Kto jest najlepszym kierowcą komunikacji miejskiej w Polsce?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Komunikacja Miejska Płock wraz z Izbą Gospodarczą Komunikacji zorganizowała już VII Ogólnopolski Konkurs Kierowców Komunikacji Miejskiej o Puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. 61 kierowców z 31 miast walczyło w Płocku o tytuł tego najlepszego. Jak wyglądał konkurs? Jakie zadania czekały na kierowców? Czy dali radę? 

Podczas konkursu sprawdzano zarówno wiedzę teoretyczną z zakresu przepisów ruchu drogowego, ustawy o transporcie publicznym, jak i zasad udzielania pierwszej pomocy. Kierowcy rywalizowali także w sposób praktyczny, z wykorzystaniem autobusów. Wśród zadań była jazda slalomem na czas, parkowanie i tzw. test Lancelota.

W piątek, 20 października, dziesiątka najlepszych kierowców rywalizowała w finale konkursu. Zmierzyli się m.in. z zadaniami z zakresu obsługi pasażerów, obsługi osób niepełnosprawnych i udzielania pierwszej pomocy.

Razem z IGKM i przy merytorycznym wsparciu Automobilklub Polski z siedzibą w Warszawie KM Płock zorganizowało tegoroczną edycję konkursu. Przez dwa dni grupa 61 zawodników reprezentujących 31 operatorów komunikacji miejskiej z całego kraju walczyła o tytuł “Najlepszego kierowcy w komunikacji miejskiej za rok 2017.

Podobnie jak w poprzednich edycjach, konkurs podzielony był na kilka etapów. Na początku uczestnicy musieli rozwiązać test znajomości przepisów składający się z 70 pytań z zakresu przepisów ruchu drogowego. W tym zadaniu podstawowym kryterium oceny była najmniejsza liczba popełnionych błędów, a dodatkowym – czas wykonania zadania.

– Mimo, że przewidzieliśmy zaledwie 35 minut na wypełnienie arkusza odpowiedzi, większość uczestników uporała się z zadaniem przed czasem. Zawodnik z MPK Łódź  ukończył test już po 10 minutach, popełniając zaledwie dwa błędy – mówi Kinga Wochowska z Komunikacji Miejskiej w Płocku.

fot. materiały prasowe

Po teście każdy z kierowców musiał zaprezentować swoje praktyczne umiejętności m.in. precyzyjne zatrzymanie przed przeszkodą w odległości 1 metra, precyzję zatrzymania na przystanku autobusowym. Zadaniem kierowców było także osiągniecie prędkość 25 km/h na danym odcinku, przy zakrytym prędkościomierzu. Pomiaru dokonywali policjanci z płockiej drogówki.

W kolejnym zadaniu na kierowców czekał slalom przodem, parkowanie skośne tyłem oraz prostopadłe przodem. Najważniejszy był czas przejazdu i jego precyzja mierzona liczbą przestawionych “pachołków”. Dodatkowy punkt tego zadania to tzw. test Lancelota. Polega on na wprowadzeniu “lancy” umocowanej z przodu autobusu w odpowiedni pierścień (o średnicy niewiele większej niż piłka tenisowa) ustawiony na końcu stanowiska parkowania. Utrudnieniem była konieczność utrzymania w trakcie jazdy piłeczki tenisowej, znajdującej się w specjalnie przygotowanym koszu umocowanym przed przednią szybą.

Do finału, który odbył się w drugim dniu zawodów, zakwalifikowano dziesięciu kierowców, którzy uzyskali najlepszy wynik we wszystkich poprzednich konkurencjach.

Na finalistów czekały trzy konkurencje. Pierwsze polegało na zaprezentowaniu umiejętności związanych z obsługą pasażerów. Zadaniem kierowcy było przejechanie kontrolnego przystanku w sytuacji możliwie zbliżonej do warunków rzeczywistych. Na przystanku do autobusu wsiadały: osoba niepełnosprawna na wózku, osoba niedowidząca oraz pasażerowie, którzy utrudniali podróż pozostałym. Obsługę każdej z tych osób oceniał oddzielny sędzia.

W drugiej części finału, jego uczestnicy wykonywali w autobusie zadania z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, zorganizowanej i przeprowadzonej przez PCK odział Płock.

Kolejnym zadaniem finałowym była konkurencja pod nazwą “usterka”. Przedstawiciele serwisu firmy “Solaris Bus&Coach” SA przygotowali “zestaw” 15 usterek w autobusie. Były to głównie usterki mechaniczne (np. poluzowanie poręczy w przestrzeni pasażerskiej) oraz elektryczne (m.in. usunięcie żarówek lub bezpieczników). Zadaniem zawodników było wykrycie możliwie największej liczby usterek w czasie 15 minut. W tym zadaniu ważna była również forma zapisu na karcie drogowej.

– Nasz kierowca Michał Olichwiruk wywalczył trzecie miejsce w VII Ogólnopolskim Konkursie Kierowców Komunikacji Miejskiej o Puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, drugi z naszych kierowców biorących udział w turnieju – Piotr Śliwiński, ukończył konkurs na 14. miejscu, zabrakło mu zaledwie sześciu punktów, aby znaleźć się w finałowej 10 – poinformowała Kinga Wochowska.

fot. materiały prasowe

Po dwóch dniach zaciętej rywalizacji, najlepszy okazał się Sebastian Mlonka z MPK Łódź Sp. z o.o. zdobywając nagrodę główną – Puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, tytuł “Najlepszego kierowcy w komunikacji miejskiej za rok 2017” oraz nagrodę pieniężną w wysokości 6.000 złotych ufundowaną przez firmę Solaris Bus&Coach S.A., a także nagrody od Prezydenta Miasta Andrzeja Nowakowskiego i SPR Wisły Płock.

Miejsce drugie zajął Daniel Stachowiak z MPK Wrocław Sp. z o.o., który otrzymał nagrodę pieniężną w kwocie 5.000 zł, ufundowaną przez firmę Volvo Polska sp. z o.o.,

Trzecie miejsce otrzymali ex aequo – Michał Olichwiruk z KM-Płock Sp. z o.o. – otrzymując nagrodę pieniężną w wysokości 4.000 zł, ufundowaną przez firmę Medcom Sp. z o.o. oraz  Piotr Trojański z MPK Kraków SA – otrzymując nagrodę pieniężną w kwocie 4.000 zł, ufundowaną przez firmę Dräger Polska Sp. z o.o. (obaj zawodnicy otrzymali w ostatecznym rozrachunku jednakową liczbę punktów).

Piąte miejsce – Mirosław Braczyński z MZK Piła Sp. z o.o. – otrzymując nagrodę pieniężną w wysokości 2.000 zł, ufundowaną przez firmę Voith Turbo Sp. z o.o.

Podziel się:

Zostaw Komentarz

Ostatnie Informacje

Więcej Nowych Informacji