Wkrótce minie rok od wdrożenia nowego systemu komunikacji publicznej w Płocku. Ratusz ocenia zmiany pozytywnie, a komunikacja miejska od września zapowiada kolejne. Powstanie nowa linia, w mieście przybędzie przystanków, trasa linii 37 zostanie wydłużona, zmienią się rozkłady jazdy… Mówiąc krótko, płocczan czeka druga rewolucja.
– Prawie rok temu komunikacja miejska wprowadziła nowy system komunikacyjny, który zrewolucjonizował transport publiczny w naszym mieście. Cały czas też zbierano opinie i sugestie od mieszkańców, aby jak najlepiej dostosować go do ich potrzeb – mówił na konferencji prasowej Krzysztof Izmajłowicz, zastępca prezydenta Płocka ds. komunalnych. – Zebrane dane i dokonane analizy pozwoliły na przygotowanie korekty w tym systemie.
Od września wprowadzone zostaną zmiany w trasach i ilościach połączeń kilku linii. Powstaną także nowe przystanki autobusowe. Wszystko to, jak zapewnia komunikacja miejska, jest efektem wypracowanych zmian na podstawie m.in. postulatów mieszkańców, jakie pojawiły się podczas spotkań prezydenta Płocka z mieszkańcami oraz analizy przeprowadzone przez KM.
Nowa trasa linii 37 i 32
Komunikacja zwiększy ilość połączeń z przemysłowymi dzielnicami miasta, przede wszystkim z ulicą Targową, przy której zlokalizowanych jest wiele zakładów pracy. Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 37, które będą dostosowane do osób pracujących w systemie zmianowym oraz tych, którzy pracują na jedną zmianę.
Trasa linii nr 37 będzie wydłużona na Kostrogaj, co zapewni lepsze połączenie tej dzielnicy przemysłowej dla kolejnych osób. Nowa trasa linii 37 przebiegać będzie od Borowiczek (wybrane kursy z Podolszyc) przez Zielony Jar i Podolszyce Północ, al. Piłsudskiego i ulicami Lachmana, Banacha, Otolińską, Targową, Bielską (przy lotnisku), Wiadukt i przez pętlę na Kostrogaju do zajezdni autobusowej przy ulicy Przemysłowej (trasa powrotna na tych samych zasadach).
Bezpośrednie połączenie z ul. Targową z zachodniej części miasta zapewnią wydłużone kursy linii 32. Zachowane będą kursy linii 15 na ul. Targową, jednak w ograniczonym zakresie. Na ul. Targowej zostanie uruchomiony w obydwu kierunkach dodatkowy przystanek „Targowa, zakłady” między obecnymi przystankami „Targowa” a „Fabryka maszyn”. W godzinach wieczornych wybrane kursy linii 20 i 26 skierowane zostaną przez nowy przystanek „WORD” przy skrzyżowaniu ul. Targowej i Otolińskiej.
Lepszy dojazd na cmentarz i do przychodni
Płocczanie w ankietach wskazywali potrzebę lepszego skomunikowania cmentarza komunalnego przy ul. Bielskiej z centrum miasta. Wobec tego, komunikacja uruchomi nową linię 29, która z dworca autobusowego przy al. Jachowicza pojedzie na cmentarz al. Kobylińskiego, ul. Łukasiewicza (przy Hermana), Tysiąclecia i Bielską (powrót z cmentarza tą samą trasą).
Poprawie ulegnie również dojazd do przychodni diabetologicznej przy ul. Otolińskiej oraz w okolice ul. Spółdzielczej i Słonecznej, dzięki zmianie trasy linii nr 15, która była słabo wykorzystywana. Od 1 września autobusy linii 15 z ul. Boryszewskiej pojadą ulicami Otolińską, Lachmana, Spółdzielczą (obsłużą nieobsługiwane dotąd przystanki Jesienna), Wyszogrodzką, dalej przy ogródku jordanowskim i ulicami Sienkiewicza i Bielską do dworca autobusowego w al. Jachowicza, a wybrane kursy wydłużone będą do ul. Targowej przez os. Tysiąclecia. Z powrotem z al. Jachowicza (lub z ul. Targowej) pojadą ulicami Bielską, Kwiatka, Kolegialną, Słoneczną (obsłużą nowe przystanki Batorego i Bukowa), Południową (z nowym przystankiem Paśniki), Spółdzielczą, Lachmana, Banacha i Otolińską do Boryszewskiej.
W związku ze zmianą trasy autobusy linii 15 nie dojadą na Grabówkę i do Borowiczek. Trasa ta zostanie jednak obsłużona dzięki dodatkowym kursom linii 4, które w godzinach szczytu zapewnią tam półgodzinną częstotliwość.
Ograniczenia kursów
Oprócz ograniczeń w kursowaniu wspomnianej wcześniej linii nr 15, którą wesprze linia nr 4, mniej kursów będzie miała też linia nr 13. KM po przeanalizowaniu wyników liczenia pasażerów doszła do wniosku, że trzynastka nie jest wykorzystywana przez pasażerów, dlatego niektóre kursy, zwłaszcza wieczorne podczas których notowano puste przejazdy, zostaną usunięte. Od września linia nr 13 będzie służyć przede wszystkim obsłudze szkoły średniej i osiedla przy ul. Kutnowskiej w najbardziej obleganych porach.
Zmienią się rozkłady
Komunikacja miejska zapowiada, że niektóre rozkłady jazdy (w szczególności linii nr 19 i 22 oraz wszystkich linii podmiejskich) mogą się nieznacznie zmienić, dlatego też warto sprawdzić te które będą obowiązywały od września. Zmiany są spowodowane m.in. skróceniem przejazdów o kilka minut. – Infrastruktura drogowa w Płocku bardzo się zmieniła i zmienia się nadal, w rezultacie czego następuje znacząca poprawa płynności ruchu pojazdów w mieście. Dzięki temu pokonanie określonej trasy zabiera mniej czasu – mówił Janusz Majchrzak, prezes Komunikacji Miejskiej.
Nowe przystanki
Komunikacja miejska sukcesywnie uruchamiać będzie także nowe przystanki:
* Padlewskiego – w al. Kilińskiego przy skrzyżowaniu z ul. Padlewskiego (w obydwu kierunkach), co zapewni lepszą obsługę tej części miasta, w tym dojazd do pobliskiej szkoły wyższej oraz Sądu Rejonowego w Płocku;
* Ogródek Jordanowski – na ul. Wyszogrodzkiej za rogatkami, co umożliwi lepszą przesiadkę;
w stronę Podolszyc dla osób dojeżdżających z lewobrzeżnej części miasta;
* Spółdzielcza – na podjeździe do al. Piłsudskiego od ul. Spółdzielczej, co skróci drogę między przystankami m.in. na liniach 14, 20, 26 i poprawi obsługę komunikacyjną Międzytorza, w tym okolic ul. Spółdzielczej;
* Obrońców Płocka – na ul. Mickiewicza za rondem Dmowskiego w stronę dworca kolejowego;
* Kredytowa – na ul. Mościckiego w stronę Dobrzyńskiej;
* Paśniki – na ul. Południowej w stronę Spółdzielczej przed skrzyżowaniem z ul. Wyszogrodzką;
* Batorego – na ul. Słonecznej w stronę Południowej przy skrzyżowaniu z ul. Batorego;
* Bukowa – na ul. Słonecznej w stronę Południowej przy skrzyżowaniu z ul. Bukową, co poprawi m.in. dojazd do cmentarzy przy ul. Norbertańskiej;
*Wyszogrodzka, Wisła – w al. Jana Pawła II między ulicami Wyszogrodzką a Czwartaków przy galerii Wisła.
„Jest dobrze. Chcemy, żeby było lepiej”
Komunikacja nie ukrywa, że nowy układ komunikacyjny sprawdza się. Po pierwszej rewolucji zostały wprowadzone nowe linie, wiele aktualnych tras zostało zmienionych, powstały nowe przystanki. Teraz przyszedł czas na korekty nowego układu. KM chce go jeszcze bardziej udoskonalić, dlatego też płocczan od września czekają kolejne zmiany.