Już niedługo znana nam wszystkim witryna Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przestanie istnieć. Zastąpi ją nowa, bardziej udoskonalona wersja, który sprawi, że poruszanie się po niej będzie o wiele prostsze. ZUS stawia na nowe rozwiązania, które pomogą klientom uzyskać potrzebne informacje, bądź też rozwiązać urzędowe sprawy. Nowa strona internetowa ma być jednym z nich.
Jeszcze tylko przez miesiąc klienci ZUS będą mogli korzystać z nowej, osobnej strony, znajdującej się pod adresem: http://beta.zus.pl. Po tym czasie zastąpi ona dotychczasową witrynę. Miesięcznie stronę Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odwiedza około 900 tysięcy użytkowników. Zawiera ona wiele przydatnych informacji, zamieszczonych na ponad 1500 podstronach. Poruszanie się po tak rozbudowanej strukturze okazało się dla niektórych klientów problematyczne. Wyszukiwanie informacji zajmowało wiele czasu, nie było też jasno pogrupowanych kategorii witryny. Ze względu na te aspekty, ZUS podjął pracę nad stworzeniem nowej strony internetowej, która będzie bardziej czytelna, intuicyjna i przede wszystkim łatwa w obsłudze.
– Strona zus.pl stała się dla niektórych użytkowników przeładowana treściowo. Klienci zgłaszali, że oczekują bardziej przemyślanego ułożenia treści i przez to logicznego „przekilikiwania się” przez portal w jak najmniejszej liczbie kroków – wyjaśnia Piotr Olewiński, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa mazowieckiego.
Główną zmianą jest uproszczenie nazewnictwa poszczególnych kategorii klientów ZUS. Dzięki temu wszyscy będą mogli przyporządkować się do określonych grup. W jednym miejscu klienci znajdą wszystkie formularze, pogrupowane na działy spraw, takie jak emerytury, renty, zasiłki, dokumenty dla przedsiębiorców czy pracujących. Co ważne – nowy portal ZUS będzie dostosowany do potrzeb osób niedowidzących oraz niedosłyszących.
Cały czas trwają pracę, związane ze stopniowym upraszczaniem treści umieszczanych na portalu oraz z dostosowywaniem ich do wskazanych standardów. Strona ma być wciąż rozbudowywana, a w kolejnym etapie, który zakończy się na przełomie tego roku, ma pojawić się specjalna aplikacja mobilna, zapewniająca korzystanie z witryny w telefonie komórkowym. Z czasem pojawi się także możliwość automatycznej rejestracji na szkolenia, prowadzone przez ZUS, a sama strona doczeka się swojego obcojęzycznego tłumaczenia.
Przez około 30 dni klienci będą mogli korzystać jeszcze z dwóch serwerów. Dzięki temu zapoznają się ze zmianami, jakie zostały wprowadzone oraz dokładnie poznają obsługę portalu. To pozwoli na stopniowe przyzwyczajenie się do nowych rozwiązań, proponowanych przez ZUS.