Jednym z obowiązków Urzędu Miasta Płocka jest promowanie naszego miasta. W tym celu powołano Wydział Promocji i Informacji, do którego zadań należy m.in. współpraca z mediami i prowadzenie działań informacyjnych, skierowanych do mieszkańców - a wszystko to po to, by Płock przedstawić w jak najlepszym świetle. Jedną z dróg promocji - na jaką postawił ratusz - jest Facebook. W maju 2012 roku powstał oficjalny profil miasta, który prężnie rozpoczął akcję promocyjną Płocka.
"Witamy na oficjalnym fanpage`u miasta Płock. Poznaj to miasto z nami! Bądź na bieżąco z wydarzeniami, aktualnościami i ciekawostkami z życia miasta!" - zachęcał wówczas ratusz, publikując na łamach oficjalnego konta zdjęcia, filmy i informacje z lokalnych mass-mediów oraz strony urzędowej Urzędu Miasta Płocka. To dobra taktyka promowania miasta, która pokazuje, że promocja miasta prowadzona jest z "duchem czasu". Zaniepokoił nas jednak pewien fakt - funkcję administratora facebookowej strony Płocka pełni nie pracownik ratusza - co wydawałoby się oczywiste - a agencji PR-owej. Czyżby Urząd Miasta, posiadając w swych zasobach cały zespół do spraw promocji, przy uruchomianiu i prowadzeniu fanpage`u posiłkował się zewnętrzną firmą? - Informuję, że obsługą oficjalnego profilu Płocka na Facebooku zajmują się uprawnieni pracownicy Wydziału Promocji Urzędu Miasta Płocka, a nie firma zewnętrzna - podał w informacji do nas Zespół ds. Medialnych Urzędu Miasta Płocka. Okazuje się jednak, że prawda jest nieco inna.
Po wpisach i zdjęciach - niczym po nitce do kłębka - dotarliśmy do agencji, która w swym portfolio podaje, iż zajmowała się social-media Płocka. - Umowa z firmą wygasła w listopadzie 2012 roku i od tego czasu to pracownicy UMP zajmują się prowadzeniem profilu miasta - wyjaśnił nam Zespół ds. Medialnych. - Celem współpracy z agencją w okresie od czerwca do listopada zeszłego roku było stworzenie fanpage`a i wypromowanie go wśród użytkowników, a także pozyskanie jak największej liczby fanów - tłumaczy ratusz.
Koszt sześciomiesięcznej kampanii Płocka na Facebooku to 16.720,62 zł, a więc prawie 3 tysiące złotych miesięcznie.
Jak podaje Urząd Miasta Płocka, koszt sześciomiesięcznej kampanii social media to 16 720,62 zł, a więc prawie 3 tysiące złotych miesięcznie. Biorąc pod uwagę stawki agencji PR-owych (ok. 500-1000 zł/m-c), to kwota dość spora, która została pokryta z budżetu miasta. - Na tę kwotę składa się między innymi koszt reklamy na facebooku - usprawiedliwia się ratusz.
Oddawanie polityki social-media firmie zewnętrznej to taktyka popularna i powszechnie stosowana. Sęk w tym, że tę promocję powinni przeprowadzić urzędnicy Zespołu Promocji i Informacji w ramach swoich obowiązków. Bo - po pierwsze - przecież to między innymi do promowania miasta zostali oni powołani, a po drugie - i ważniejsze:
Umowa z agencją PR-ową wygasła w listopadzie, lecz administratorem konta Płocka na FB nadal pozostaje jej pracownik
- Osoba, której nazwisko widnieje na profilu jako administrator, w momencie jego zakładania była autorem fanpage`a z ramienia agencji - tłumaczy Urząd Miasta Płocka. - Obecnie nie zajmuje się on prowadzeniem profilu - czytamy w wyjaśnieniu. Problem w tym, iż administrator posiada pełną władzę nad profilem. Czy więc nie należałoby postarać się o to, by uprawnienia te zostały zabrane? Bo przecież sytuacja, w której osoba nieuprawniona usuwa treści publikowane przez ratusz, zastępuje je swoimi, a potem odbiera tak mozolnie zbieranych i jakże cennych fanów, byłaby co najmniej niesmaczna. Łatwo można również wyobrazić sobie, że pracownik zostaje przez agencję zwolniony i w ramach "odwetu" usuwa profile dawnych klientów...
A do kogo ta kosztowna promocja dociera? Do mieszkańców Płocka w grupie wiekowej od 13 do 17 lat:
Dla porównania, promocja jednego z płockich portali informacyjnych, która - swoją drogą - dociera do szerszej grupy ludzi w przedziale wiekowym 25-34 lata, to wydatek rzędu 60 dolarów miesięcznie, czyli trochę ponad 190 zł:
Ratusz zapewnia, że poproszono o pomoc agencji tylko na początku zakładania profilu. Wykupiono reklamy, opracowano strategię, zrobiono wszystko, by profil mógł w odpowiedni sposób wystartować. Teraz - jak zapewnia Zespół ds. Medialnych UMP - wszystkie posty są umieszczane i dobierane przez pracowników ratusza. Ciekawi tylko, czym różni się zarządzanie profilu Płocka przez zewnętrzną agencję, od tego administrowanego przez zespół promocji. My, przeglądając treści publikowane w czerwcu i te umieszczane obecnie, zmiany nie zauważyliśmy. No, może jedną - poza postami informacyjnymi i artykułami lokalnych mediów, na oficjalnym fanpage`u Płocka pojawiają się także posty promujące inne firmy - na przykład agencję fotograficzną, zajmującą się sprzedażą zdjęć (także tych z naszego miasta).
Lecz nie czepiajmy się. Przecież każdy ma prawo wrzucać na swoją tablicę takie posty, jakie uważa za słuszne, prawda?
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
"Migranci mile widziani" - wydarzenie w Płocku
Migranci mile widziani ale tylko u Pani Moniki w domu!!!!!
Hugo
23:42, 2025-07-23
"Migranci mile widziani" - wydarzenie w Płocku
https://youtu.be/1Wnv9Nx-9y0?si=afvu_zzw3gothy4S Tego chce Lewica Tego chce Tusk Tego chce Morawiecki
Ubogacenie kulturowe
23:31, 2025-07-23
"Migranci mile widziani" - wydarzenie w Płocku
https://youtube.com/shorts/pK-hGouy5zM?si=LmEM2rhUxaoslZLx
Proszę zobaczyć
23:24, 2025-07-23
"Migranci mile widziani" - wydarzenie w Płocku
W Radomiu migrant zaatakował Polaka nożem. Ciekawe co pani Monika na to? pewnie przytuli i podziękuje temu czarnemu migrantowi i będzie bandytę udomawiać!!!!! Jedyne wyjście to trzeba masowo kupować broń i zdobywać na nią pozwolenie by w razie czego zabić takiego bandytę w obronie własnej. To nie może być tak żeby Polacy czuli się zagrożeni we własnym kraju
Czytelnik
23:20, 2025-07-23
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz