wtorek, 26 wrzesień, 2023
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
PetroNews
  • Start
  • Płock
    • Bezpieczeństwo
    • Polityka i Politycy
    • Sport
    • Informacje
    • Rozrywka i Wydarzenia
    • Tylko u Nas
  • OgłoszeniaNowość
  • Powiat
  • Dyskusje
  • Gazety
  • Kontakt
  • Reklama
No Result
View All Result
PetroNews
PetroNews

REKLAMA
Home Informacje Biznes i Gospodarka

Pierwsza w Polsce lokomotywa na wodór już działa! [FILM, ZDJĘCIA]

ORLEN Bez Tajemnic

przez Agnieszka Stachurska
19 września 2023
71
SHARES
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze
REKLAMA

ORLEN zakupił od spółki PESA Bydgoszcz nowoczesną lokomotywę. Jej wyjątkowość polega na tym, że jest to pierwszy w Polsce pojazd szynowy wykorzystujący napęd wodorowy. Mieliśmy okazję odbyć podróż w czasie jej pierwszego przejazdu z Gdyni na Hel.

Pasażerowie na stacji Gdynia Główna patrzyli z ciekawością na nietypową lokomotywę, która wjechała na tory w niedzielę, 17 września. Futurystyczny wygląd, logo ORLENU i symbol H2 sugerowały, że nie jest to zwykła ciuchcia, znana nam od wielu lat z polskich linii kolejowych.

PowiązaneTematy

Młodzi chcą rządzić

Młodzi chcą rządzić

26 września 2023
„Ja też chcę być strażakiem”. Otwarty dzień w Zakładowej Straży Pożarnej ORLEN [FILM, ZDJĘCIA]

„Ja też chcę być strażakiem”. Otwarty dzień w Zakładowej Straży Pożarnej ORLEN [FILM, ZDJĘCIA]

25 września 2023
Pierwsza stacja wodorowa ORLENU już jest. W planach kolejne

Pierwsza stacja wodorowa ORLENU już jest. W planach kolejne

25 września 2023
Alicja w Krainie Czarów: Magiczna przygoda dla całej rodziny! [KONKURS]

Alicja w Krainie Czarów: Magiczna przygoda dla całej rodziny! [KONKURS]

25 września 2023

I faktycznie, była to pierwsza w Polsce lokomotywa o napędzie wodorowym, którą ORLEN zakupił od PESA Bydgoszcz. Mieliśmy okazję uczestniczyć w jej pierwszym przejeździe na trasie Gdynia – Hel.

Od lewej: Grzegorz Jóźwiak – dyrektor Departamentu Paliw Alternatywnych ORLEN S.A., Dominika Niewierska – dyrektor Działu Koordynacji Rozliczeń Projektów Wodorowych ORLEN SA, Jakub Lubiński – dyrektor Działu Technologii Wodorowych ORLEN SA

– Lokomotywa o napędzie wodorowym to kolejny krok w kierunku realizacji strategii wodorowej – mówi Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Departamentu Paliw Alternatywnych ORLEN S.A. – W naszej strategii zakładamy inwestowanie w wodór w transporcie, nie tylko w dekarbonizacji naszych aktywów. Dzięki zakupionej lokomotywie wodorowej realizujemy kolejny krok, czyli wdrażanie wodoru w transporcie kolejowym, gdzie widzimy bardzo duży potencjał w zakresie wodoryzacji tego segmentu – tłumaczy nasz rozmówca.

Jak podkreśla, napęd wodorowy sprawdzi się zwłaszcza w obszarze pasażerskim.

– Obecnie około 40 proc. tras kolejowych jest niezelektryfikowana, więc w tych miejscach można wdrożyć napęd wodorowy, aby zmniejszyć ślad węglowy – argumentuje Grzegorz Jóźwiak.

Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Departamentu Paliw Alternatywnych ORLEN S.A.

Wodór będzie miał zastosowanie tam, gdzie utrudnione jest korzystanie z rozwiązań bateryjnych pojazdów elektrycznych, ale i w przypadkach, gdy zależy nam na krótkim tankowaniu przy długich przebiegach.

Trasa, którą wybrano jako testową dla lokomotywy wodorowej jest przykładem drogi niezelektryfikowanej, i to znajdującej się w obszarze turystycznym.

– Istotne jest, aby dbać na tych terenach o środowisko, stąd pomysł, aby przejazd testowy wykonać na trasie Gdynia – Hel. Jest to ważny krok w popularyzacji tej technologii – wyjaśnia dyrektor Departamentu Paliw Alternatywnych ORLEN S.A.

Tego typu napęd już dzisiaj jest wykorzystywany w autobusach wodorowych komunikacji miejskiej, a z czasem powinna stać się standardem także w transporcie ciężkim.

– Lokomotywa, którą testujemy, zaprojektowana została z myślą o pracy w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku. Pomysł jej zbudowania powstał na bazie charakterystyki pracy lokomotywy manewrowej w płockim zakładzie. Do połowy przyszłego roku będziemy chcieli testować tę lokomotywę w różnych miejscach w Polsce, m.in. na prostych przejazdach pasażerskich czy podczas podstawowych czynności manewrowych w przemyśle. Przewidujemy, że po zakończeniu testów, w przyszłym roku, lokomotywa wodorowa rozpocznie pracę w Płocku – wyjaśnia Grzegorz Jóźwiak.



Przypomnijmy, że strategia wodorowa Grupy ORLEN zakłada wykorzystanie wodoru w transporcie kolejowym i publicznym. Do 2030 roku koncern przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru.

– Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą – podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.

Umowa zawarta między ORLEN a PESA Bydgoszcz obejmuje także 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Ciekawostką jest, ze pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa, niż w autobusach z napędem wodorowym. Wynosi 175 kg, co daje możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. Maksymalna prędkość tej akurat lokomotywy (podkreślmy, manewrowej) to 90 km/h.

Jest to pierwsza, ale nie ostatnia inwestycja w te nowoczesne lokomotywy. ORLEN oraz LOTOS Kolej już teraz planują docelowo wodoryzację floty lokomotyw w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku oraz w innych lokalizacjach. Dalsze plany to rozwój rynku sprzedaży wodoru oraz budowa sieci stacji tankowania paliwem wodorowym pojazdów kolejowych.

Równocześnie Grupa ORLEN rozwija swoją sieć ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą. W 2021 roku ORLEN uruchomił pierwszy w Polsce HUB produkcji wodoru jakości automotive, z którego od ponad roku dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie (testowane tam są autobusy wodorowe różnych producentów). Natomiast kierowcy w Polsce jeszcze w tym roku będą mogli zatankować wodór do aut na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Kolejne stacje wodorowe ORLEN powstaną w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Ich planowany termin oddania do użytku to połowa 2025 r.

W Czechach wodór można już zatankować na stacjach ORLEN Benzina w Pradze i Litvinovie. W ciągu najbliższych 7 lat sieć Grupy ORLEN będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru. W Polsce powstanie ich ok. 57, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

Aby zapewnić najwyższą jakość paliwa wodorowego, Grupa ORLEN uruchomiła specjalistyczne laboratoria wodorowe w Trzebini i Włocławku – jako jedyne w Polsce są w stanie zbadać wszystkie parametry wodoru wymagane dla zasilania ogniw paliwowych w pojazdach.

Przypomnijmy też, że ORLEN objął rolę lidera dwóch Dolin Wodorowych: Mazowieckiej, która powstała w 2022 roku i Bursztynowej, obejmującej województwo pomorskie, a utworzonej w tym roku przez międzynarodowe konsorcjum 11 podmiotów. Projekt Bursztynowej Doliny Wodorowej jest pierwszym w Polsce, który posiada certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership dla flagowego projektu doliny wodorowej. I właśnie w jej ramach planowane jest m.in. uruchomienie kilku źródeł produkcji wodoru odnawialnego, budowa stacji tankowania wodorem w porcie w Gdyni, a także publicznie dostępnych stacji w kluczowych miastach na Pomorzu. Projekt obejmuje również powstanie pierwszej na świecie floty portowych pojazdów wodorowych. Będzie ona obsługiwała port w Gdyni. Zrealizowane zostaną też inwestycje w kilkadziesiąt pojazdów wodorowych, w tym samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze typu VAN, które wykorzystywane będą przez firmy kurierskie oraz firmy świadczące usługi utrzymania sieci energetycznych.

Share28Tweet18


REKLAMA
Kolejny Artykuł
Stoczniowiec ma nowe trawiaste boisko [ZDJĘCIA]

Stoczniowiec ma nowe trawiaste boisko [ZDJĘCIA]

Piękna żeglarska rywalizacja na Wiśle w Płocku [ZDJĘCIA]

Piękna żeglarska rywalizacja na Wiśle w Płocku [ZDJĘCIA]

Konferencja wiceministra Jacka Ozdoby z tekturowym liderem płockiej listy PO [FILM, ZDJĘCIA]

Konferencja wiceministra Jacka Ozdoby z tekturowym liderem płockiej listy PO [FILM, ZDJĘCIA]

Zaginął 28-letni mężczyzna. Zamówił dowóz przez aplikację, nie dotarł na lotnisko

Zaginął 28-letni mężczyzna. Zamówił dowóz przez aplikację, nie dotarł na lotnisko

Komentarze 6

  1. Bemajtek says:
    6 dni temu

    wciskaj to marketyngowe ble ble i bełkot naiwnej gawiedzi – ciemny lud wszystko łyka

    Wczytywanie...
    Odpowiedz
  2. @dżezo says:
    6 dni temu

    Zapewne miałeś na myśli, że trzeba zużyć 400 kWh energii na wyprodukowanie takiej ilości wodoru, która spalona w ogniwie wodorowym wytworzy taką ilość energii elektrycznej, która pozwoli wykonać „na kolach lokomotywy 100 kWh pracy.” Mocy (kW) nie trzeba do tego mieszać ( moc to zdolność do wykonania pracy w jednostce czasu), tu chodzi ilość jednostek energii zużytej na uzyskanie jednostki energii/pracy użytecznej, np przewozowej.
    Oprócz efektywności energetycznej problem sprowadza się również do pytania: skąd Orlen chce brać ten wodór i po ile oraz z jaką emisją CO 2 /kg wodoru się to wiąże.

    Wczytywanie...
    Odpowiedz
    • Jak produkować wodór says:
      6 dni temu

      Można w kiosku wykupić wszystkie baterie, połączyć w stos i przyczepić do końców kabla dwie elektrody: stalową i miedzianą. Z jednej będzie uwalnial się wodór. Z której ? Sprawdzić zapalniczką !

      Wczytywanie...
  3. dżezo says:
    6 dni temu

    Aby zastąpić tabor komunikacji miejskiej autobusami na ogniwa paliwowe trzeba by wydać dwa budżety miasta !
    Natomiast bilans energetyczny wygląda tak że aby dostać powiedzmy 100 kW mocy „na kole” lokomotywy to najpierw musimy zużyć 400 kW żeby ten wodór wyprodukować ! To gdzie tu jest sens ?

    Wczytywanie...
    Odpowiedz
  4. Anonim says:
    6 dni temu

    „– Obecnie około 40 proc. tras kolejowych jest niezelektryfikowana, więc w tych miejscach można wdrożyć napęd wodorowy, aby zmniejszyć ślad węglowy – argumentuje Grzegorz Jóźwiak.”

    Ślad węglowy – dalej tego gniota nie dałem rady już czytać.

    Chcecie być eko i według waszej wiedzy nie szkodzić planecie – idźcie na most albo do lasy. W tym drugim przypadku pamiętajcie o sznurze.

    Wczytywanie...
    Odpowiedz
  5. Znafca says:
    7 dni temu

    Będzie w 2025 lokomotywa, a stacji do tankowania wodoru brak. Już jeden tu taki mądry był co wybudował most bez dróg dojazdowych. Włocławek będzie miał stację, a my w Płocku z Orlenu smród. Czemu w Płocku nie może być też autobusów na wodór??

    Wczytywanie...
    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Reklama



REKLAMA
  • Start
  • Płock
  • Ogłoszenia
  • Powiat
  • Dyskusje
  • Gazety
  • Kontakt
  • Reklama

© 2018 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

No Result
View All Result
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2018 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU
  • Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje
    %d bloggers like this: