
Dzięki Fundacji ORLEN, uczniowie z płockich szkół zdobyli umiejętność dyskusji, doboru argumentacji i prowadzenia sporu z szacunkiem do oponenta. Program Liga Debat Fundacji ORLEN składał się z cyklu debat oksfordzkich, które wygrał zespół z LO im. Władysława Jagiełły w Płocku.
Debata oksfordzka jest uznaną na świecie metodą edukacyjną, która pozwala na zdobycie umiejętności wypowiadania się publicznie, celnego argumentowania, przekonywania oponentów do swoich racji z zachowaniem zasad kultury i szacunku. To właśnie tę metodę wykorzystała Fundacja ORLEN, zapraszając młodzież ze szkół średnich z Płocka i sąsiadujących z nim powiatów do udziału w nowym programie edukacyjnym – Liga Debat Fundacji ORLEN.
Uczniowie liceów z Płocka, Gostynina i Gąbina stanęli do wyjątkowej debaty
Do udziału w programie, który rozpoczął się w październiku, zgłosiło się siedem szkół średnich. Fundacja ORLEN zapewniła szkolenia dla nauczycieli szkół biorących udział w projekcie, które przygotowały ich do pracy z uczniami metodą debaty oksfordzkiej. Szkolenia z zasad debaty i wystąpień publicznych przeszli również uczniowie z ośmiu drużyn debatanckich reprezentujących szkoły.
Po kilku debatanckich rundach, finał Ligi Debat Fundacji ORLEN odbył się 19 grudnia w Centrum Badawczo-Rozwojowym PKN ORLEN w Płocku. Wygrał zespół z LO im. Władysława Jagiełły w Płocku, drugie miejsce zajęła drużyna reprezentująca LO im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku, natomiast trzeci stopień podium zajęli uczniowie Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie.
Najlepszym mówcą turnieju, zgodnie z decyzją jury, została Olga Florczak, debatantka z LO im. Władysława Jagiełły w Płocku.
− Ten turniej był dla nas niesamowitą możliwością rozwinięcia naszych umiejętności debatanckich, ale również umiejętności poszukiwania wiedzy w różnych źródłach, analizowania jej, argumentowania, umiejętności wypowiedzi publicznych – mówiła po zwycięskiej debacie Olga Florczak. − Rozwinęliśmy się na wielu płaszczyznach, zgraliśmy się miedzy sobą, mieliśmy okazję lepiej się poznać. Debatowaliśmy regularnie, co miesiąc i z debaty na debatę widać było postęp. Debata finałowa była bardzo wyrównana. Dyskusja z oponentami, z którymi się mierzyliśmy, była dużym przeżyciem. Cieszymy się, że udało nam się przekonać sędziów do naszych racji – dodała licealistka.

Debaty nie były proste – młodzież musiała zmierzyć się z trudnymi tematami, takimi jak suwerenność energetyczna, technologie wodorowe, ochrona środowiska, bioróżnorodności czy digitalizacji i cyfryzacji w procesie nauczania.
Jak mówi Małgorzata Rogowska z Fundacji ORLEN, koordynatorka programu, do udziału w projekcie zostali zaproszeni eksperci pracujący na co dzień w Grupie ORLEN.
– Mieli okazję podzielić się z młodzieżą swoją wiedzą, doświadczeniem, efektami swojej pracy, także tej badawczej. Nie tylko − we współpracy z Fundacją Projekty Edukacyjne, która była naszym partnerem merytorycznym − opracowali tezy, nad którymi debatowali uczniowie, ale przygotowywali ich do nich, prowadząc wykłady wprowadzające w temat. Cieszy nas, że młodzież tak bardzo zaangażowała się w debaty. Od wielu uczniów słyszałam, że chcieliby się tak uczyć w szkole – mówi Małgorzata Rogowska.
Jednym z ekspertów Ligi Debat Fundacji ORLEN był Arkadiusz Ciesielski, starszy specjalista z Biura Relacji z Otoczeniem i Ambasador Marki Pracodawcy.
− Spotkania z młodymi ludźmi, którzy chcą się uczyć i debatować, to coś, co bardzo buduje świadomość o tym pokoleniu. Nie jest tak źle, że wszyscy patrzą tylko w telefony. Widać u nich chęć rozwoju i zdobywania wiedzy, która może być im przydatna w przyszłości. Zatem pomysł Fundacji ORLEN na debaty jest fenomenalny! Dzięki temu budujemy odpowiedzialne, poukładane społeczeństwo. To nasza przyszłość – podkreśla Arkadiusz Ciesielski.
Marta Soluch, Członkini Zarządu Fundacji ORLEN zaznacza, że Fundacja ORLEN od wielu lat angażuje się w działania na rzecz edukacji, prowadząc aż sześć programów stypendialnych, które pomagają młodzieży w rozwijaniu ich pasji, kształceniu się na najwyższym światowym poziomie.
– Co roku z mobilną strefą edukacyjną przemierzamy Polskę, oferując szkołom innowacyjne lekcje chemii, fizyki i ekologii. Liga Debat Fundacji ORLEN to nasz kolejny program edukacyjny. Traktujemy go jako inwestycję w przyszłość. Chcemy wesprzeć uczniów kompetencjami, które przydadzą im się na drodze do sukcesu. Ta była pierwsza edycja Ligi Debat Fundacji ORLEN, ale zapewniam, że nie ostatnia. Będziemy kontynuować ten program edukacyjny – zapewnia Marta Soluch.
Szkoły biorące udział w projekcie:
• Licem Ogólnokształcące im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku
• Licem Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Płocku
• III Licem Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Dąbrowskiej w Płocku
• Zespół Szkół nr 1, IV Licem Ogólnokształcące im. B. Krzywoustego w Płocku,
• Zespół Szkół Centrum Edukacji im. Ignacego Łukasiewicza w Płocku
• Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie
• Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tadeusza Kościuszki w Gostyninie.
