Piątkowe popołudnie przywitało płocczan w nastroju buddyjskiej sztuki malarskiej. W Spichlerzu – Muzeum Mazowieckim w Płocku odbył się wernisaż wyjątkowej wystawy.
– Wystawa w płockim muzeum to niepowtarzalna okazja do zapoznania się nie tylko z kanonem narodowej sztuki koreańskiej, ale to też okazja do odbycia podróży przez skomplikowane meandry koreańskiej mitologii – mówi Grzegorz Piaskowski, kurator wystawy. – Ponieważ jest ona ściśle powiązana z wytworami kultury chińskiej, tybetańskiej, japońskiej, indyjskiej, będzie to również podróż przez świat kultury duchowej całego Dalekiego Wschodu, opowiedzianej pędzlem artystów koreańskich – dodaje.
Obrazy, eksponowane od 30 maja na wystawie, noszą nazwę taenghwa (czyt. tenghła), co charakteryzuje wielkoformatowe obrazy sakralne, obecne w buddyjskich klasztorach i świątyniach zen w Korei. – Ten gatunek malarstwa stanowi rodzimy koreański styl, odróżniający go od powszechnych w Korei wpływów chińskich. Pomimo tej narodowej specyfiki, tego rodzaju malarstwo nie jest znane na Zachodzie nawet specjalistom, a prezentowane obrazy stanowią pierwszy zbiór taenghwa pokazany w świecie zachodnim – wyjaśnia Grzegorz Piaskowski. – Wystawie towarzyszy wydana przez Muzeum Mazowieckie w Płocku, dwujęzyczna, polsko-angielska publikacja. Z uwagi na brak dostępnej w językach europejskich literatury dotyczącej tego malarstwa, jest to doniosłe, bezprecedensowe wydarzenie, którym nasze muzeum zaznacza swój wkład w rozwój naukowej literatury z zakresu wiedzy o sztuce Dalekiego Wschodu. Autorką tekstu publikacji i wystawy jest Won San Sunim, historyk sztuki, dyrektor ds. edukacji w koreańskim klasztorze Mu Sang Sa. Obrazy do wystawy zostały udostępnione przez Szkołę Zen Kwan Um w Polsce – uzupełnia kurator wystawy.
Wystawa w Spichlerzu, ul. Kazimierza Wielkiego 11b, będzie czynna do 27 lipca br.