Droga ekspresowa w Płocku? To możliwe!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Od jakiegoś czasu słyszymy, że trwa walka o przybliżenie do Płocka drogi ekspresowej S10. Co z tej walki wychodzi? Niestety, obawiam się, że niewiele. Dlaczego tak się dzieje?

Decyzja o budowie Mazowieckich Zakładów Rafineryjnych i Petrochemicznych w Płocku na zawsze miała odmienić Płock. Budowa ogromnego zakładu dawała szansę na rozwój miasta, a przede wszystkim na pracę dla wielu ludzi. Osoby odpowiedzialne za przygotowanie inwestycji dobrze zdawały sobie sprawę, że jednym z głównych problemów do rozwiązania jest dystrybucja produkowanych materiałów na zewnątrz. Czym dysponował wówczas Płock? Słabo rozwiniętą siecią drogową z jednym mostem przez rzekę Wisłę oraz trasą kolejową, zbudowaną jeszcze przed II wojną światową. Plany były duże, a co z nich zrealizowano?

Niestety dla Płocka, niewiele. Przez Płock miała przebiegać Centralna Magistrala Kolejowa, na obrzeżach miasta przewidywano realizację autostrady, którą następnie zamieniono na drogę ekspresową. Dwie kluczowe dla miasta inwestycje, które określano jako niezbędne, nie powstały do dziś, a takich planach mało kto w ogóle pamięta.

Kilkanaście lat temu straciliśmy szansę na realizację w bezpośrednim sąsiedztwie autostrady A1. Autostrada powstała i owszem, ale w odległości 40 km od granic miasta. Na Centralną Magistralę Kolejową zabrakło pieniędzy, dziś nawet nie mówi się już o realizacji obwodnicy kolejowej miasta. Jedyna duża inwestycja kolejowa, o której słyszymy, czyli połączenie Płocka z Modlinem, jak się okazało nie jest przewidywane dla transportu produktów z Orlenu. No cóż, pół wieku minęło i nic!

Od jakiegoś czasu słyszymy, że trwa walka o przybliżenie do Płocka drogi ekspresowej S10. Co z tej walki wychodzi? Niestety, obawiam się, że niewiele.

Dlaczego tak się dzieje? To pytanie zadaje sobie chyba każdy człowiek, któremu na sercu leży dobro jego ukochanego miasta. Dziś nic się nie udaje, a jeszcze przed wojną się Płock się rozwijał. Na początku XX wieku rzeczą nieosiągalną dla Płocka było doprowadzenie do miasta linii kolejowej, a jednak naszym poprzednikom to się udało. Dlaczego? Odpowiedź według mnie jest oczywista – bo starali się jednoczyć. Oczywiście, ludzi różnili się i często mieli inne zdanie, lecz pewne sprawy były dla wszystkich tak ważne i nadrzędne, że potrafili wspólnie walczyć w jednym celu – dla dobra miasta.

Czy dziś jest to możliwe? Wierzę, że tak.

Obserwując dotychczasowe działania, wydaje mi się, iż nie mamy planu w jaki sposób osiągnąć cel, jakim jest budowa S10 przez Płock. Zgłaszamy swoje postulaty do ministerstwa i Strategii Rozwoju Transportu, po czym dowiadujemy się, że nic z tego nie będzie. Dlaczego? Bo nie zaczęliśmy od – według mnie – najważniejszego dokumentu, czyli Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Rozporządzenie określa na dziś przebieg tej drogi po starym śladzie drogi krajowej numer 10: Szczecin – Piła – Bydgoszcz – Toruń – Płońsk. Naszego miasta tu nie ma, więc siłą rzeczy nasze wysiłki idą na marne, co dobitnie widać w odpowiedziach na składane uwagi do Strategii Rozwoju Transportu. Osobiście niepokoi mnie również dopiero co przyjęty Plan Zagospodarowania Województwa Mazowieckiego. Przewidziano w nim, iż trasa S10 owszem, zostanie lekko skorygowana, ale i tak będzie w odległości około 25/30 km od naszego miasta. Dla osób podróżujących do Warszawy kompletnie nic się nie zmieni, gdyż odgięcie planowane jest w miejscowości Góra, do której i tak będzie trzeba dojechać po drodze wojewódzkiej, tak jak odbywa się to obecnie.

Mocno namawiam więc naszych Parlamentarzystów do zjednoczenia się i działania w jednym celu. Zróbcie wszystko, aby zmienić to rozporządzenie tak, aby zapis drogi ekspresowej S10 przyjął schemat: Szczecin – Piła – Bydgoszcz – Toruń – Płock – Płońsk. Jestem pewien, że działając razem można zrobić więcej niż przez kilka ostatnich lat. To jedyna szansa dla Płocka. Zacznijmy od dokumentów rządowych, to one są kluczem do sukcesu.

Piotr Gryszpanowicz

Podziel się:

Zostaw Komentarz

Ostatnie Informacje

Więcej Nowych Informacji