REKLAMA

REKLAMA

Kibic szczypiornistów: Przy zakupie karnetu muszę podać dane osobowe. „Cofnięcie zgody równoznaczne z unieważnieniem karnetu”

REKLAMA

„Kup karnet i bądź częścią drużyny” – zachęca SPR Wisła Płock kibiców piłki ręcznej. – Chciałem kupić karnet, ale zażądano ode mnie danych osobowych. Po co klubowi mój numer PESEL? – zadzwonił do nas czytelnik.

Kibic: Zażądano ode mnie danych osobowych

Do naszej redakcji zgłosił się zdenerwowany kibic piłki ręcznej, który chciał, jak co roku, kupić karnet roczny na nowy sezon.

Przeczytajrównież

– Tymczasem otrzymałem oświadczenie, w którym wyrażam zgodę na „zebranie, przechowywanie, przetwarzanie i udostępnienie” moich danych osobowych, a konkretnie imienia, nazwiska, numeru PESEL oraz numeru telefonu. Po co klubowi takie dane, przy pomocy których łatwo wziąć na moje nazwisko kredyt w internecie? – oburza się płocczanin. – I gdzie tu logika, skoro każdy kto kupuje pojedynczy bilet takich danych nie podaje? Tak nagradza się wiernych kibiców, którzy z góry płacą za udział we wszystkich spotkaniach? – pyta.

Oświadczenie przekazywane przy zakupie karnetów ORLEN Wisły Płock, fot. czytelnik

Zwraca też uwagę, że w oświadczeniu ma wyrazić zgodę nie tylko na przekazanie tych danych klubowi, ale i sklepom sprzedającym bilety oraz firmie eBilet Polska, a miejscem ich przechowywania są właśnie serwery i sprzęt komputerowy tej spółki.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

– Pomimo, że niby zgoda w oświadczeniu jest dobrowolna, to jednocześnie zamieszczono zapis, iż „Właściciel karnetu posiada prawo do cofnięcia zgody określonej w niniejszym oświadczeniu, co wiąże się z unieważnieniem karnetu”. Jak rozumiem, nie mogę więc kupić całorocznego karnetu, nie podając mojego numeru PESEL i telefonu? – dziwi się czytelnik.

Jak podkreśla, jest w stanie zrozumieć podanie imienia i nazwiska, choć karnet powinien dotyczyć wykupienia miejsca na widowni, a nie wejściówki dla konkretnej osoby. – Spotkań w ciągu sezonu jest kilkadziesiąt. Dlaczego, płacąc jednorazowo tak duże pieniądze, nie mogę karnetu przekazać np. mojemu synowi, jeśli ja w tym czasie nie mogę iść na mecz? – zauważa.

– Czuję się upokorzony brakiem zaufania ze strony klubu. Ja muszę zaufać, że spotkania się odbędą i płacę z góry za uczestnictwo w nich, niezależnie od poziomu spotkania. Tymczasem klub przenosi żywcem praktyki ze stadionu piłkarskiego na halę szczypiornistów, która nie ma takich problemów z kibicami, gdzie kultura kibicowania jest inna. Nie zachęca to do dalszego kibicowania i, szczerze mówiąc, dodając do tego jeszcze ostatni poziom gry, mocno zastanawiam się czy ten karnet kupić – podsumowuje czytelnik.

Klub: My jedynie prosimy o podanie danych

Zapytaliśmy w SPR Wisła Płock, dlaczego do kupienia całorocznego karnetu potrzebne jest imię i nazwisko, PESEL oraz numer telefonu osoby kupującej? Sekcja Piłki Ręcznej Wisła Płock SA informuje w odpowiedzi, że stosuje się do wymogów RODO.

– Klub nie nakłada obowiązku podania PESELU, numeru telefonu i adresu e-mail, a jedynie prosi o podanie danych w celu ich przypisania do karnetu i miejsca – podkreśla Tomasz Bauman, kierownik ds. bezpieczeństwa SPR Wisły Płock.

A jednak na oświadczeniu znajduje się adnotacja, że w przypadku braku czy cofnięcia zgody, karnet zostanie unieważniony?

– Oświadczenie przygotowane zostało w oparciu o wymogi „RODO”. Zawiera ono adnotację o możliwości rezygnacji, ponieważ osoba kupująca powinna zostać o tym poinformowana, podobnie jak o tym, że osoba dokonuje zakupu dobrowolnie. W praktyce jednak, jeśli klient nie chce podać numeru PESEL czy numeru telefonu, nie robimy z tego problemu. Zapraszam wówczas do nas, do siedziby klubu, na pewno wyjaśnimy sytuację tak, żeby klient był zadowolony – zapewnia Tomasz Bauman.

Zarówno czytelnikowi, jak i nam, rozsądnym wydaje się jednak sprzedaż miejsca, a nie konieczność przypisania miejsca konkretnej osobie. Przecież można wykupić karnet całoroczny, z którego raz może skorzystać mąż, raz żona, a innym razem syn. Dlaczego klub ogranicza możliwość takiego wykorzystywania karnetu?




– „Personalizacja” karnetu pomogła niejednokrotnie kibicom przy przedłużaniu lub wymianie karnetu – mówi kierownik ds. bezpieczeństwa. – Kupujący nie może udostępniać karnetu innej osobie, a służba porządkowa ma prawo odmówić wejścia na teren imprezy masowej osobie korzystającej z karnetu innej osoby. Taka sytuacja to norma podczas koncertów, innych dziedzin sportu w całym kraju – przekonuje.

Ale jednak pojedyncze koncerty to nie to samo, co kilkadziesiąt spotkań jednej drużyny… – Oczywiście, i dlatego miały miejsce sytuacje w naszej hali, gdzie z karnetu korzystała osoba z rodziny. Nie utrudniamy Kibicom naszej drużyny możliwości oglądania meczów ORLEN Wisły Płock – zapewnia Tomasz Bauman. – Jednak karnet nie powinien być udostępniany innej osobie – dodaje.

Z jakiego powodu osoba kupująca karnet całoroczny nie może pozostać anonimowa, tak jak anonimowa jest osoba, kupująca pojedynczy bilet? – Dane osobowe są zbierane w celu personalizacji karnetu i miejsca. Klub planuje w przyszłości wprowadzenie również personalizacji osób kupujących pojedynczy bilet, tak jak jest chociażby w przypadku piłki nożnej – wyjaśnia Tomasz Bauman.

Jak dodaje, choć hala szczypiornistów jest spokojniejsza podczas meczu, niż stadion, to jednak był już przypadek próby wniesienia broni na mecz przez osobę poszukiwaną przez policję, były też bójki wśród kibiców.

– Faktycznie, ustawa nie nakłada na nas takiego obowiązku, ale chciałbym, aby nasz klub miał spersonalizowane bilety, ponieważ dzięki temu możemy też docenić kibiców, przekazując im chociażby pewne informacje, dotyczące klubu – przekonuje kierownik ds. bezpieczeństwa płockiego klubu.

Czytelnika zaniepokoiło przekazywanie danych osobowych firmie eBilet. Z jakiego powodu tak się dzieje? – Klub nie posiada swojego serwera, na którym dane są przechowywane zgodnie z wymogami ustawy o ochronie danych osobowych i Rozporządzeniem RODO. Klub korzysta z systemu sprzedaży biletów i karnetów firmy eBilet i to na serwerach tej firmy dane są przechowywane. Rozporządzenie RODO nakłada na klub obowiązek poinformowania kupującego o takim fakcie – tłumaczy Tomasz Bauman.

Nasz czytelnik poruszył też aspekt sprzedaży przy poszczególnych meczach biletów za złotówkę, gdy tymczasem właściciele karnetów za mecz zapłacili pełną kwotę. W jaki sposób klub wynagradza stałym kibicom, kupującym całoroczny karnet sprzedawanie biletów w trakcie sezonu z dużym rabatem?

– Zakup sezonowego karnetu daje przede wszystkim przywilej rezerwacji wybranego miejsca na cały sezon, w zależności od preferencji, oraz znaczącą obniżkę kosztu dla osoby, która regularnie uczestniczy w meczach rozgrywanych w ORLEN ARENIE – mówi Katarzyna Przykłota, dyrektor marketingu i komunikacji SPR Wisła Płock. – Poza tym, każdy kibic sam podejmuje świadomą decyzje o tym, czy wykupuje karnet sezonowy, czy woli nabywać bilety na pojedyncze mecze – dodaje.

Jak przekonuje, posiadanie karnetu to jednak również oszczędność czasu. – Dla wielu kibiców jest to także po prostu tradycja, wyraz przywiązania do drużyny ORLEN Wisła Płock i wsparcia dla klubu. Bardzo miło usłyszeć opinię wielu osób, które przychodzą do Klubu w celu nabycia karnetu i podkreślają, że dla nich jest to oczywiste, że kolejny sezon kupują karnet, bo robią to od wielu lat i nie wyobrażają sobie innej sytuacji. Często siedzą od lat na tych samych miejscach w gronie przyjaciół i rodziny i nie chcą siedzieć na przypadkowych miejscach. Klub prowadzi przedsprzedaż i „stały klient” ma prawo przedłużenia karnetu na wybranym miejscu przed rozpoczęciem otwartej sprzedaży – wyjaśnia Katarzyna Przykłota.

Podkreśla też, że cena karnetu w porównaniu z innymi klubami, nie jest wysoka, ponieważ waha się od 150 do 480 zł, a dodatkowo obowiązuje zniżka 20% na kartę seniora. Dla posiadaczy karnetu na dany sektor, Klub wprowadził natomiast możliwość zakupu karnetu dla dzieci w wieku od 5 do 13 lat z 50% rabatem w sektorze rodzica.

– Wspomniane przez Państwa akcje promocyjne dotyczyły głównie górnych sektorów i wybranych meczów i były często właśnie skierowane tylko dla posiadaczy karnetów – mówi Katarzyna Przykłota. – Z tego miejsca w imieniu Klubu SPR Wisła Płock pragnę podziękować wszystkim tym kibicom, którzy dokonali już zakupu karnetu na następny sezon. Od 20 sierpnia rozpoczyna się otwarta sprzedaż. Zapraszamy serdecznie! – podsumowuje dyrektor marketingu i komunikacji SPR Wisła Płock.

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny

Komentarze 14

  1. masakra says:

    widzę, że bez płatnej ochrony danych osobowych to już nie ma co żyć… no chyba, że się chce spłacać fikcyjne kredyty ;)

    • Monia says:

      Oni już nawet nie potrzebują naszego kredytu, oszuści mogą sobie kupić dane od tak…

    • ferb says:

      Raczej potrzebują naszego kredytu który zapewni im nasz skardziony dowód. Tak to działa. Kradnie się dane, a potem zaciąga kredyt i znika.

    • Kasia says:

      @ferb no człowiek z hajsem znika, a kredycik niestety zostaje :/

  2. Banialuki. says:

    Też jestem zdania że karnet powinien być rezerwacją miejsca na okaziciela. Klubowi takie dane do niczego nie są potrzebne. A odpowiedź: „kibic sam podejmuje świadomą decyzje o tym, czy wykupuje karnet sezonowy”, zabrzmiała jak się nie podoba to nie kupujcie. Pani Katarzyna na spotkaniu z kibicami powiedziała że klub doceni stałych karnetowców, nic takiego nie miało miejsca więc po prostu było to kłamstwo. Kolejna wkurzająca sprawa to ceny karnetów, w porównaniu z poprzednim sezonem biorąc pod uwagę ilość meczów wychodzi drożej. Poziom gorszy, LM w gorszych grupach a płacić trzeba więcej.

  3. Clark says:

    Z racji tego że teraz bardzo często musimy podawać swoje dane wykupiłam sobie ochronę danych w chronpesel i teraz bez problemu mogę pokazywać dowód, jestem spokojna

  4. Kibic says:

    Ja tam bym podał ten pesel i po krzyku. Mam pakiet w chornpesel to mi w sumie bez różnicy, bo i tak nikt na mnie kredytu żadnego nie zaciągnie.

    • ferb says:

      I co ten pakiet ci daje tak na prawde? Skad wiesz ze działa?

    • Paulinka says:

      wysyła do ciebie alarm gdy ktoś będzie próbował coś na ciebie wyłudzić ;)

  5. szymon says:

    przecież może kupować bilet na mecz każdorazowo,
    ale nie – trzeba zrobić awanturę
    jakby wybudził się ze śpiączki i nie wiedział, co to rodo

    • Alek says:

      Rodo dotyczy ochrony danych a nie ich wyłudzenia.

  6. xx says:

    To nie jest głupota tylko rozmyślny System i handel Danymi a te są sprzedawane po całym świecie. Po za tym ułatwia kontrolę nad Obywatelem. Nawet były zakusy chipowania ludzi.

  7. Anonim says:

    totalna głupota.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU