Konserwatorzy zabytków dokonali kolejnego odkrycia w budynku Liceum im. Stanisława Małachowskiego w Płocku. W auli Małachowianki odsłonięto fragmenty apsydy, istniejącej w tym miejscu kaplicy.
Apsyda to pomieszczenie na rzucie półkola, półelipsy lub wieloboku, dostawione do bryły świątyni i otwarte do jej wnętrza. Apsyda występowała już w architekturze rzymskiej, stąd została przejęta przez chrześcijaństwo. Apsydy półkoliste występowały w Europie od wczesnego chrześcijaństwa do romanizmu. Gotyk stosował przeważnie wieloboczne zamknięcia naw, które czasem są też określane mianem apsyd.
To już kolejne odkrycie w murach jednej z najstarszych szkół w Polsce. Jesienią odsłonięto sakralne malowidła Władysława Drapiewskiego – twórcy m.in. polichromii w Bazylice Katedralnej.
Konserwatorzy odnaleźli także niewielkie fragmenty starszych malowideł. Na temat prac konserwatorskich oraz szczegółów, związanych z rekonstrukcją auli Małachowianki rozmawiał Urząd Miasta z Małgorzatą Paździorą-Sattler – kierownikiem badań konserwatorskich.
Najnowszym odkryciem jest odsłonięcie zabytkowej apsydy, która była całkowicie zamurowana. Jakie ma to znaczenie dla rekonstrukcji auli Małachowianki?
Prawdopodobnie będzie można zrekonstruować apsydę, która pierwotnie była w kaplicy. Planujemy rekonstrukcje włącznie z odtworzeniem sztukaterii i złoceń. Zgodnie z koncepcją rekonstrukcji aula będzie odwzorowana z projektem Drapiewskiego z początku XX w.
Jakie malowidła udało się do tej pory odsłonić na terenie szkolnej auli, która znajduje się w najstarszym XIII-wiecznym skrzydle Małachowianki?
Zgodnie z wcześniejszymi założeniami pod wtórnym warstwami tynków zostały odkryte malowidła Władysława Drapiewskiego z początku XX wieku. W jednym fragmencie auli udało się nam odsłonić także wcześniejsze warstwy malarskie. Zostały pobrane ich próbki do badań technologicznych. Według specjalisty z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie są to warstwy pochodzące z połowy XIX w. Jak do tej pory są to najstarsze malowidła, jakie odsłoniliśmy na terenie Małachowianki.
Na jakimi etapie są prace konserwatorskie w auli?
Obecnie zabezpieczamy malowidła oraz uzupełniamy ubytki warstwy malarskiej. Jeżeli chodzi o rekonstrukcje tynków, to wykorzystujemy technologię wapienną. Następnie uzupełnimy na ścianach warstwy malarskie, wykorzystując technikę retuszu. Zajmujemy się także odtworzeniem sufitu. To jedyny element, który się nie zachował. Opracowujemy obecnie projekty i przygotowujemy rysunki koncepcyjne.