REKLAMA

Niższy VAT na produkty spożywcze. Odczujemy różnicę?

REKLAMA

Od 1 lutego obowiązują obniżone stawki VAT na artykuły spożywcze. Czy w związku z tym markety wprowadziły niższe ceny?

Zgodnie z pakietem atyinflacyjnym, od 1 lutego niektóre produkty spożywcze mają VAT obniżony do 0 proc. Są to m.in. mięso i ryby oraz przetwory z nich, wyroby mleczarskie, warzywa i owoce, a także przetwory z nich, zboża, produkty przemysłu młynarskiego, przetwory ze zbóż i wyroby piekarnicze, niektóre napoje, np. zawierające co najmniej 20 proc. soku owocowego lub warzywnego, napoje mleczne i tzw. mleka roślinne. Niższy VAT będzie obowiązywać do końca lipca 2022.

Premier zaapelował do właścicieli placówek spożywczych o obniżenie w związku z tym cen na te produkty. Część z nich oficjalnie potwierdziła wprowadzenie obniżek.

Auchan

Jak zapewnia Auchan na swojej stronie, od 1 lutego br. wprowadza obniżki cen, wynikające ze zmiany VAT na ponad 20 tysiącach produktów. Jest to odpowiedź sieci na wprowadzone przez rząd obniżone stawki VAT na produkty wymienione w ustawie.

– Utrzymanie niskich cen jest priorytetem dla Auchan, czego wyrazem jest pozycja, jaką sieć uzyskuje w niezależnych rankingach cenowych – czytamy w komunikacie.

Biedronka

Również Biedronka zamieściła komunikat, z którego wynika, że sieć obniżyła ceny ponad 3000 produktów spożywczych dostępnych już od poniedziałku, 31 stycznia, o wartość podatku VAT.

– Dzięki temu klienci zapłacą za swoje ulubione produkty mniej, gdyż stawka VAT na te produkty spadnie z 5 do 0% – wyjaśnia Biedronka. – Jesteśmy zdeterminowani, żeby klienci Biedronki korzystali z naszej obietnicy codziennie niskich cen, szczególnie teraz w dobie rosnącej presji inflacyjnej. A dzięki transparentnej polityce cenowej, widocznej w każdym sklepie, klienci będą mogli w łatwy sposób zobaczyć ile zaoszczędzą dzięki nowym cenom – podkreśla Maciej Łukowski, dyrektor działu zakupów i członek zarządu sieci Biedronka.

Te deklaracje jednak mogą nie przynieść oczekiwanego rezultatu, gdyż kilka dni temu Biedronka podwyższyła ceny wielu produktów nawet o ponad 20 proc. Chodzi tu głównie o produkty spożywcze, a więc te, na które obecnie jest niższy VAT. W Biedronce podrożał m.in. filet z piersi kurczaka (o 0,55 zł/kg), chleb tostowy (o 0,5 zł) czy olej (o 1 zł). Biedronka tłumaczyła wówczas, że wzrosty cen wynikają z niezależnych od niej podwyżek cen energii i transportu, to, że podwyżki wprowadzono tuż przed obniżką VAT, jest przypadkiem.

Aldi

ALDI również zdecydowało o wprowadzeniu niższych cen już od 31 stycznia. Finalnie konsumenci mają otrzymać blisko 2 tysiące produktów z obniżoną ceną.

– Udział żywności objętej 5 proc. stawką VAT jest znaczący w sklepach ALDI i konsumenci z pewnością odczują pozytywne skutki obniżki podatku. W wielu przypadkach zmiana ta będzie nawet wyższa niż 5%. Nie czekamy, jesteśmy o krok do przodu. Tak powinien reagować twórca formatu dyskontu, którym jesteśmy – podkreśla ALDI.

Adam Łopatka, Dyrektor Obszaru Category Management ALDI w Polsce zaznacza przy tym, że pomimo, iż od początku stycznia tego roku ceny żywności w sklepach ALDI nie wzrosły, istnieje wiele czynników, w dużej mierze niezależnych od sieci handlowych, mogących w przyszłości mieć wpływ na ich wysokość – środowisko inflacyjne, w tym podwyżki ceny gazu i prądu, łańcuch dostaw, zobowiązania wobec dostawców i kontrahentów, czy notowania produktów na światowych rynkach, bezpośrednio oddziałujące na koszty zakupu towarów.



– By zminimalizować ich wpływ, ALDI podjęło już stosowne wewnętrzne działania. Dzięki temu dyskonter zapewni możliwość szybkiego wdrożenia zmian przepisów podatkowych w systemie kasowym we wszystkich swoich sklepach i obniży dla konsumentów ceny asortymentu objętego zerową stawką VAT, czyli blisko 2 tysiące produktów. ALDI prowadzi jednocześnie akcje promocyjne, dzięki którym Klienci mają stały dostęp do zakupu produktów w jeszcze niższych, niż objętych ustawową obniżką cenach – wyjaśnia Adam Łopatka.

Kaufland

Sieć Kaufland poinformowała, że od 1 lutego obniżyła ceny ponad 15 tys. artykułów – tańsze są m.in. mięso, ryby, produkty mleczarskie, jaja, makarony, warzywa, owoce czy pieczywo.

– Każdego dnia pracujemy nad tym, aby ułatwić klientom codzienność, oferując im szeroki asortyment produktów w atrakcyjnych cenach. W ten sposób mogą zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze. Przygotowaliśmy się na nadchodzącą zmianę podatku VAT i dopasowaliśmy ceny ponad 15 000 artykułów – wyjaśnia Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej Kaufland Polska.

Lidl

Sieć LIDL poinformowała, że obniżka w marketach tej marki dotyczy co najmniej 2 000 artykułów. Tańsze są masło, mleko, śmietana, pieczywo, jabłka, marchew, ziemniaki. W perspektywie kilku miesięcy, klienci dzięki temu mają zaoszczędzić nawet do kilkuset złotych.

Carrefour

W sklepach własnych Carrefour od 1 lutego również obowiązują niższe ceny na asortyment objęty dotychczas 5% stawką VAT. Jak poinformowała sieć, prowadzone są prace nad zapewnieniem klientom możliwie jak najniższych cen wskazanych produktów spożywczych w sklepach własnych. Wśród asortymentu, który obejmuje ponad 18500 produktów w nowych cenach, znajdują się m.in. warzywa i owoce, wędliny i mięsa, olej, nabiał czy pieczywo.

Dodatkowo, Carrefour podjął decyzję o obniżce i utrzymaniu konkurencyjnych cen blisko 1000 kolejnych produktów, np. z kategorii kosmetyków, chemii domowej czy pozostałych produktów spożywczych, nie objętych obniżką VAT.

O niższych cenach poinformowały też m.in. Delikatesy Centrum czy PSS Zgoda.

Zostań Patronem PetroNews.pl - Wspieraj swoje lokalne media KLIKNIJ!

REKLAMA

PowiązaneArtykuły

Kolejny Artykuł

Komentarze 5

  1. Pisowa jajecznica says:

    Obywatelu i obywatelko po obniżeniu VATu kupując 1kg cebuli zyskujesz 0,10gr. Do cebuli kupujesz 30 jaj i zyskujesz 0,50 gr. Robisz dla rodziny i znajomych jajecznicę z 30 jaj i 1 kg cebuli. Wszyscy zajadają się do rozpuku mając w głowie, że na tej wyżerce zaoszczędziliście całe 0,60 gr. Wspaniały ten pis i jego tarcze antyinflacyjne. Żeby zaoszczędzić 6,00 zł w miesiącu musicie zjeść 10 takich jajecznic. SMACZNEGO

  2. wstrząśnięty says:

    Obniżyli, to co przez dwa miesiące podwyższali…

  3. Baton says:

    mam wrażenie że 99% ludzi wolało by Tuska który mówi że jak by miał możliwość to by obniżył ale nie ma no i typa co piniedzy nima i nie będzie.
    Chore spoleczenstwo

    • Dobry nick says:

      taki baton z dupy

    • tusk says:

      jak podnosił podatki to mówił, że podnosi, a ci jak zrobili polski wał to mówią, że obniżają, a podnieśli. Jeszcze te durne reklamy w radiu i tv… Ślepe spoleczenstwo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Reklama

REKLAMA


  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU