
W Towarzystwie Naukowym Płockim odbyła się prezentacja czterech publikacji wiślanych. W książkach opisano powodzie, plany regulacji rzeki, żeglugę parową i inwestycje mostowe na Wiśle.
Wydawnictwo Warszawskie Kurier Warszawski pod patronatem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego wydało cztery książki poświęcone tematyce wiślanej. 3 marca w Towarzystwie Naukowym Płockim odbyła się prezentacja publikacji.
– Wisła, największa, najpiękniejsza rzeka w naszym życiu, życiu ludzi Mazowsza, Płocka i gmin nadwiślańskich, ale też całej Polski. Jest niesamowitą wartością, zarówno w sensie historycznym, gospodarczym, przyrodniczym jak i kulturalnym. Stąd, kiedy zaproponowano te książki o treści wiślanej, długo się nie zastanawiając, postanowiliśmy wesprzeć te wydawnictwa. Bo uważamy, że to wszystko ma ogromne znaczenie dla Mazowsza – zaznaczał marszałek Adam Struzik.

Wisła na Mazowszu. XIX-wieczne plany regulacji rzeki w granicach byłego zaboru rosyjskiego – Lech Królikowski
W książce opisane są XIX-wieczne plany regulacji rzeki w granicach zaboru rosyjskiego. W publikacji nie pominięto genezy regulacji Wisły, która sięga czasów I RP.
Lech Królikowski podzielił na dwie zasadnicze części, w pierwszej opisane są pozatechniczne czynniki mające wpływ na regulację Wisły. Istotne w tym aspekcie są różnie polityczne i administracyjne między zaborami austriackim i rosyjskim.

Autor drugą połowę książki poświęcił inżynierskim planom regulacji Wisły. Po opisaniu tego, czym właściwie jest regulacja rzeki, przystępuje do przedstawienia założeń konwencji z 1864 roku. Stanowiła ona kompleksowe wytyczne inżynieryjne na temat parametrów regulacji Wisły w rejonie granicznym między Rosją a Austrią.
Na koniec Lech Królikowski wspomina również o żegludze na Wiśle. Książka jest bogato ilustrowana zdjęciami, obrazami i mapami, które stanowią cenne uzupełnienie treści.

Po Wiśle pod parą – Włodzimierz Winek
Książka Włodzimierza Winka przybliża historyczne znaczenie żeglugi na Wiśle. Rzeki, która przyczyniła się do budowania potęgi miast na jej brzegach i całej Polski. Z publikacji można się między innymi dowiedzieć, że to na terenie Mazowsza w XIX i XX wieku wybudowani największą flotę statków śródlądowych w ówczesnej Europie.

Włodzimierz Winek opisuje zarówno jednostki, które pływały po Wiśle, jak i ludzi, którzy walczyli o budowę żeglugi parowej w regionie. Ciekawostką, obok zdjęć i ilustracji, mogą być wycinki prasowe, które obrazują, jak w tamtych czasach postrzegano żeglugę na Wiśle.
Przejdziem Wisłę i nie tylko – Jarosław Loretz
Jarosław Lorentz w swojej książce „Przejdziem Wisłę i nie tylko” opisuje dzieje przepraw mostowych na Mazowszu. W publikacji opisane są zarówno konstrukcje, jakie planowano i wybudowano, ale też jakie znaczenie miały one dla mieszkańców i gospodarki.

Opisany jest między innymi pierwszy drewniany most w Warszawie, który powstał za czasów króla Zygmunta II Augusta. Swoje miejsce w książce mają też przeprawy na Wiśle w Płocku.
Autor jednak nie opisuje wyłącznie przepraw budowanych na Wiśle. Książka zawiera rozdziały, dotyczące mostów na Bugu, Narwi oraz mniejszych rzekach.

Wielka woda na Mazowszu – Jarosław Loretz
Książka „Wielka woda na Mazowszu” Jarosława Loretza przedstawia chronologiczny opis powodzi, jakie nawiedzały region. Autor zaczyna od kataklizmów, które miały miejsce jeszcze w XIV wieku, a szczegółowo opisuje te od XIX wieku do współczesności.
Rozdziały
- Kataklizmy sprzed XIX wieku
- Rok 1813 – potop bez precedensu
- Feralne lata 30.
- Rok 1844 – rekordowa fala
- Rok 1867 – czas pomyśleć o wałach
- Rok 1884 – parostatkiem po łąkach i polach
- Rok 1888 – zimowe wybryki Narwi
- Powodzie zatorowe końca XI wieku i początku XX wieku
- Wiek XX, czyli dobrodziejstwa porządnych obwałowań
- Rok 1947 – kataklizm roztopów
- Rok 1979 – Pułtusk w centrum uwagi
- Rok 1982 – śryż a sprawa Płocka
- Ostatnich 30 lat.

Po przedstawieniu książek przyszedł czas na dyskusję, w której niezawodnie płocki wodniacki punkt widzenia przedstawił kapitan Stanisław Fidelis, lokalna legenda działań na rzecz propagowania kultury wiślanej. Zwrócił on uwagę na ogromny potencjał Wisły, która jest w stanie zapewnić utrzymanie ludziom i bogactwo miastom ulokowanym na jej brzegach. Jednak, żeby było to możliwe, niezbędna jest regulacja rzeki, która pozwoli na żeglugę towarową oraz pasażerską.


Dodaj swój komentarz