ORLEN inwestuje w energooszczędne stacje. Przy trasie ekspresowej S61 stanęły dwie kolejne: MOP Chomentowo Wschód i Zachód. Na czym polega ich energooszczędność?
Aż do 80 proc. energii pozwala zaoszczędzić innowacyjny system, w który wyposażone są niektóre stacje ORLENU. Składają się na niego instalacje fotowoltaiczne oraz urządzenia, które pozwalają na odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych i magazynowanie energii.
Odzyskana energia cieplna jest wykorzystywana między innymi do podgrzewania wody w łazienkach i myjni oraz wspomagania pracy klimatyzacji i kurtyn powietrznych. Dzięki temu, stacje są niemal samowystarczalne, pobierając z sieci niewielkie ilości dodatkowej energii, głównie nocą. W skali roku zastosowana technologia pozwala ograniczyć zużycie energii elektrycznej nawet o nawet 135 MWh w przypadku standardowej stacji i o 350 MWh w przypadku MOP.
Jak przypomina Łukasz Chmielewski, kierownik Zespołu Realizacji Inwestycji dla Nowych Stacji Paliw i MOP ORLEN, pierwszą tego typu instalację kogeneracyjną koncern uruchomił pod koniec 2022 roku na stacji paliw w Bydgoszczy.
– Jej zastosowanie przyniosło znakomite rezultaty, dlatego podjęliśmy decyzję o budowie kolejnych i rozpoczęciu pilotażowego programu, który obejmie łącznie dziesięć stacji. To nie tylko najnowocześniejsze, ale i przyjazne środowisku obiekty, maksymalnie wykorzystujące energię odnawialną, a dzięki temu prawie w całości samowystarczalne. Już teraz kogeneracja umożliwia pięciokrotną redukcję zużycia energii elektrycznej. Wszelkie działania, które wspierają cel osiągnięcia przez koncern neutralności emisyjnej do 2050 roku są dla nas szczególnie ważne. Cieszę się, że nasze inwestycje są nie tylko energooszczędne, ale również redukują nasz wpływ na środowisko – podkreśla Łukasz Chmielewski.
Jak wygląda to w praktyce? Energia wytwarzana za pomocą instalacji fotowoltaicznej jest przetwarzana przez agregaty kogeneracyjne niemal w całości na ciepło i chłód, a ich nadwyżki są magazynowane w zbiornikach buforowych i wykorzystywane nocą. Co istotne, urządzenia chłodnicze w budynku stacji nie generują hałasu, ponieważ produkcja chłodu i ciepła odbywa się w umieszczonych na dachu agregatach kogeneracyjnych.
Ciekawy rozwiązaniem jest zdalny, predykcyjny system monitorowania instalacji, który automatycznie informuje serwis o potencjalnych awariach. Na MOP Chomentowo Wschód i Zachód zastosowano system wyposażony w 8 agregatów kogeneracyjnych, z zapasem mocy, pozwalającym na nieprzerwaną pracę w przypadku wyłączenia nawet 2 urządzeń. Warto też podkreślić, że zastosowany na wybranych stacjach i chroniony licznymi patentami, kogeneracyjny system IGLOO MultiEnergy to projekt polskich inżynierów, w całości powstający w kraju. Zasilane energią z dużej instalacji fotowoltaicznej agregaty są hybrydą powietrzno-gruntowej pompy ciepła i chillera chłodniczego.
Wielkoskalowe, kogeneracyjne instalacje zastosowano na autostradowych stacjach paliw, tzw. MOP (Miejsce Obsługi Podróżnych). Pierwszy taki obiekt to MOP Wola Korycka, przy drodze ekspresowej S17 Warszawa-Lublin. Stacje paliw ORLEN z systemem kogeneracji działają również w Krakowie, Środzie Śląskiej, Rawie Mazowieckiej oraz Bydgoszczy. Do końca roku natomiast zostaną uruchomione kolejne trzy punkty: w Pruszkowie, Warszawie i Siedlcach. Docelowo pozwoli to obniżyć zużycie energii elektrycznej o 1,9 GWh w skali roku.
„Rząd Tuska chce dofinansowywać zakup używanych samochodów elektrycznych w ramach Krajowego Planu Odbudowy! Na ten cel przeznaczyć ma aż… 1,6 mld złotych.
W praktyce będzie to dofinansowanie dla bogatych aby mogli sobie kupić kolejny samochód! Najpierw PiS dał dofinansowanie do nowych elektryków, teraz Tusk daje do starych żeby Niemcy mieli gdzie upychać swój “elektryczny” złom!”