poniedziałek, 17 listopada, 2025
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
#PetroNews
Reklama
  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
#PetroNews
Reklama
#PetroNews
Reklama
Home Informacje Biznes i Gospodarka

Czy asfalty mogą być ekologiczne? ORLEN testuje nowe technologie

by Agnieszka Stachurska
14 grudnia 2023
Fot. ORLEN Asfalt

Fot. ORLEN Asfalt

55
SHARES
785
VIEWS
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Centrum Badawczo-Rozwojowe ORLENU i Politechnika Gdańska opracowały nowy, ekologiczny asfalt, który ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza. Redukuje on szkodliwe substancje pochodzące ze spalin samochodowych oraz z instalacji grzewczych. Pierwsze badania laboratoryjne potwierdziły już jego skuteczność, powstał nawet odcinek testowy z nowym asfaltem.

To może być prawdziwa rewolucja w technologii wytwarzania asfaltu. Centrum Badawczo-Rozwojowe ORLENU we współpracy z Politechniką Gdańską, opracowało innowacyjną nawierzchnię asfaltową, która pochłania zanieczyszczenia powietrza. Takie rozwiązanie sprawdzi się szczególnie na terenach zurbanizowanych, gdzie stężenie szkodliwych związków generowanych przez transport kołowy oraz w wyniku spalania paliw konwencjonalnych w instalacjach grzewczych jest najwyższe. ORLEN podkreśla, że nawierzchnia asfaltowa ma redukować zanieczyszczenia powietrza na poziomie wyższym, niż dotychczas dostępne na rynku produkty.

Reklama

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN podkreśla, że jako największy producent paliw samochodowych w regionie, koncern przykłada szczególną wagę do rozwoju technologii, przyczyniających się do zmniejszenia wpływu transportu samochodowego na środowisko.

– Rozwijamy elektromobilność i wykorzystanie zeroemisyjnego paliwa wodorowego, ale nie zapominamy o pojazdach z tradycyjnym napędem. Sięgamy po własne, innowacyjne rozwiązania, które przyczynią się do redukcji smogu pochodzącego m.in. ze spalin samochodowych. Taką technologią jest nowy ekologiczny asfalt opracowany na Wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej we współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym ORLEN, który jest współwłaścicielem technologii. Badania laboratoryjne wykazały, że nasz produkt jest w stanie zmniejszyć ilość zanieczyszczeń nawet o 40 proc. – mówi Daniel Obajtek.

Ekologiczny asfalt redukuje nie tylko substancje emitowane przez pojazdy, ale i poziom rakotwórczych związków, pochodzących z ogrzewania domów paliwami konwencjonalnymi. Potwierdziły to badania laboratoryjne, wykonywane w komorze reakcyjnej Politechniki Gdańskiej na próbkach nawierzchni z ekoasfaltem. Zgodnie z wynikami, redukcja m.in. tlenków azotu (NOx) i lotnych związków organicznych (LZO) wystąpiła na poziomie 40% proc., a rakotwórczego benzo(a)pirenu na poziomie 25%. proc. Koncern zaznacza, że to parametry wyraźnie lepsze, niż w przypadku innych dostępnych na rynku produktów tego typu.

Prof. Anna Zielińska-Jurek z Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej wyjaśnia, że do produkcji asfaltu wykorzystany został opracowany przez Politechnikę Gdańską materiał fotokatalityczny, który powoduje, że zanieczyszczenia ulegają rozkładowi pod wpływem światła słonecznego.

– Nasz materiał wykazuje dużo wyższą efektywność, niż inne produkty na rynku, które redukują jedynie stężenie tlenków azotu. Tymczasem nowy, ekologiczny asfalt opracowany wspólnie przez Politechnikę Gdańską i Centrum Badawczo-Rozwojowe ORLEN jest w stanie unieszkodliwić także inne substancje, m.in. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne zawarte w pyłach zawieszonych PM2,5, w tym kancerogenny benzo(a)piren – mówi prof. Anna Zielińska-Jurek.

Teraz nowy asfalt jest testowany jest na doświadczalnym odcinku drogowym o długości 1 km, ułożonym w miejscowości Kajkowo koło Ostródy. Lokalizacja testowego fragmentu nie jest przypadkowa – w pobliżu znajduje się droga ekspresowa S7 oraz gospodarstwa domowe, emitujące zanieczyszczenia z kotłów grzewczych. Badania potrwają 12 miesięcy, a dane będą zbierane za pomocą czujników do pomiaru poziomu zanieczyszczeń, umieszczonych bezpośrednio przy drodze, jak i z próbek pobranych z nawierzchni i przekazanych do laboratorium. Dzięki temu zweryfikowane zostaną proekologiczne właściwości asfaltu w warunkach rzeczywistej eksploatacji. Na tej podstawie zostanie podjęta decyzja o wdrożeniu ekologicznego asfaltu do produkcji.

Projekt „Ekologiczne asfalty” realizowany jest z wykorzystaniem dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR).

Co ciekawe, nad innowacyjnymi produktami asfaltowymi pracuje również spółka ORLEN Asfalt, która testuje obecnie technologię, mającą ułatwić firmom budowalnym zastosowanie przy budowie i remontach dróg dużych ilości destruktu asfaltowego, czyli asfaltu i kruszyw odzyskanych ze starych nawierzchni. W październiku tego roku na drodze wojewódzkiej 505 w okolicach Fromborka ułożony został testowy odcinek nowej nawierzchni, w której skład, oprócz kruszywa, wchodzi 25 proc. granulatu asfaltowego oraz specjalna mieszanka asfaltu wyprodukowanego przez ORLEN Asfalt. Zgodnie z szacunkami, w Polsce udział materiałów z recyklingu w nowo powstałej nawierzchni drogowej może wynosić nawet 60 proc., a oszczędności związane z ich wykorzystaniem mogą osiągnąć ponad 400 mln zł rocznie.

Paweł Wachnik, prezes ORLEN Asfalt tłumaczy, że dzięki połączeniu materiałów pochodzących z recyklingu z naszymi asfaltami, nowo powstałe drogi w niczym nie ustępują drogom wybudowanym całkowicie z nowych materiałów.

– Recykling nawierzchni asfaltowych jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym w Stanach Zjednoczonych oraz krajach Europy Zachodniej. Pozwala on firmom realizującym inwestycje drogowe na zmniejszenie zużycia zasobów naturalnych, czyli asfaltu i kruszywa oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych dzięki zmniejszeniu energochłonności procesu budowlanego – podkreśla Paweł Wachnik.

Centrum Badawczo-Rozwojowe funkcjonuje jako nowoczesna platforma współpracy pomiędzy ORLENEM a start-upami, wynalazcami, instytutami czy uczelniami. Sieć tej współpracy obejmuje wszystkie uczelnie techniczne w Polsce, działające w obszarze zainteresowań koncernu, m.in. Politechnikę Warszawską z jej filią w Płocku, Politechnikę Gdańską, Uniwersytet Warszawski, Instytuty Badawcze oraz instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz.

ORLEN Asfalt jest jednym z największych w Europie Środkowej dostawców lepiszcza asfaltowego, wykorzystywanego do produkcji nawierzchni drogowych. Produkty spółki trafiają do ponad 40 krajów na całym świecie, jednak zgodnie z przyjętą strategią, aktywność handlowa ORLEN Asfalt koncentruje się głównie na rynku polskim, gdzie realizowane jest ok. ponad 80 proc. sprzedaży.

Share22Tweet14

Reklama

Aktualności

Tragiczny wypadek. Jedna osoba nie żyje, dwie są ranne

Magia Świąt w Płocku. Powstaje Wioska Świętego Mikołaja!

Wypadek młodych kierowców. Pasażerka w szpitalu [FOTO]

Zderzenie dwóch aut. Ranne dwie osoby, w tym dziecko [FOTO]

Te produkty wycofano – można znaleźć w nich metal i gumę!

„Oświadczenie ZUS” w skrzynce mailowej? Uważaj, to może być pułapka!

Polityka

Debata o konstytucji i prerogatywach prezydenta. Czy potrzebne są zmiany w Konstytucji RP?

Tomasz Kominek o maratonie, samorządzie i codziennej walce z hejtem [PODCAST]

PiS: Pacjenci nie doczekają zabiegów, a kobiety będą rodziły na SOR?

Konfederacja: Obcokrajowcy w Soczewce to zagrożenie

Ile zarobi prezydent Płocka? Zdecydują radni

Czy miasto sprzeda udziały w Wiśle Płock?

Bezpieczeństwo

Tragiczny wypadek. Jedna osoba nie żyje, dwie są ranne

Wypadek młodych kierowców. Pasażerka w szpitalu [FOTO]

Zderzenie dwóch aut. Ranne dwie osoby, w tym dziecko [FOTO]

Te produkty wycofano – można znaleźć w nich metal i gumę!

„Oświadczenie ZUS” w skrzynce mailowej? Uważaj, to może być pułapka!

Kolejna śmierć na drodze powiatu płockiego!

Sport

Płoccy siatkarze zawalczą o cenne punkty

Piękna wygrana Jutrzenki Płock. Co dalej?

Płocczanie mistrzami w brazylijskim jiu-jitsu

Zbliża się Płocka Sztafeta Olimpijska

Biało-czerwone emocje w ORLEN Arenie. Maluchy pokazały, czym jest radość ze sportu

Przed Jutrzenką Płock ważny mecz

  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje
Polityka plików Cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.