Płoccy przedsiębiorcy przygotowali pakiet pomysłów, które mogą pomóc w rozwoju pustoszejącej Starówki. W ich imieniu radni PSL złożyli interpelację, proponując m.in. stworzenie programu lojalnościowego dla klientów firm, działających w obrębie Strefy Płatnego Parkowania (SPP). Jakie jeszcze pomysły mają firmy na Starym Mieście?
– W związku z licznymi interwencjami właścicieli lokali handlowo-usługowych, które działają w centrum miasta, zwracamy się z prośbą o utworzenie programu lojalnościowo-rabatowego, którego administratorem powinna być Komunikacja Miejska Sp. z o.o. – piszą w interpelacji płoccy radni Polskiego Stronnictwa Ludowego: Tomasz Kominek, Małgorzata Struzik i Michał Twardy.
Jak tłumaczą, od blisko roku mówi się o pomyśle stworzenia w Płocku „Galerii Tumskiej”, czyli wirtualnej galerii, która miałaby promować przedsiębiorców z terenu ścisłego centrum miasta. Do dziś nie ma jednak w tym zakresie żadnych konkretów ze strony Agencji Rewitalizacji Starówki, która ten projekt ma nadzorować. W tym czasie wprowadzono natomiast Płatne Strefy Parkowania, które spowodowały odpływ klientów z terenu objętego opłatami za parkowanie.
Przedsiębiorcy: Mamy swoje propozycje
Przedstawiciele firm, które funkcjonują na terenie SPP, postulują przede wszystkim o zmiany w jej regulaminie, które przyczynią się do lepszego działania i spowodują, że będzie bardziej przyjazna dla mieszkańców Płocka, ale i turystów.
Jak tłumaczą, ich propozycje są oparte o sugestie kierowców, korzystających ze strefy, ale i klientów. Są to:
- Wydłużenie bezpłatnego czasu parkowania do 45 min. (bilet zerowy) ponieważ 30 min. jest stanowczo za krótkim okresem i ludzie biegają z zegarkiem w ręku, załatwiając sprawy w centrum, a niestety, nie chcą płacić za parkowanie.
- Zmianę godzin funkcjonowania SPP od godz. 8-16. Skrócenie czasu funkcjonowania strefy umożliwi mieszkańcom Płocka załatwianie spraw w centrum po zakończeniu pracy, bez ponoszenia opłat za parkowanie do zakończenia pracy placówek w centrum miasta. Podobne godziny funkcjonowania SPP ma Olsztyn i Radom.
- Zmniejszenie opłaty dodatkowej za przekroczony czas parkowania do jednej godziny do kwoty 5 zł, w przypadku jej uregulowania w ciągu jednej godziny od momentu otrzymania Wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej w Biurze SPP lub zastanowienie się nad możliwością dokonywania takiej opłaty bezpośrednio w parkometrze. Parkometry firmy Parkeon działające w Płocku mogą rozliczać opłatę dodatkową i są miasta w Polsce (Gliwice, Toruń), gdzie opłatę dodatkową można regulować bezpośrednio w parkometrze.
- Zmniejszenie opłat dodatkowych za brak biletu lub przekroczony czas parkowania powyżej jednej godziny do kwoty 20 zł, w przypadku jej uregulowania w ciągu 3 dni od momentu otrzymania wezwania do zapłaty.
- Zastanowienie się nad wprowadzeniem Abonamentu Mieszkańca z opłatą nie przekraczającą 80 zł miesięcznie.
- Zamontowanie dodatkowych parkometrów na ul. Królewieckiej pomiędzy Tumską a ul. 1 Maja, gdzie obecnie są zamontowane tylko 2 szt. po obu stronach ulicy, a powinny być przynajmniej po 2 po każdej stronie ulicy Królewieckiej.
- Określenie w Regulaminie SPP czasu na pobranie biletu parkingowego, np. 10 minut, ponieważ obecnie kierowcy czekają w kolejce do parkometru i po powrocie do samochodu po 4-6 minutach mają już wezwanie do zapłaty dodatkowej za brak biletu.
A co z Galerią Tumską?
Przedsiębiorcy odnoszą się nie tylko do działania SPP, ale i do promocji Starówki. W tym zakresie również mają swoje propozycje.
- Stworzenie profesjonalnej strony internetowej (w wersji mobilnej) partnerów programu z podziałem na branże i propozycją rabatów dla Klientów (podobnie miała działać Galeria Tumska).
- Oznaczenie placówek biorących udział w Programie specjalnymi nalepkami.
- Wydanie 10.000-20.000 szt. kart rabatowych programu, umożliwiających kierowcom i klientom KM dokonywanie zakupów z rabatami.
- Prowadzenie stałych akcji promocyjnych, w oparciu o stronę internetową KM i stronę partnerów programu.
- Skuteczną reklamę programu w oparciu o strony internetowe, reklamę zewnętrzną na autobusach, w autobusach, na parkometrach i punktach członkowskich Partnerów.
Realizacja projektu dla KM, a nie ARS
Firmy, które chcą wziąć udział w ożywieniu Starówki, a tym samym ocalić swoje działalności przed upadkiem, uważają, że program partnerski powinien być realizowany przez Komunikację Miejską, a nie przez ARS Sp. z o.o.
– Przez rok, projekt Galerii Tumskiej potrzebny centrum miasta jest, niestety, tylko na etapie zapowiedzi, a powinien już dawno funkcjonować – tłumaczą przedsiębiorcy. – Komunikacja Miejska Sp. z o.o. jest firmą, która działa na obszarze szerszym niż ARS, tzn. SPP (wspólny obszar działania). Obejmuje Płock i okolice (dużo więcej potencjalnych uczestników programu) – argumentują, dorzucając garść innych wniosków, potwierdzających ich tezę.
- Darmowe nośniki reklamy wspólnej (reklama na i w autobusach, na parkometrach, na placówkach partnerskich).
- Ocieplenie wizerunku Centrum miasta po wprowadzeniu SPP, tzn., że wizyta w Centrum to nie tylko utrudnienia i koszty, lecz również korzyści, czyli rabaty.
- Możliwość kreowania wydarzeń w centrum miasta w oparciu o własne strony internetowe, jak również możliwość włączania Programu Partnerskiego do innych inicjatyw czy wydarzeń organizowanych przez UM Płocka czy też inne spółki miejskie, np. ARS.
- Niższe koszty wprowadzenia i obsługi Programu Partnerskiego (częściowo darmowa reklama i dotarcie do dużo szerszej liczby Odbiorców Programu).
- Wprowadzenie Programu przy odpowiednio dużej liczbie uczestników, 150-200 powinno dać mieszkańcom Płocka szansę na zapoznanie się z ofertą, którą oferują firmy handlowo-usługowe w centrum Płocka.
- Wprowadzenie projektu innowacyjnego w skali Polski (podobny projekt działa w Lublinie i w Płocku, z tym, że powinien zostać on zmodyfikowany w oparciu o przedstawione przez nas propozycje, aby był projektem wzorcowym dla innych miast, nie tylko o zasadę działania, lecz także o liczbę uczestników Programu).
– Mamy nadzieję, że wspólnie uda nam się osiągnąć konkretny cel, tzn. pokazać, że centrum miasta jeszcze żyje, że ma do zaoferowania coś innego niż Galerie Handlowe i może być alternatywą do spędzania czasu wolnego – podsumowują przedsiębiorcy, podkreślając, że oczekują wspólnego, konkretnego działania ze strony urzędu miasta, radnych wszystkich opcji politycznych, przedsiębiorców i mediów, w celu przywrócenia właściwego charakteru Starego Miasta.
– Aby było miejscem takim jak dawniej, tzn. tętniącym życiem, żywym, a nie – jak określają go ludzie odwiedzający nasze miasto – pustym, depresyjnym czy miastem duchów – zaznaczają firmy.