REKLAMA

REKLAMA

Rewolucja wodorowa już trwa. Ruszyła stacja tankowania w Czechach, w tym roku dwie powstaną też w Polsce

REKLAMA
Fot. PKN ORLEN

Nowe ekologiczne paliwo wodorowe mogą już tankować klienci Grupy ORLEN w Czechach. W Pradze, na obiekcie ORLEN Benzina, uruchomiono stację tankowania wodorem dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Jeszcze w tym roku dwie stacje tankowania wodorem zostaną uruchomione w Polsce i dołączą do funkcjonującej już stacji w Krakowie.

Wodór jako paliwo przyszłości staje się powoli paliwem teraźniejszości. Grupa ORLEN uruchomiła właśnie stację tankowania wodorem w Pradze, natomiast jeszcze w tym roku w Polsce zostaną uruchomione podobne stacje w Poznaniu i Katowicach. Do połowy 2025 roku zaplanowano oddanie kolejnych stacji wodorowych ORLEN: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Pile i Warszawie.

Przeczytajrównież

Poszerzenie oferty paliw alternatywnych Grupy ORLEN o wodór to kolejny, ważny krok na drodze do rozwoju niskoemisyjnego oraz bezemisyjnego transportu indywidualnego oraz zbiorowego, zgodnie ze strategią ORLEN2030.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN podkreśla, że zwiększenie dostępności i oferty paliw dla klientów następuje zgodnie z zapowiedziami. W Czechach działa już pierwsza stacja wodorowa Grupy ORLEN, w ubiegłym roku uruchomiona została stacja wodorowa w Krakowie.

– Budowa infrastruktury wodorowej w Europie Centralnej umożliwi nam osiągnięcie pozycji lidera wdrażania gospodarki wodorowej opartej na zeroemisyjnym transporcie. Naszym celem jest budowa do końca tej dekady ponad 100 stacji tankowania w Polsce, Czechach i na Słowacji, które będą integralną częścią wodorowych korytarzy transportowych w Europie oraz przyczynią się do osiągnięcia neutralności klimatycznej regionu – tłumaczy Daniel Obajtek.

Warto podkreślić, że stacja paliw ORLEN Benzina w praskiej dzielnicy Barrandov jest w pełni bezobsługowa, ogólnodostępna 24 godziny na dobę i przystosowana do tankowania paliwem wodorowym samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Kierowcy mogą korzystać z dwóch dyspenserów (ze specjalnie wyprofilowanymi noskami):

  • o ciśnieniu 700 barów dla aut osobowych,
  • o ciśnieniu 350 barów do napełniania samochodów ciężarowych i autobusów.

Stacja w Pradze została wybudowana przy wsparciu finansowym Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Do 2030 roku ORLEN Unipetrol planuje udostępnić 28 stacji tankowania wodoru w Czechach oraz dwa terminale dystrybucji wodoru dla transportu kolejowego w Litvínovie i Neratovicach.

Jak podkreśla koncern, rozwój infrastruktury związanej z paliwami wodorowymi jest elementem Strategii Wodorowej Grupy ORLEN i jednocześnie ważnym elementem strategii ORLEN2030. Umożliwi to podjęcie wyzwań związanych z transformacją energetyczną i szukaniem zielonych, ekologicznych rozwiązań. Wodór, jako alternatywa dla paliw tradycyjnych, jest obecnie kluczowym elementem procesu dekarbonizacji. Zgodnie ze strategią, aż 50 proc. produkowanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko lub zeroemisyjne, z ambicją na ok. 80 proc. w perspektywie 2030+.




Obecnie w Europie funkcjonują 163 stacje tankowania wodorem, a w realizacji znajduje się 46 kolejnych punktów (wg. źródła H2.live). Organizacja ACEA – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów – rekomenduje, by już w 2025 roku w Europie funkcjonowało co najmniej 300 takich stacji, a w 2030 – nie mniej, niż 1000.

Pojazdy napędzane wodorem to przyszłość przyjaznej środowisku motoryzacji. Z technicznego punktu widzenia są to auta elektryczne, energii nie czerpią jednak z akumulatorów. Silnik w takich samochodach wykorzystuje napęd wodorowy – energia wytwarzana jest w wyniku reakcji wodoru z tlenem, w ogniwach paliwowych, a jedynym produktem ubocznym reakcji chemicznej zachodzącej w układzie, jest woda.

Podstawowa przewaga pojazdów zasilanych wodorem nad wykorzystywanymi obecnie pojazdami elektrycznymi na baterie:

  • duży zasięg (do 700 km),
  • znacznie krótszy czas tankowania (porównywalny z samochodami na benzynę i olej napędowy).

Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwala na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwia pokonanie blisko 600 km.

Zgodnie ze Strategią Wodorową Grupy ORLEN, do 2030 roku W Europie Centralnej udostępnionych zostanie łącznie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu drogowego czy kolejowego. Wodór będzie dostarczany do tych placówek dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 kt odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.

Dodatkowo, przygotowany przez koncern własny projekt pod nazwą „Hydrogen Eagle” pozwoli na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do wytwarzania oraz dystrybucji nisko i zeroemisyjnego wodoru. Na projekty wodorowe PKN ORLEN pozyskał fundusze z Innovation Fund, CEF (Connecting Europe Facility), Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska oraz notyfikację Komisji Europejskiej dla projektu „Hydrogen Eagle” w ramach mechanizmu IPCEI.

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny

Komentarze 3

  1. Cynik says:

    Ciekawe jak będą chrzcić wodór??

  2. Znafca says:

    A w PCIMIU jeszcze nie powstała?? Dlaczego nie w dużych miastach takich jak Gdańsk, Gdynia, Łódź, Szczecin, Wrocław??

  3. Ale says:

    Ja jeszcze takiego auta na wodór nie posiadam i pewnie nigdy nie bedzie mnie stać. Ale kupiłem zestaw 10 balonów w kiosku, różne kolory

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU