. Warto zakupić akcesoria do zdjęć w renomowanym sklepie z artykułami fotograficznymi. W Polsce takim sklepem jest między innymi Bingoland, oferujący na swojej stronie szeroki wybór teł do różnych rodzajów sesji, w tym także komercyjnych. W zawodzie fotografa kluczowe znaczenie ma kreatywność, dlatego wybór tła powinien być podyktowany awangardą i chęcią wyróżnienia produktu w sposób charakterystyczny, nawiązujący do marki. Przed fotografami komercyjnymi codziennie pojawiają się nowe wyzwania – tylko nieszablonowe myślenie ma szansę sprawić, że efektem sesji będą zdjęcia, które realnie przyczynią się do wzrostu sprzedaży.
Postprodukcja jako ostatnie szlify przed premierą
Wszystkie ujęcia reklamowe, które później pojawiają się między innymi w kampaniach, wymagają odpowiedniej obróbki. Poprawa jakości fotografii, nasycenie kolorami czy korekta poszczególnych detali powinna przebiegać z zachowaniem umiaru – nikt nie lubi wyretuszowanych do granic możliwości zdjęć. Czasem wystarczy jedynie kilka drobnych poprawek, by zdjęcie wyglądało estetycznie, a przy tym prawdziwie. Ciekawym przypadkiem prac upiększających dany produkt jest marketing branży gastronomicznej i spożywczej. Do produkcji zdjęć wykorzystuje się zamienniki realnej spożywki – bitą śmietanę zmienia się na piankę do golenia, zaś świeże warzywa widoczne na fotografiach tak naprawdę wykonane są z plastiku. Przyczyną tego rodzaju zabiegów jest fakt, że prawdziwe produkty spożywcze z czasem tracą na jakości i wyglądzie, a to odbija się na ich prezentacji. Czasami lepiej jest więc zastąpić je gadżetami, które swoim designem czy teksturą są prawie nie do odróżnienia. Ot, cała magia!