REKLAMA

W Płocku pojawią się nieemisyjne autobusy? Miały być, ale…

REKLAMA

W naszym mieście, gdzie jest dość wysokie stężenie pyłów niskich, a ich ograniczanie jest niezmiernie ważne, pojawienie się ekoautobusów w znacznym stopniu pomogłoby zmniejszyć emisję spalin. Czy Płock doczeka się „nieemisyjnego” taboru?

Niedawno Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) zapowiedziało, że „Bezemisyjny transport publiczny” ma trafić m.in. także do Płocka. Gmina Miasto Płock wyraziła zainteresowanie zakupem 11 autobusów 12-metrowych „nieemisyjnych” z zapowiadanym przez NCBR dofinansowaniem ze środków zewnętrznych w wysokości 60% ceny pojazdu.

PowiązaneTematy

O tę dobrą wiadomość zapytaliśmy w Urzędzie Miasta Płocka. Czy miasto ma szansę powiększyć tabor Komunikacji Miejskiej o nieemisyjne pojazdy?

– NCBR wycofał się jednak z propozycji dofinansowania pojazdów i ewentualnej infrastruktury do obsługi tych pojazdów w ramach projektu „Bezemisyjny Transport Publiczny” – informuje Konrad Kozłowski z zespołu współpracy z mediami płockiego urzędu miasta. – Brak dofinansowania powoduje małe prawdopodobieństwo zakupu pojazdów przez gminy w ramach tego projektu – dodaje urzędnik.

Konrad Kozłowski wyjaśnia jednocześnie, że Gmina Miasto Płock jeszcze w tym roku, realizując swój własny projekt związany z rozwojem systemu zrównoważonego mobilności miejskiej, dokona m.in. zakupu 25 autobusów hybrydowych. Na ten cel urząd pozyskał 66,5 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej.

– W ramach tego projektu planujemy kupno 25 autobusów dla Komunikacji Miejskiej o napędzie hybrydowym, montaż 40 wiat przystankowych, w tym 10 wyposażonych w elektroniczny system informacji pasażerskiej, a także budowę parkingu na peryferiach Płocka, w pobliżu cmentarza komunalnego, przy drodze krajowej nr 60 w kierunku Ciechanowa, gdzie powstaną 223 miejsca dla samochodów oraz 100 miejsc dla rowerów – tłumaczy Konrad Kozłowski.

Projekt obejmuje również rozbudowę ul. Łukasiewicza, jednej z głównych arterii wraz ze ścieżką rowerową i budową ronda oraz budowę ścieżki rowerowej przy ul. Tysiąclecia i Mickiewicza.

Projekt „Rozwoju systemu zrównoważonego mobilności miejskiej w Płocku” jest częścią Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), czyli instrumentu wsparcia finansowego, który został stworzony przez samorząd Mazowsza dla pięciu subregionów województwa w ramach unijnej perspektywy na lata 2014-2020 i uzyskał akceptację Komisji Europejskiej. Jego głównym celem jest równomierny rozwój całego województwa, poprzez zintegrowane inwestycje o znaczeniu ponadlokalnym.

– W wakacje ogłosiliśmy dwa przetargi. We wrześniu otworzyliśmy oferty i aktualnie trwa procedura wyboru dostawcy pojazdów. Pierwszy przetarg dotyczył zakupu 17 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o długości 12 metrów z opcją rozszerzenia zamówienia o 4 kolejne pojazdy. Autobusy muszą posiadać napęd hybrydowy. Powinny mieścić 80 pasażerów, z czego minimum 20 na miejscach siedzących. Minimum pięć z nich musi być dostępne z poziomu niskiej podłogi. W każdym pojeździe powinno się znaleźć jedno miejsce na wózek inwalidzki, a także jedno na wózek dziecięcy oraz biletomat do sprzedaży biletów papierowych i doładowywania kart z biletami elektronicznymi – wyjaśnia Konrad Kozłowski.

W wyborze oferty decydująca będzie cena (60 proc.). 32 proc. punktów będzie można otrzymać za kryteria techniczne, w tym rodzaj zawieszenia przedniego, zużycie paliwa wg SORT 2 oraz ilość miejsc dostępnych z niskiej podłogi. Pozostałe 8 proc. punktów będzie zależało od długości gwarancji całopojazdowej (najlepiej 6 lat) i na magazyn energii (najlepiej ponad 12 lat).

– Drugi przetarg dotyczył przegubowców o długości ok. 18 m. Miasto Płock chce kupić 4 takie pojazdy, ale z opcją na kolejne 4. Są to pojazdy mieszczące 130 pasażerów, z czego minimum 38 na miejscach siedzących. Poza tym wyposażenie ma być podobne do pojazdów krótszych – 5 miejsc dostępnych z niskiej podłogi, po jednym miejscu na wózek inwalidzki i dziecięcy, a także biletomat. Kryteria skomponowano identycznie, jak w przypadku przetargu dotyczącego autobusów 12–metrowych – dodaje Konrad Kozłowski.

W obu przypadkach termin wykonania zamówienia określono na 30 maja 2018 r.