PKN ORLEN w ramach współpracy z PESA Bydgoszcz planuje zakup nowoczesnej lokomotywy. Będzie to pierwszy w Polsce pojazd szynowy, wykorzystujący napęd wodorowy. Jej oficjalna prezentacja odbyła się podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku.
Jak podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, rozwój przyjaznych środowisku technologii wodorowych wpisuje się w strategię ORLEN2030, zakładającą wzrost znaczenia paliw alternatywnych.
– Taką technologią jest wodór, którego potencjał chcemy w pełni wykorzystać także w transporcie kolejowym. Każdego roku nasza spółka ORLEN Koltrans, którą sukcesywnie unowocześniamy, zwiększa udziały w rynku. Nabycie pierwszej w Polsce takiej lokomotywy to krok w kierunku wykorzystania na dużą skalę zeroemisyjnego paliwa wodorowego w transporcie kolejowym – tłumaczy Daniel Obajtek.
Podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku zaprezentowano prototyp lokomotywy wodorowej, którą zamierza nabyć PKN ORLEN. Produkcja tego pojazdu właśnie się zakończyła – powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42, która po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd.
Jej udźwig to ok. 3200 ton, a dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 170 kg. Lokomotywa jest wyposażona w dwa symetryczne punkty tankowania, co pozwoli na szybsze zapełnianie zbiorników. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową. Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. PKN ORLEN pracuje ponadto nad układem tankowania wodoru do tej lokomotywy.
Przypomnijmy, że ORLEN prowadzi kilka działań na rzecz rozwoju paliw alternatywnych. W ubiegłym i na początku tego roku koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Gminą Miastem Płock, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.
Koncern rozwija także program inwestycyjny Hydrogen Eagle, który zakłada budowę hubów wodorowych w Polsce, Czechach i na Słowacji dla transportu zasilanego odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Hydrogen Eagle pomyślnie przeszedł etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI i obecnie znajduje się na etapie notyfikacji pomocy publicznej przez Komisję Europejską.
Bo to jest chore i niebezpieczne morzę wybuchnąć
Bo to jest chore i niebezpieczne morzę wybuchnąć
Alternatywą dla paliw kopalnych jest również owies od wieków stosowany do napędu pojazdów zaprzęgowych. Polecam gorąco. W Pcimiu do dziś to niskoemisyjne paliwo jest z powodzeniem stosowane.
To dwa pytania
Ile kosztuje to jedno tankowanie 170 kg
Skad ten wodor…bo o ile wiem to sam Orlen boryka sie z jego niedoborem
A moze to tylko kaprys celebryty
Bo wirus nie był wtedy w odwrocie. Wystarczy pomyśleć…
Co ma wirus do tego? Przecież tego wirusa jeszcze nie było.Wyjaśnij to.
Mój mózg, po WUML, tego nie łapie.
Dlaczego za Krawca tego nie próbowano?