Upadłość konsumencka osoby fizycznej, znana również pod pojęciem bankructwa konsumenckiego, stanowi postępowanie sądowe, które niesie zadłużonej osobie szereg korzyści – w tym może również skutkować oddłużeniem wszelkiego rodzaju zobowiązań.
Upadłość może ogłosić każda osoba fizyczna, której majątek i dochody nie są w stanie pokryć kosztów spłaty zobowiązań. Podążając tym tokiem, możemy dojść do wniosku, że bankructwo konsumenckie dotyczy osób bardzo mocno zadłużonych, które nijak nie mają szansy poradzić sobie z długami za pomocą standardowych rozwiązań, do których należy na przykład konsolidacja zadłużenia czy wakacje kredytowe. Upadłości konsumenckiej nie mogą ogłosić osoby prawne – dla nich przeznaczone są odrębne procedury. Z bankructwa konsumenckiego nie mają możliwości skorzystania również wszystkie osoby, które kiedykolwiek próbowały nadużyć danej instytucji, zatajając dowody i składniki majątku, wierzycieli czy wysokość zadłużenia, jednocześnie mając środki i dochody wystarczające na spłatę.
Jak wyglądają standardowe zasady upadłości konsumenckiej?
Upadłość konsumencka z reguły powinna być szybkim, nieskomplikowanym i przede wszystkim przejrzystym postępowaniem, jakie prowadzi do oddłużenia osoby ogłaszającej bankructwo konsumenckie. Na mocy konsumenckiego uproszczonego postępowania upadłościowego, ograniczono aktywność sądu do najważniejszych decyzji, jakie stanowią: ogłoszenie upadłości, ustalenie planu spłaty wierzycieli oraz rozpatrzenie ewentualnych skarg na czynności lub zaniechania osoby zarządzającej majątkiem niewypłacalnego dłużnika. Na mocy zasad, postępowanie nie powinno trwać dłużej niż 8 miesięcy, zaś okres realizacji planu spłaty wierzycieli nie powinien trwać dłużej niż 7 lat. Co więcej, dłużnik nie może liczyć na umorzenie bądź rozłożenie na raty długów alimentacyjnych; sama upadłość tyczy się zaś wyłącznie długów powstałych przed ogłoszeniem upadłości. Umorzeniu nie podlegają również długi, których źródłem jest orzeczenie przez sąd. Mowa tu między innymi o grzywnie, obowiązku naprawienia szkody czy zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. W postępowaniu upadłościowym nie zostają umorzone również długi, które stanowią rekompensatę za wywołanie choroby, niezdolności do pracy czy śmierci. Warto wiedzieć o tym, że wcześniejsze długi osoby w upadłości zostaną anulowane tylko wtedy, jeżeli będzie ona rzetelnie wywiązywać się z programu spłat ustalonego przez sąd.
Ogłoszenie upadłości konsumenckiej i jej konsekwencje
Proces ogłoszenia upadłości konsumenckiej samodzielnie nie jest niemożliwy, jednak większość osób i tak decyduje się na skorzystanie z pomocy doświadczonych radców prawnych. Wynika to z faktu, że czynność ta wymaga przede wszystkim znajomości prawa obowiązującego w Polsce, a także umiejętnego sporządzenia wniosku. Więcej o tym, jak ogłosić upadłość konsumencką, można dowiedzieć się między innymi na stronie www.oglosupadlosckonsumencka.pl/upadlosc-konsumencka/. Bardzo ważne jest to, aby podczas zdobywania informacji dotyczących bankructwa konsumenckiego posługiwać się sprawdzonymi źródłami. Kancelaria Radców Prawnych R. Ptak i Wspólnicy dzieli się swoją wiedzą ze wszystkimi osobami, które stoją przed dylematem ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Należy wiedzieć, jakie konsekwencje ogłoszenia upadłości konsumenckiej obejmują dłużnika, który poddaje się dobrowolnej (lecz ograniczonej) egzekucji komorniczej; może on zachować składniki majątku potrzebne do pracy i mieszkania, a także rzeczy osobiste. Nie może jednak zachować wszelkich innych dóbr materialnych, do jakich zaliczyć można samochód czy cenne dzieła sztuki. Warto dokładnie poznać swoje prawa, obowiązki i skutki dotyczące ogłoszenia upadłości konsumenckiej, szukając odpowiedzi na nurtujące pytania wyłącznie u wykwalifikowanych ekspertów z tego zakresu.