Zamknij

Płock już jest na Facebooku... Za 17 tysięcy

Michał Siedlecki 12:32, 17.05.2013 Aktualizacja: 10:12, 07.04.2015 ok. 4 min. czytania
Skomentuj
Facebook to obecnie największy i najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Platforma, stworzona przez Marka Zuckerberga, przyciągnęła do siebie już ponad miliard użytkowników, czyniąc z serwisu jedną z najbardziej efektywnych form promocji. Urząd Miasta Płocka także założył tam swój profil. I nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie fakt, że za stworzenie darmowego fanpage`a zapłaciliśmy prawie 17 tysięcy złotych...

Jednym z obowiązków Urzędu Miasta Płocka jest promowanie naszego miasta. W tym celu powołano Wydział Promocji i Informacji, do którego zadań należy m.in. współpraca z mediami i prowadzenie działań informacyjnych, skierowanych do mieszkańców - a wszystko to po to, by Płock przedstawić w jak najlepszym świetle. Jedną z dróg promocji - na jaką postawił ratusz - jest Facebook. W maju 2012 roku powstał oficjalny profil miasta, który prężnie rozpoczął akcję promocyjną Płocka.

"Witamy na oficjalnym fanpage`u miasta Płock. Poznaj to miasto z nami! Bądź na bieżąco z wydarzeniami, aktualnościami i ciekawostkami z życia miasta!" - zachęcał wówczas ratusz, publikując na łamach oficjalnego konta zdjęcia, filmy i informacje z lokalnych mass-mediów oraz strony urzędowej Urzędu Miasta Płocka. To dobra taktyka promowania miasta, która pokazuje, że promocja miasta prowadzona jest z "duchem czasu". Zaniepokoił nas jednak pewien fakt - funkcję administratora facebookowej strony Płocka pełni nie pracownik ratusza - co wydawałoby się oczywiste - a agencji PR-owej. Czyżby Urząd Miasta, posiadając w swych zasobach cały zespół do spraw promocji, przy uruchomianiu i prowadzeniu fanpage`u posiłkował się zewnętrzną firmą? - Informuję, że obsługą oficjalnego profilu Płocka na Facebooku zajmują się uprawnieni pracownicy Wydziału Promocji Urzędu Miasta Płocka, a nie firma zewnętrzna - podał w informacji do nas Zespół ds. Medialnych Urzędu Miasta Płocka. Okazuje się jednak, że prawda jest nieco inna.

Po wpisach i zdjęciach - niczym po nitce do kłębka - dotarliśmy do agencji, która w swym portfolio podaje, iż zajmowała się social-media Płocka. - Umowa z firmą wygasła w listopadzie 2012 roku i od tego czasu to pracownicy UMP zajmują się prowadzeniem profilu miasta - wyjaśnił nam Zespół ds. Medialnych. - Celem współpracy z agencją w okresie od czerwca do listopada zeszłego roku było stworzenie fanpage`a i wypromowanie go wśród użytkowników, a także pozyskanie jak największej liczby fanów - tłumaczy ratusz.

Koszt sześciomiesięcznej kampanii Płocka na Facebooku to 16.720,62 zł, a więc prawie 3 tysiące złotych miesięcznie.

Jak podaje Urząd Miasta Płocka, koszt sześciomiesięcznej kampanii social media to 16 720,62 zł, a więc prawie 3 tysiące złotych miesięcznie. Biorąc pod uwagę stawki agencji PR-owych (ok. 500-1000 zł/m-c), to kwota dość spora, która została pokryta z budżetu miasta. - Na tę kwotę składa się między innymi koszt reklamy na facebooku - usprawiedliwia się ratusz.

Oddawanie polityki social-media firmie zewnętrznej to taktyka popularna i powszechnie stosowana. Sęk w tym, że tę promocję powinni przeprowadzić urzędnicy Zespołu Promocji i Informacji w ramach swoich obowiązków. Bo - po pierwsze - przecież to między innymi do promowania miasta zostali oni powołani, a po drugie - i ważniejsze:

Umowa z agencją PR-ową wygasła w listopadzie, lecz administratorem konta Płocka na FB nadal pozostaje jej pracownik

- Osoba, której nazwisko widnieje na profilu jako administrator, w momencie jego zakładania była autorem fanpage`a z ramienia agencji - tłumaczy Urząd Miasta Płocka. - Obecnie nie zajmuje się on prowadzeniem profilu - czytamy w wyjaśnieniu. Problem w tym, iż administrator posiada pełną władzę nad profilem. Czy więc nie należałoby postarać się o to, by uprawnienia te zostały zabrane? Bo przecież sytuacja, w której osoba nieuprawniona usuwa treści publikowane przez ratusz, zastępuje je swoimi, a potem odbiera tak mozolnie zbieranych i jakże cennych fanów, byłaby co najmniej niesmaczna. Łatwo można również wyobrazić sobie, że pracownik zostaje przez agencję zwolniony i w ramach "odwetu" usuwa profile dawnych klientów...

A do kogo ta kosztowna promocja dociera? Do mieszkańców Płocka w grupie wiekowej od 13 do 17 lat:

Dla porównania, promocja jednego z płockich portali informacyjnych, która - swoją drogą - dociera do szerszej grupy ludzi w przedziale wiekowym 25-34 lata, to wydatek rzędu 60 dolarów miesięcznie, czyli trochę ponad 190 zł:

Ratusz zapewnia, że poproszono o pomoc agencji tylko na początku zakładania profilu. Wykupiono reklamy, opracowano strategię, zrobiono wszystko, by profil mógł w odpowiedni sposób wystartować. Teraz - jak zapewnia Zespół ds. Medialnych UMP - wszystkie posty są umieszczane i dobierane przez pracowników ratusza. Ciekawi tylko, czym różni się zarządzanie profilu Płocka przez zewnętrzną agencję, od tego administrowanego przez zespół promocji. My, przeglądając treści publikowane w czerwcu i te umieszczane obecnie, zmiany nie zauważyliśmy. No, może jedną - poza postami informacyjnymi i artykułami lokalnych mediów, na oficjalnym fanpage`u Płocka pojawiają się także posty promujące inne firmy - na przykład agencję fotograficzną, zajmującą się sprzedażą zdjęć (także tych z naszego miasta).

Lecz nie czepiajmy się. Przecież każdy ma prawo wrzucać na swoją tablicę takie posty, jakie uważa za słuszne, prawda?

(Michał Siedlecki)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%