Nieustannie zachodzące zmiany we wszystkich obszarach życia wymuszają wręcz na jednostkach konieczność podnoszenia poziomu swojej wiedzy, wykształcenia czy umiejętności. Żyjemy w czasach błyskawicznego rozwoju technologicznego, będąc częścią rozpędzonej maszyny.
By nie wypaść z rynku pracy, potrzebujemy ciągle uczyć się czegoś nowego. Wiele osób uważa, że tylko rozwój jest w stanie zapewnić im dogodną przyszłość. Lifelong learning (w skrócie: LLL) dotyczy całożyciowego procesu pozyskiwania wiedzy. Wbrew pozorom, idea ta wcale nie jest czymś nowym – mówili o niej starożytni filozofowie tacy jak Kartezjusz, Sokrates, Platon czy Seneka. Na czym polega lifelong learning w XXI wieku? Warto poznać bliżej ten temat, ze względu na jego wiekową obecność w życiu pokoleń.
Kierunki kształcenia w LLL oraz metody pozyskiwania wiedzy
Lifelong learning opiera się o stałe pozyskiwanie wiedzy i potrzebnych umiejętności nie tylko na płaszczyźnie państwowej edukacji, lecz również poza nią, w tak zwanym „czasie wolnym”. W istocie, LLL jest oznaką przystosowywania się do szybkich zmian, jakie stale obserwujemy w dzisiejszym postępowym świecie. Szczególną uwagę poświęca się tu trzem wymiarom kształcenia w LLL: w pionie, poziomie i w głąb.
- Kształcenie w pionie → dotyczy bezpośrednio szczebli edukacji formalnej, określanych mianem drabiny edukacyjnej; począwszy od żłobka czy przedszkola, po szkołę, studia, kształcenie podyplomowe oraz inne formy nauki wyższej).
- Kształcenie poziome → obejmuje pozyskiwanie wiedzy poprzez rozwój ludzkich zainteresowań; ten typ kształcenia związany jest z indywidualną aktywnością człowieka, a jego rozwój opiera się na poznawaniu różnych dziedzin życia, nauki czy kultury, niezależnie od formy kształcenia pionowego.
- Kształcenie w głąb → ściśle związane z jakością podejmowanych procesów rozwojowych, dotyczy głównie poziomu motywacji do uczenia się, umiejętności samokształcenia, spełniania swoich hobby czy dostosowania swojego życia stricte pod ideę LLL.
Eksperci sugerują, że aby czerpać korzyści z idei edukacji całożyciowej, musimy przejawiać aktywność we wszystkich opisanych powyżej płaszczyznach.
Dlaczego powinniśmy uczyć się przez całe życie?
Współczesny świat daje nam możliwości pozyskiwania darmowej wiedzy dosłownie z każdej strony – jako ludzie z dostępem do Internetu mamy możliwość uczestniczenia w kursach prowadzonych przez wykwalifikowane ku temu osoby, reprezentujące uniwersytety czy instytuty naukowe z całego świata, nie tylko kraju, w którym mieszkamy. Wystarczy określić swoje cele, zainteresowania i zacząć działać. Dziś nie musimy wychodzić z domu, by móc zdobywać wiedzę na interesujące nas tematy. Gdyby dłużej się nad tym zastanowić, współcześnie większość z nas ogranicza jedynie własna motywacja i chęci do działania.
Przykładem możliwości na zdobycie wiedzy jest uczestnictwo w kursach online przeprowadzanych przez placówkę CREATOR, stworzonych szczególnie dla osób zainteresowanych sztuką projektowania wnętrz. Dla tych, którzy lepiej przyswajają wiedzę w towarzystwie podobnych sobie pasjonatów, istnieje możliwość uczestniczenia w kursach stacjonarnych na terenie największych polskich miast. W czasach wszechobecnego rozwoju i postępu potrzeba naprawdę niewiele, by móc zdobywać wiedzę – ważne jest jednak nasze własne podejście do realizacji poszczególnych planów i idei.
Maliniak też się uczy przez cale życie np obcego języka i nowych słówek: gdy leci samolotem, gdy siedzi w samochodzie, gdy czeka w kolejce do wyciągu narciarskiego i wyjeżdża nim na górę. Ale ponieważ jest tępy i głąb to ma plaską „krzywą uczenia się” to nic z tej nauki nie wychodzi i jak był głąb tak nim zostanie.