Zakup nowych autobusów, zmiany tras i numeracji, instalacja biletomatów, zarządzanie flotą poprzez GPS oraz udostępnienie aplikacji dla pasażerów – to tylko niektóre z nowości, które zaprezentowała płocka Komunikacja Miejska podczas czwartkowej konferencji prasowej, podsumowującej „rewolucję w czerwoniakach”.
– Komunikacja Miejska zaczęła podsumowywać reformę. Kończymy w ten sposób projekt, który ma uczynić z niej nowoczesną komunikację – powiedział na czwartkowej konferencji prezydent Płocka Andrzej Nowakowski. Spotkanie z dziennikarzami rozpoczęło się w siedzibie KM przy ul. Przemysłowej. Tam zaprezentowano nowe funkcjonalności dla dyspozytorów.
– Pracownik uzyskuje informacje o wszystkich pojazdach i liniach, a także ich aktualne parametry techniczne – mówił prezes Komunikacji Miejskiej, Janusz Majchrzak. Kierownik działu eksploatacji i utrzymania ruchu w KM, Sławomir Pakulski uściślał, że wywoływane parametry techniczne to m.in. dane o pozycji skrzyni biegów, stan paliwa w zbiorniku, czy też jego temperatura. Na monitorze przedstawiany był aktualny ruch autobusowy w mieście. – W tej chwili na ulicach Płocka są 53 pojazdy, które dają sygnał o swojej pozycji. Sygnał jest odświeżany co 30 sekund – mówił Pakulski.
W autobusach zaprezentowano działanie biletomatów. W automatach można kupować bilety za gotówkę, ale także kartą płatniczą. Jak poinformowała nas Anna Kicińska, specjalistka ds. komunikacji w KM, system płatności zbliżeniowej zainstalowany jest we wszystkich autobusach, lecz z uwagi na trwające prace konfiguracyjne mogą występować w poszczególnych przypadkach problemy techniczne, które usuwane są na bieżąco.
Komunikacja Miejska w pierwszym etapie realizacji swoich zadań zakupiła 15 nowych, niskopodłogowych autobusów Solaris, w tym 10 Urbino 12 (12-metrowych) i pięć przegubowych Solarisów Urbino 18 (18-metrowych). Wszystkie autobusy posiadają klimatyzację i są wyposażone w automatyczne skrzynie biegów. Dziesięć z nich wyposażonych jest w silniki przystosowane również do tankowania biopaliwem.
Nowością jest też system zewnętrznej, dźwiękowej informacji pasażerskiej, którą inicjuje pilot osoby niewidzącej lub słabowidzącej. Takie osoby przy użyciu pilota mogą wywołać komunikat głosowy, informujący o linii i kierunku jazdy autobusu.
Dzięki systemowi zarządzania flotą poprzez system GPS, pasażerowie mogą sprawdzić aktualną pozycję autobusu na mapie, która znajduje się na stronie internetowej Komunikacji Miejskiej, a także w aplikacji MyBus, którą można ściągnąć na urządzenia z systemem Android. Aplikacja podaje także rzeczywisty czas przyjazdu autobusów na wybrane przystanki.
W ostatnim czasie wprowadzono także nową kartę miejską, która charakteryzuje się większym bezpieczeństwem przechowywania danych – w porównaniu z tą starą. Wkrótce będzie można także przez internet ją doładowywać, a także złożyć wniosek o jej wydanie. Natomiast biletomaty pozwolą na sprawdzenie ważności karty miejskiej, która będzie funkcjonować również jako dokument, umożliwiający otrzymanie zniżek w programie partnerskim w wyznaczonych sklepach, zakładach usługowych i restauracjach.