REKLAMA

Powstała pierwsza lokomotywa zasilana wodorem. Kupi ją ORLEN

REKLAMA

PKN ORLEN w ramach współpracy z PESA Bydgoszcz planuje zakup nowoczesnej lokomotywy. Będzie to pierwszy w Polsce pojazd szynowy, wykorzystujący napęd wodorowy. Jej oficjalna prezentacja odbyła się podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku.

Jak podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, rozwój przyjaznych środowisku technologii wodorowych wpisuje się w strategię ORLEN2030, zakładającą wzrost znaczenia paliw alternatywnych.

– Taką technologią jest wodór, którego potencjał chcemy w pełni wykorzystać także w transporcie kolejowym. Każdego roku nasza spółka ORLEN Koltrans, którą sukcesywnie unowocześniamy, zwiększa udziały w rynku. Nabycie pierwszej w Polsce takiej lokomotywy to krok w kierunku wykorzystania na dużą skalę zeroemisyjnego paliwa wodorowego w transporcie kolejowym – tłumaczy Daniel Obajtek.

Podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku zaprezentowano prototyp lokomotywy wodorowej, którą zamierza nabyć PKN ORLEN. Produkcja tego pojazdu właśnie się zakończyła – powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42, która po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd.



Jej udźwig to ok. 3200 ton, a dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 170 kg. Lokomotywa jest wyposażona w dwa symetryczne punkty tankowania, co pozwoli na szybsze zapełnianie zbiorników. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową. Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. PKN ORLEN pracuje ponadto nad układem tankowania wodoru do tej lokomotywy.

Przypomnijmy, że ORLEN prowadzi kilka działań na rzecz rozwoju paliw alternatywnych. W ubiegłym i na początku tego roku koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Gminą Miastem Płock, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

Koncern rozwija także program inwestycyjny Hydrogen Eagle, który zakłada budowę hubów wodorowych w Polsce, Czechach i na Słowacji dla transportu zasilanego odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Hydrogen Eagle pomyślnie przeszedł etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI i obecnie znajduje się na etapie notyfikacji pomocy publicznej przez Komisję Europejską.

Fot. PKN ORLEN

Zostań Patronem PetroNews.pl - Wspieraj swoje lokalne media KLIKNIJ!

REKLAMA

PowiązaneArtykuły

Komentarze 7

  1. Kolo says:

    Bo to jest chore i niebezpieczne morzę wybuchnąć

  2. Anonim says:

    Bo to jest chore i niebezpieczne morzę wybuchnąć

  3. Srull says:

    Alternatywą dla paliw kopalnych jest również owies od wieków stosowany do napędu pojazdów zaprzęgowych. Polecam gorąco. W Pcimiu do dziś to niskoemisyjne paliwo jest z powodzeniem stosowane.

  4. Sceptyk says:

    To dwa pytania
    Ile kosztuje to jedno tankowanie 170 kg
    Skad ten wodor…bo o ile wiem to sam Orlen boryka sie z jego niedoborem
    A moze to tylko kaprys celebryty

  5. fan says:

    Bo wirus nie był wtedy w odwrocie. Wystarczy pomyśleć…

    • pisior says:

      Co ma wirus do tego? Przecież tego wirusa jeszcze nie było.Wyjaśnij to.
      Mój mózg, po WUML, tego nie łapie.

  6. pisior says:

    Dlaczego za Krawca tego nie próbowano?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Reklama

Najchętniej dzisiaj czytane

Reklama


REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU