Zaprezentowano plan linii kolejowych, które mają powstać dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK przewiduje powstanie w Płocku nowej stacji kolejowej. Co stanie się z obecnym dworcem PKP?
Plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zakładają ogromne inwestycje w infrastrukturę kolejową, która będzie obsługiwała nowe lotnisko. Planowana sieć składać się będzie z fragmentów nowych i modernizowanych linii kolejowych. Na jednym z nowych fragmentów sieci kolejowej znajduje się Płock.
Reklama
Budową nowych linii kolejowych zajmie się spółka CPK, natomiast inwestycje w istniejące torowiska będą realizowały PKP Polskie Linie Kolejowe. CPK obecnie przygotowuje się do realizacji inwestycji. W ramach przygotowań zostaną określone między innymi sposoby połączenia z istniejącymi liniami, parametry techniczne linii i lokalizacje poszczególnych stacji.
– Na obecnym etapie mogę stwierdzić, że w tej chwili bierzemy pod uwagę, że linia przez Płock, ze względu na zakładaną prędkość pociągów do 250 km/godz., nie będzie przebiegała przez obecną stację i że powstanie nowa stacja obsługująca Płock – wyjaśnił nam Konrad Majszyk, Dyrektor Komunikacji i PR w CPK.
Przedstawiciel CPK zaznaczył przy tym, że rozważane jest stworzenie połączenia, dzięki któremu pociągi poruszające się nową linią kolejową będą mogły dojeżdżać również na obecny dworzec kolejowy.
Zgodnie z założeniami, w ramach inwestycji związanych z obsługą CPK ma powstać około 1600 km nowych linii kolejowych. Budowę torów podzielono na trzy etapy, wyróżnione ze względu na zakres działań.
- Etap 0 – trasa Warszawa – Łódź i węzeł CPK – w sumie 140 km długości, element bazowy,
- Etap 1 – 880 km – główny element programu kolejowego,
- Etap 2 – 580 km.
W ramach Etapu 1, najwyższy priorytet ma „Szprycha 1”. To na tym odcinku leży Płock. Dalej linia kolejowa będzie prowadzić przez Włocławek i Grudziądz, w kierunku Trójmiasta. Z Włocławka będzie można również skierować się do Torunia, Bydgoszczy i Kołobrzegu.
Trasę z Płocka do CPK będzie można pokonać w 25 min, a kolejne 20 min będzie się jechało do Warszawy. Zgodnie z założeniami projektu, z CPK do najdalszych zakątków kraju będzie jechało się w czasie nie dłuższym, niż 2,5 h.
Spółka kończy obecnie opracowywać Program Wieloletni CPK. Dokument będzie szczegółowo określał zarówno sposoby finansowania, jak i realizacji elementów inwestycji. Po opracowaniu programu mają być znane pierwsze terminy wykonania poszczególnych elementów sieci kolejowej. Przypomnijmy, że zgodnie ze wstępnymi deklaracjami, z Płocka do Warszawy przez CPK będzie można jeździć w 2027 roku.
Wartą zauważenia informacją jest, że inwestycje kolejowe w ramach CPK popiera Unia Europejska. Rozbudowa sieci kolejowej ma być zgodna z polityką ekologii i ochrony środowiska promowaną przez wspólnotę. Projekt może liczyć więc na duże dofinansowanie ze środków europejskich.
Płock z dziury komunikacyjnej ma stać się centrum dla regionu


