REKLAMA

REKLAMA

Artur Jaroszewski: Centralny Port Komunikacyjny a Płock

REKLAMA

Decyzja Rady Ministrów o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów blisko Sochaczewa stwarza ogromną szansę dla Płocka. Powiązana z budową nowego portu lotniczego rozbudowa sieci kolejowej i drogowej powinna dotyczyć również naszego miasta.

Przeczytajrównież

7 listopada br. rząd przyjął koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. To dokument bardzo interesujący. Już sama nazwa wskazuje, że nie chodzi tylko o nowe, centralne i największe w Polsce lotnisko. CPK to również nowy węzeł kolejowy, połączony z krajowym systemem transportu kolejowego, budowa ponad 900 km nowych linii kolejowych oraz ponad 250 km nowych dróg.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

Jednym z założeń powstania CPK jest „eliminacja wykluczenia transportowego miast i mieszkańców poprzez zapewnienie szybkiego dojazdu do CPK, a tym samym również do Warszawy”.

Artur Jaroszewski

W mojej ocenie, Płock jest obecnie najbardziej spośród polskich miast ponad 100-tysięcznych „wykluczonym transportowo miastem”. Nie posiada (i posiadać nie będzie) węzła autostradowego. Nie posiada logicznej trasy kolejowej (jednotorowa linia Kutno-Sierpc to kolejowy skansen). Nie posiadamy również drogi ekspresowej (być może powstanie w końcu za kilka lat w pobliżu Płocka trasa S10 Szczecin – Toruń – Płock – Nowy Dwór Mazowiecki – Wołomin).

Dlatego oczywiste jest, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w pobliżu Sochaczewa może pomóc komunikacyjnie naszemu miastu.

Wstępny koszt całego przedsięwzięcie to około 35 mld złotych. Sama budowa portu lotniczego szacowana jest na ok. 19 mld zł, natomiast powiązana z nowym lotniskiem infrastruktura kolejowo-drogowa (głównie kolejowa) to kolejne ok. 16 mld.




I. Sieć kolejowa
Scenariusz rozbudowy kolei powiązanej z CPK zakłada, iż w I etapie (w latach 2018-2027) mają być uzupełnione główne luki obecnej polskiej sieci kolejowej. Patrząc na mapę oczywistym jest, że jedna z tych luk to brak połączenia Płocka z Warszawą. Może więc linia kolejowa CPK – Płock – Włocławek – Toruń powstanie szybciej niż wyczekiwana przez nas od lat linia Modlin – Płock. Wówczas z Płocka do Warszawy dojedziemy sprawnie koleją nową linią przez Sochaczew.

Właśnie taki nowy szlak kolejowy przewidziany jest w rządowej koncepcji budowy CPK w I etapie. Ale to nie wszystko. W II etapie (do roku 2030) przewidziana jest budowa linii kolejowej CPK – Płock – Grudziądz – Gdańsk z odnogą do Elbląga i Kaliningradu.

II. Sieć drogowa
Z powstaniem CPK powiązana ma być także budowa Autostradowej Obwodnicy Warszawy, mającej przebiegać m.in. przez Grójec – Mińsk Mazowiecki – Wyszków – Zakroczym – Wyszogród – Sochaczew. Logika podpowiada wykorzystanie w tym celu wschodniego fragmentu nowej trasy S10 lub zmodernizowanej do standardu trasy szybkiego ruchu drogi nr 62 (odcinek Nowy Dwór – Wyszogród).

Orientacyjny przebieg nowej obwodnicy wokół Warszawy

I tak lokalizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie to niepowtarzalna szansa dla Płocka. Pamiętać musimy jednak, że na razie to tylko koncepcja. Czy realna, dowiemy się za kilka lat. Jako źródło finansowania nowej infrastruktury kolejowej podawane są środki unijne z kolejnej perspektywy 2021-2027. Popieram i trzymam kciuki. Zarówno za realizację, jak i za przyszłość Unii Europejskiej. Proszę również o to wszystkich dobrze życzących naszemu miastu. Tu nie chodzi o interes tej lub innej partii czy koalicji. Tu chodzi o przyszłość Płocka i jego mieszkańców. Nieraz marzenia się spełniają…

Artur Jaroszewski
Przewodniczący Rady Miasta Płocka

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny

Komentarze 7

  1. KIT says:

    Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej przez Wyszków?
    Nigdy nie było takiej propozycji.
    Może przez Białystok?

  2. Rkm says:

    To o czym ten ,,człowieczek „z Rady Miasta pisze jest zwykłym KITEM wyborczym czyli D20(ciężka woda).
    TAKIE teksty można przeczytać w Notatkach Płockich z lat 1974/1975.
    Aktualnie PŁOCK jak BYŁ ZASCIANKIEM komunikacyjnym Tak będzie nim NADAL.
    Jak Tu rozumieć że ORLEN jest spółka STRATEGICZNĄ dla… i znowu Ciężka WODA !!!

    • Do RKM says:

      Nic nie zrozumiałeś z tego tekstu. To jest koncepcja ogłoszona przez Rząd RP, a nie przez przewodniczącego Rady Miasta. Koncepcja dla Płocka świetna. Pytanie, czy zostanie przez Rząd zrealizowana? A twoje ataki na przewodniczącego dowodzą, źe jesteś jego politycznym rywalem. Jak widać słabym i niedouczony.

  3. julita says:

    to komunikacyjna pustynia to przede wszystkim zaniedbania po kolei
    władz wojewódzkich , parlamentarzystów a głównie truciciela ,który lubi sponsorować światełka , nagrody , ogródki dla dzieci a zawsze skąpił na drogi – a to jego składy blokują miasto , stwarzają śmiertelne zagrożenie na wypadek rozszczelnienia cysterny i .. zawsze mieli miasto i jego mieszkańców w tym własnych pracowników w nosie….

  4. obserwator says:

    Co? Przewodniczący dokonał na wzór Konnonowicza samooceny wyników dwóch kadencji: Płock nie ma niczego!

    • Serwator says:

      Płock ma bardzo duźo z rzeczy, na ktore ma wpływ. W ciągu ostatnich lat nadrobiono wieloletnie zaległości. Ale dróg krajowych i kolei nie buduje Rada miasta.

    • Rkm says:

      To co buduje Rada Miasta to średnio myślący człowiek wie doskonale.
      Po to się wybiera ludzi do różnych organów władzy żeby WALCZYLI o Interesy Danej Społeczności.
      Kto myśli inaczej tylko potwierdza OLBRZYMIE problemy PŁOCKA.
      TRANSPORT i nowoczesne rozwiązania komunikacyjne Zawsze dawały szansę ROZWOJU.
      KTO tego nie rozumie nie powinien być Radnym!.
      Na Radziwiu mają jeszcze krowy WIĘC…!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU