sobota, 28 maj, 2022
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
PetroNews
  • Start
  • Płock
    • Bezpieczeństwo
    • Polityka i Politycy
    • Sport
    • Informacje
    • Rozrywka i Wydarzenia
    • Tylko u Nas
  • Powiat
  • Dyskusje
  • Gazety
  • Kontakt
  • Reklama
  • Więcej
    • Ogłoszenia
    • SocialMedia
No Result
View All Result
PetroNews

REKLAMA
Home Tylko u Nas Okiem Robaka

Jak zrozumieć nowoczesną sztukę? Mamy na to pewien sposób…

przez Waldemar Robak
2 listopada 2018
84
SHARES
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze
REKLAMA

Jak? Akurat jest ku temu niepowtarzalna okazja. W łódzkim Muzeum Sztuki przy Ogrodowej 19 – „ms²”, w kompleksie Manufaktury mamy zupełnie niepowtarzalną okazję, aby bez stresu, krok po kroku poszukiwać sedna, a przede wszystkim sensu częstokroć niezrozumiałego dla nas języka współczesnej sztuki.

Kapitalnie pomoże nam w tym wystawa „Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku”. Czymże jest w zasadzie owa nowoczesność i kiedy powstała? Czy ogranicza się tylko do wyposażenia AGD, smart – domów, smartfonów, smart – samochodów, systemów komunikacji, zautomatyzowanych mega fabryk, mega miast, i terabajtów informacji krążących w przestrzeni Internetu?

PowiązaneTematy

„Rzeczywiste/Wyobrażone”. Nowa wystawa malarstwa w Płockiej Galerii Sztuki [ZDJĘCIA]

Płocka Galeria Sztuki obchodzi 40-lecie istnienia

Czas najwyższy, by świat usłyszał o śląskim Rembrandcie [ZDJĘCIA]

Wystawa kultowego fotografa w Domu Darmstadt – wywiad z Tadeuszem Rolke [ZDJĘCIA]

Pytanie na pewno należy do kategorii retorycznych, bowiem to środowisko tworzymy my sami, czy to z chęci zwykłej życiowej wygody, czy też z powodu ogólnie rozumianego rozwoju. Kiedy rozpoczęło się to „udoskonalanie” świata? Pewnie od momentu, kiedy praczłowiek po raz pierwszy rozpalił ogień i schował się przed smagającym deszczem w jaskini, ale jeżeli nowoczesność rozpatrujemy w kategoriach epoki, jej zrębów należałoby poszukiwać w zainicjowaniu masowej produkcji dzięki rewolucji przemysłowej w XIX wieku i w rozwoju kapitalizmu, który był również generatorem niezwykle istotnych przemian społecznych. A skoro zmieniało się społeczeństwo, zmieniał się również człowiek jako jednostka – jego poglądy, postawy, mentalność.

Na czym polega zatem nasza „nowoczesność” od środka, dokonująca się w nas samych? Przede wszystkim poczuliśmy się komfortowo w środowisku, które sami stworzyliśmy, a ponadto wytworzyliśmy w sobie imperatyw, potrzebę dalszego rozwoju. Tym samym doceniliśmy takie wartości jak autonomia i indywidualność, krępowane do tej pory różnego rodzaju tradycyjnymi rygorami, narzucanymi zgodnie z racją zastanego porządku, z góry przez państwo, społeczeństwo, religię, zwyczaje. Poczuliśmy się podmiotowo, zdolni wpływać i kształtować nie tylko swój własny los, ale i oblicze świata. Jednakże zmiany w naszej świadomości zachodzą dużo wolniej niż rewolucja technologiczna, wymagają czasu i naszej wewnętrznej akceptacji.

W kontekście łódzkiej wystawy nie bez znaczenia jest również ustalenie, od kiedy sami artyści poczuli się „nowocześni”, kiedy z doskonałych rzemieślników – zleceniobiorców przeobrazili się w pełnoprawnych twórców i zrezygnowali mimo głodu, niedostatków i niezrozumienia publiczności z plugawych srebrników?

Zagadnienie ma kapitalne znaczenie z perspektywy kształtowania wzajemnych relacji pomiędzy artystą i odbiorcą. Tradycyjnie, przez wiele stuleci twórca odpowiadał na zapotrzebowanie mecenasa, na miarę posiadanego talentu i własnych możliwości sprzyjał gustom i wyobrażeniom swoich sponsorów. Doceniano nie innowacyjność, artyzm, lecz profesjonalizm. Tymczasem poczucie indywidualnej podmiotowości sprawiło, że w pewnym momencie w układach pomiędzy odbiorcą a artystą doszło do odwrócenia wektorów.

Artyści pewni swych racji podjęli niespotykane do tej pory ryzyko i za cenę życiowych niedogodności, pogardy i niezrozumienia postanowili sami przejąć stery i kształtować wrażliwość estetyczną oraz gusty swych odbiorców, bo w końcu.. to przecież oni są ekspertami i co jak co, ale na sztuce znają się najlepiej.

Oczywiście nic nie dzieje się od razu, na przemiany zachodzące w sztuce trzeba było wielu lat, ale nie można pominąć jednego, spektakularnego wydarzenia, które utwierdziło w słuszności podjętej drogi.

15 kwietnia 1874 roku przy paryskim bulwarze des Capucines 35 odbyła się pierwsza wystawa impresjonistów – orędowników nowego porządku, propagatorów nowoczesności. Niewątpliwie właśnie ten kamyczek poruszył całą lawinę.

Niedługo potem „nowa religia” znalazła coraz liczniejsze grono wyznawców również wśród publiczności. Jednym z pierwszych „nawróconych”, który uwierzył w malarstwo przyszłości i moc tej sztuki był organizator paryskiej wystawy, a jednocześnie wieloletni marszand impresjonistów Paul Durand – Ruel.

Co było potem? Uwolnieni z oków akademizmu artyści ukazali światu swe na wskroś zindywidualizowane podejście do sztuki. Niezwykle bogatą pod względem jakościowym i ilościowym kolekcję dzieł wpisujących się w konwencję sztuki nowoczesnej możemy poznać zwiedzając łódzki „Atlas nowoczesności…”.

Organizatorzy wystawy mocno postarali się o to, aby nie zanudzić widza, jak również i o to aby nie poczuł się on zdezorientowany, tylko by podjął własne poszukiwania istotnych składowych ducha naszych czasów. Dlatego też ekspozycja nie została ułożona w sposób chronologiczny, przypisujący poszczególne prace określonemu gatunkowi sztuki, związanemu siłą rzeczy z przedziałem czasowym.

Wystawa została podzielona na sekcje, w oparciu o przyjęty katalog zagadnień, słów – kluczy, które w założeniu trafnie powinny scharakteryzować samo pojęcie nowoczesności. „Miasto”, „Maszyna”, „Postęp”, „Tradycja”, „Tożsamość”, „Katastrofa”, „Rewolucja” – oczywiście zestaw określeń nie może być skończony, tym niemniej z tymi kategoriami i innymi zagadnieniami doskonale rozprawili się artyści, udzielając kluczowych odpowiedzi na nurtujące nas pytania. To pewnie oni jako jedni z pierwszych odkryli, że postęp technologiczny niekoniecznie prostoliniowo wiąże się ze wzrostem dobrobytu, czasem prowadzi wprost do katastrofy, to właśnie oni stali się także doskonałym komentatorami przeobrażeń współczesnego świata.

Wielekroć zarzuca się artystom nowej ery, że posługują się językiem być może ambitnym, ale niezrozumiałym dla przeciętnej publiczności, co paradoksalnie ponownie czyni sztukę elitarną, adresowaną jedynie dla wąskiego kręgu wtajemniczonych pomimo jej powszechnej, niczym nie limitowanej dostępności. Rzecz jawi się zupełnie inaczej dzięki takim wystawom, które ukierunkowują, rysują mapę zarówno dla koneserów, jak też laików.

W łódzkim Muzeum Sztuki okazję na to mamy wręcz wyborną – wyselekcjonowana, nieprzypadkowa kolekcja prac wybitnych artystów polskich i zagranicznych, zapoczątkowana na przełomie lat XX i XXX ubiegłego wieku przez awangardowych twórców z grupy „a.r.”, bez trudu poprowadzi nas przez meandry sztuki nowoczesnej.

 

1 of 76
- +
REKLAMA

1. Fot. Waldemar Robak

2. Fot. Waldemar Robak

3. Fot. Waldemar Robak

4. Fot. Waldemar Robak

5. Fot. Waldemar Robak

6. Fot. Waldemar Robak

7. Fot. Waldemar Robak

8. Fot. Waldemar Robak

9. Fot. Waldemar Robak

10. Fot. Waldemar Robak

11. Fot. Waldemar Robak

12. Fot. Waldemar Robak

13. Fot. Waldemar Robak

14. Fot. Waldemar Robak

15. Fot. Waldemar Robak

16. Fot. Waldemar Robak

17. Fot. Waldemar Robak

18. Fot. Waldemar Robak

19. Fot. Waldemar Robak

20. Fot. Waldemar Robak

21. Fot. Waldemar Robak

22. Fot. Waldemar Robak

23. Fot. Waldemar Robak

24. Fot. Waldemar Robak

25. Fot. Waldemar Robak

26. Fot. Waldemar Robak

27. Fot. Waldemar Robak

28. Fot. Waldemar Robak

29. Fot. Waldemar Robak

30. Fot. Waldemar Robak

31. Fot. Waldemar Robak

32. Fot. Waldemar Robak

33. Fot. Waldemar Robak

34. Fot. Waldemar Robak

35. Fot. Waldemar Robak

36. Fot. Waldemar Robak

37. Fot. Waldemar Robak

38. Fot. Waldemar Robak

39. Fot. Waldemar Robak

40. Fot. Waldemar Robak

41. Fot. Waldemar Robak

42. Fot. Waldemar Robak

43. Fot. Waldemar Robak

44. Fot. Waldemar Robak

45. Fot. Waldemar Robak

46. Fot. Waldemar Robak

47. Fot. Waldemar Robak

48. Fot. Waldemar Robak

49. Fot. Waldemar Robak

50. Fot. Waldemar Robak

51. Fot. Waldemar Robak

52. Fot. Waldemar Robak

53. Fot. Waldemar Robak

54. Fot. Waldemar Robak

55. Fot. Waldemar Robak

56. Fot. Waldemar Robak

57. Fot. Waldemar Robak

58. Fot. Waldemar Robak

59. Fot. Waldemar Robak

60. Fot. Waldemar Robak

61. Fot. Waldemar Robak

62. Fot. Waldemar Robak

63. Fot. Waldemar Robak

64. Fot. Waldemar Robak

65. Fot. Waldemar Robak

66. Fot. Waldemar Robak

67. Fot. Waldemar Robak

68. Fot. Waldemar Robak

69. Fot. Waldemar Robak

70. Fot. Waldemar Robak

71. Fot. Waldemar Robak

72. Fot. Waldemar Robak

73. Fot. Waldemar Robak

74. Fot. Waldemar Robak

75. Fot. Waldemar Robak

76. Fot. Waldemar Robak

Share38Tweet19
Zostań Patronem PetroNews.pl - Wspieraj swoje lokalne media KLIKNIJ!

REKLAMA

PowiązaneArtykuły

„Rzeczywiste/Wyobrażone”. Nowa wystawa malarstwa w Płockiej Galerii Sztuki [ZDJĘCIA]
Wystawy

„Rzeczywiste/Wyobrażone”. Nowa wystawa malarstwa w Płockiej Galerii Sztuki [ZDJĘCIA]

12 grudnia 2021
Podsumowanie artystycznych dokonań – nowa wystawa „Co widać” w Płockiej Galerii Sztuki
Wystawy

Płocka Galeria Sztuki obchodzi 40-lecie istnienia

1 lutego 2021
Czas najwyższy, by świat usłyszał o śląskim Rembrandcie [ZDJĘCIA]
Okiem Robaka

Czas najwyższy, by świat usłyszał o śląskim Rembrandcie [ZDJĘCIA]

10 sierpnia 2020
Wystawa kultowego fotografa w Domu Darmstadt – wywiad z Tadeuszem Rolke [ZDJĘCIA]
Okiem Robaka

Wystawa kultowego fotografa w Domu Darmstadt – wywiad z Tadeuszem Rolke [ZDJĘCIA]

24 lutego 2020
Pokaż Więcej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Reklama

Najchętniej dzisiaj czytane

Brawurowe zatrzymanie przestępców w Płocku. Jeden z nich niedawno wyszedł z więzienia
Bezpieczeństwo

Brawurowe zatrzymanie przestępców w Płocku. Jeden z nich niedawno wyszedł z więzienia

27 maja 2022
Śmiertelnie potrąciła rowerzystę. Policja poszukuje świadków zdarzenia
Bezpieczeństwo

Mnóstwo radiowozów i obstawione drogi. „To był pościg”

26 maja 2022
Gdzie były pierwsze płockie ruchome schody?
Biznes i Gospodarka

Pierwsze ruchome schody w Płocku nadal działają! Na 2 piętrze znajdziecie sklep, który funkcjonuje od 30 lat!

26 maja 2022
Kolejny kierowca pod wpływem środków odurzających
Bezpieczeństwo

Piętnastolatek z szesnastolatkiem próbowali uciec przed policją kradzionym autem. Mieli narkotyki

27 maja 2022
Ogromne elementy instalacji przejadą ulicami Płocka. Ważą ponad 230 ton!
Biznes i Gospodarka

Ogromne elementy instalacji przejadą ulicami Płocka. Ważą ponad 230 ton!

26 maja 2022
Koncert Cleo w Płocku. Mamy dla was zaproszenia!
Koncerty

Koncert Cleo w Płocku. Mamy dla was zaproszenia!

27 maja 2022
Auto w rowie przy rondzie. Kierowca w szpitalu
Bezpieczeństwo

Auto w rowie przy rondzie. Kierowca w szpitalu

26 maja 2022
Uwaga na fałszywych strażaków. Można ponieść duże straty
Rodzina i Społeczeństwo

Które strażnice lokalnych OSP zostaną wyremontowane?

27 maja 2022
Pokaż Więcej

Reklama


REKLAMA
  • Start
  • Płock
  • Powiat
  • Dyskusje
  • Gazety
  • Kontakt
  • Reklama
  • Więcej

© 2018 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

No Result
View All Result
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2018 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU
  • Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje