Czy wodór jest paliwem przyszłości? Wielu specjalistów jest przekonanych, że tak, a Płock natomiast ma szansę stać się jednym z pierwszych miast, w którym powstanie stacja tankowania wodoru. Co ta inwestycja będzie oznaczała dla Płocka?
29 stycznia br. w Domu Technika, podczas sympozjum CHEMIA 2020, PKN ORLEN podpisał z Gminą Miasto Płock list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe. To pierwszy krok na drodze do stworzenia w Płocku infrastruktury tankowania wodoru, przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz usług publicznych.
Jak wyjaśnia PKN ORLEN, strategia koncernu przewiduje prace nad rozwojem paliw alternatywnych, które będą wykorzystywane w transporcie. Wodór wydaje się najbardziej oczywistym następcą benzyn – obecnie Grupa ORLEN wytwarza ok. 45 ton wodoru na godzinę, z czego większość zużywana jest na potrzeby procesów produkcyjnych.
Aby móc wykorzystywać w przyszłości wodór, koncern rozpoczął już realizację instalacji doczyszczania wodoru, która od 2021 roku pozwoli na wprowadzenie tego paliwa na rynek. Równocześnie PKN ORLEN rozwija technologię magazynowania, transportowania i dystrybuowania paliwa wodorowego.
Podpisany list intencyjny jest dobrym początkiem współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy PKN ORLEN a miastem Płock. Zgodnie z nim, koncern zadba o powstanie efektywnej infrastruktury tankowania wodoru, natomiast władze miasta pozyskają pojazdy komunikacji miejskiej oparte o technologię wodorową.
– O rozwoju PKN ORLEN myślimy w perspektywie długofalowej – zapewnił podczas spotkania z dziennikarzami Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych. – Zdajemy sobie sprawę z tego, że znaczenie napędów konwencjonalnych w transporcie będzie się zmniejszać, dlatego nasza strategia przewiduje również rozwój paliw alternatywnych. Wodór, z uwagi na możliwy zasięg i dużą masę, którą jest w stanie napędzać, jest paliwem szczególnie perspektywicznym w kontekście transportu publicznego – tłumaczył Józef Węgrecki.
Jak dodał, porozumienie z miastem Płock jest kolejnym krokiem, który przybliża koncern do komercyjnego wdrożenia tej technologii w Polsce.
– Dzięki wymianie informacji będziemy mogli lepiej poznać oczekiwania potencjalnego klienta oraz wyzwania technologiczne, z którymi będziemy musieli się zmierzyć. W ubiegłym roku podobne listy intencyjne podpisaliśmy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz firmą PESA Bydgoszcz, a w najbliższym czasie zamierzamy porozumieć się z kolejnymi samorządami – wyjaśnił Józef Węgrecki.
Co dla miasta oznacza podpisanie listu intencyjnego z PKN ORLEN?
– Oznacza kolejną płaszczyznę współpracy – powiedział nam Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka. – Ważne, żeby takich płaszczyzn współpracy było coraz więcej – podkreślił prezydent.
Dodał, że ta płaszczyzna dotyczy transportu komunikacji publicznej i jest przyszłością zarówno Płocka, jak i całej Polski czy Europy.
– Paliwo wodorowe to coś, co nas czeka, przede wszystkim dlatego, że jest bardzo ekologiczne, zeroemisyjne i pozwoli lepiej dbać o środowisko, zarazem zaspokajając potrzeby komunikacyjne mieszkańców Płocka. Chciałbym, abyśmy osiągnęli efekt synergii. Ta współpraca ma być przede wszystkim na każdej płaszczyźnie, z korzyścią dla mieszkańców Płocka – podsumował Andrzej Nowakowski.
Jak przekonują specjaliści, wodór ma potencjał szczególnie w transporcie towarowym i publicznym, ze względu na zasięg i możliwość transportu ciężkich towarów.
Zgodnie z wprowadzanymi regulacjami, samorządy będą zobowiązane do konsekwentnego zwiększania udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie realizującej usługi publiczne. Paliwa wodorowe w Polsce obecnie znajdują się przede wszystkim w fazie testowej, jednak po wdrożeniu rozwiązań technicznych i legislacyjnych będą stanowiły istotne uzupełnienie miksu energetycznego w transporcie ciężkim.