środa, 20 Styczeń, 2021
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
PetroNews
  • Start
  • Płock
    • Bezpieczeństwo
    • Polityka i Politycy
    • Sport
    • Informacje
    • Rozrywka i Wydarzenia
    • Tylko u Nas
  • Powiat
  • Dyskusje
  • Gazety
  • Kontakt
  • Reklama
  • Więcej
    • Ogłoszenia
    • SocialMedia
No Result
View All Result
PetroNews
REKLAMA
Home Informacje Biznes i Gospodarka

Niewielu płocczan zainteresowanych elektromobilnością, a pojazdy elektryczne wkraczają do miast

przez Wiktor Pleczyński
10 stycznia 2020
91
SHARES
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze
REKLAMA

Urząd Miasta Płocka zaprosił płocczan na spotkanie poświęcone rozwojowi elektromobilności w mieście. Podczas warsztatów omawiano między innymi proponowane lokalizacje stacji ładowania.

9 stycznia w sali konferencyjnej Domu Darmstadt odbyły się warsztaty o elektromobilności. Podczas spotkania omówiono warunki rozwoju elektromobilności w Polsce, potencjalne korzyści i zagrożenia związane z rozwojem elektromobilności, a także przedyskutowano proponowane dla Płocka lokalizacje stacji ładowania.

– Nasz projekt, dotyczący samego dokumentu strategii elektromobilności zakłada, że dokument finalnie powstanie we wrześniu. Być może uda nam się go opracować wcześniej, natomiast wrzesień jest takim punktem docelowym, który sobie przyjęliśmy, kiedy będziemy mogli gotowy dokument przedstawić naszym radnym na sesji Rady Miasta Płocka – mówił Piotr Niesłuchowski, kierownik Referatu Strategii i Kierowania w Urzędzie Miasta Płocka.

Warsztaty poprowadziły Antonina Kaliszewska, Justyna Bednarek i Anna Wierzchowska-Dziedzic, przedstawicielki Krajowej Agencji Poszanowania Energii, która opracowuje dla Płocka strategię rozwoju elektromobilności.

fot. Wiktor Pleczyński

Zgodnie z ustawą o elektromobilności, Płock powinien (z racji liczby ludności przekraczającej 100 tys., liczby pojazdów przekraczającej 60 tys. i liczby pojazdów na 1000 mieszkańców większej, niż 400) posiadać 60 punktów ładowania. Cel ten powinien być zrealizowany do końca 2020 roku, a wszystkie punkty ładowania muszą znajdować się na ogólnodostępnych stacjach ładowania.

W Polsce wprowadzono szereg zachęt, które mają przyspieszyć rozwój elektromobilności w naszym kraju. Jedną z nich jest możliwość darmowego parkowania w strefach płatnego parkowania. Dodatkowo, do aut elektrycznych, których koszt nie przekracza 125 tys. zł, przewidziano dopłaty sięgające 37,5 tys. zł. Auta elektryczne również mogą korzystać z „buspasów”.

Głównymi korzyściami z poruszania się samochodem elektryczny względem pojazdów spalinowych są: niskie koszty eksploatacji, niski poziom hałasu i brak wydzielania zanieczyszczeń do otoczenia.

Niskie koszty eksploatacji

Zgodnie z przytoczonymi na spotkaniu informacjami, właściciel pojazdu elektrycznego musi na początku zainwestować znaczą kwotę w takie auto. Jednak same późniejsze koszty eksploatacji takiego pojazdu są znacznie niższe, w porównaniu z autami spalinowymi.

Średnio auto elektryczne, przejeżdżając 100 km, zużywa 15 kWh. Koszt energii w taryfie G11 wynosi 0,54 zł za 1 kWH, a koszt ładowania oscyluje między 1,15 zł a 2,19 zł. W rezultacie, koszt przejechania 100 km autem elektrycznym wynosi 7,02 zł dla taryfy G11 i średnio 19,5 zł przy ładowaniu z punktu ładowania.

Pokonanie 100 km autem benzynowym to średni koszt około 35 zł, a dieslem 31 zł.

fot. Wiktor Pleczyński

Ekologia

Dużą zaletą aut elektrycznych jest zerowa emisja spalin do otoczenia. Przyczynia się to do polepszenia jakości powietrza na obszarach miejskich, gdzie ruch samochodów osobowych jest największy.



W warunkach naszego kraju, gdzie energia elektryczna produkowana jest głównie z węgla, negowany jest tak znaczny wpływ aut elektrycznych na jakość powietrza. Warto jednak zwrócić uwagę, że dzięki takim rozwiązaniom spalanie, w ramach którego powstaje energia zasilająca pojazd, odbywa się daleko od miast, a elektrownie produkujące tę energię objęte są restrykcyjnymi normami w kwestii emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

Nie do pominięcia jest również aspekt redukcji hałasu. Auta elektryczne są znacznie cichsze od samochodów spalinowych. Dzięki temu ludzie, w których otoczeniu porusza się dużo pojazdów, byliby mniej narażeni na szkodliwy hałas generowany przez silniki spalinowe.

Stacje ładowania w Płocku

Podczas warsztatów zaprezentowano mapę naszego miasta z zaznaczonymi istniejącymi stacjami ładowania (ORLEN Chemików 7, Greenway Norauto i Leroy Merlin) oraz stacjami proponowanymi. Każdy płocczanin może wyrazić swoją opinię na temat propozycji w ankiecie internetowej trwającej do 17 stycznia.

Wypełnienie ankiety jest anonimowe, a zawarte w niej pytania dotyczą codziennego użytkowania pojazdów elektrycznych.

Propozycje lokalizacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Płocku fot. interankiety.pl Mobilność miejska w Płocku

Obawy i mity

Podczas warsztatów uczestnicy rozmawiali o obawach, dotyczących pojazdów elektrycznych i mitach z nimi związanych. Jak się okazało, zasięg aut elektrycznych nie odbiega już znacząco od samochodów spalinowych. Na w pełni naładowanej baterii, zależnie od jej pojemności, można przejechać nawet 400 km.

Czas ładowania baterii również znacząco poprawił się w ostatnich latach. Standardowej mocy punkt ładowania (22 kWh) pozwala naładować do pełna baterię o pojemności pozwalającej na przejechanie 400 km (64 kWh) w czasie poniżej 3 godzin. Przy ładowaniu takiego auta z gniazdka domowego, pełne naładowanie trwa około 21 godzin.

Pomimo opinii, że aut elektrycznych na rynku jest niewiele i są one drogie, jest już kilka ogólnodostępnych modeli marki Skoda, Smart, Volkswagen, Opel, Peugeot i Renault, które są na tyle tanie, że obejmują je rządowe dopłaty. Najtańszy z wymienionych samochodów elektrycznych można nabyć po odliczeniu dopłaty już za 51,3 tys. zł.

fot. Wiktor Pleczyński

Dostępne są również auta z wyższej półki, które swoim wyglądem i osiągami nie odbiegają od konkurentów spalinowych.

Warto podkreślić, że – choć w Płocku zarejestrowanych jest jak na razie jedynie 9 samochodów elektrycznych – to według specjalistów pojazdów elektrycznych będzie przybywało coraz więcej. Nie bez znaczenia są tu dopłaty rządowe, ale i to, że trend ogólnoświatowy wymusi zmiany także w Polsce. Wydaje się więc, że stworzenie sieci punktów ładowania jest działaniem w dobrym kierunku.

 

1 of 4
- +
REKLAMA

1. Piotr Niesłuchowski fot. Wiktor Pleczyński

2. fot. Wiktor Pleczyński

3. fot. Wiktor Pleczyński

4. fot. Wiktor Pleczyński

Share42Tweet21
REKLAMA

PowiązaneArtykuły

Prezydent: Mamy pierwsze elektryczne auto. Zieloni: Wycinają drzewa, chwalą się elektrykiem
Polityka i Politycy

Prezydent: Mamy pierwsze elektryczne auto. Zieloni: Wycinają drzewa, chwalą się elektrykiem

27 grudnia 2020
Jak korzystać z hulajnogi elektrycznej? Przetestowaliśmy! [FILM, ZDJĘCIA]
Biznes i Gospodarka

Hulajnogi elektryczne znikają z Płocka

11 grudnia 2020
Nowa stacja ładowania samochodów elektrycznych w Płocku
Biznes i Gospodarka

ORLEN zwiększa ilość stacji ładowania pojazdów elektrycznych i ujawnia cennik

9 grudnia 2020
Straż miejska w Płocku testuje samochód elektryczny
Bezpieczeństwo

Straż miejska w Płocku testuje samochód elektryczny

12 maja 2020
Pokaż Więcej

Komentarze 5

  1. Kadm&Ołów says:
    1 rok temu

    „Dodatkowo, do aut elektrycznych, których koszt nie przekracza 125 tys. zł, przewidziano dopłaty sięgające 37,5 tys. zł. Auta elektryczne również mogą korzystać z „buspasów”.”

    Pokazać mi jednego, który już dostał…?
    A co z bateriamii? Unia zamiecie problem pid dywan i cichutko będzie przerzuxać wszystkie do Indii???? A ile CO2 jest wytwarzane przy produkcji jednej baterii „ekologicznego” samochodu? I ile lat trzeba jeździć spalinowym autem, żeby wytworzyć tyle właśnie CO2??? Było też o tym?

    Odpowiedz
    • Kali says:
      1 rok temu

      Przewiduje dla ciebie nagrodę za brak czytania ze zrozumieniem.

      Odpowiedz
    • Anonim says:
      1 rok temu

      Było. Polecam chodzić na takie spotkania :) To jest krótki artykuł, a warsztaty trwały 2,5 godziny.

      Odpowiedz
  2. Republika Banasi says:
    1 rok temu

    W tym mieście to tylko bigos, ogórki kiszone, cebula i kaszanka dla ludzi są istotne. A wszystko poprzedzone mszą w kościele.

    Odpowiedz
    • Anonim says:
      1 rok temu

      Niekoniecznie. A Ty byłeś na spotkaniu?

      Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Reklama

Przeczytaj

Policja: „Kierowca był agresywny, miał bełkotliwą mowę”. Jechał z 1,5 miesięcznym dzieckiem
Bezpieczeństwo

Są wyniki badań krwi mężczyzny, który zmarł po interwencji policji. Co wykryto?

19 stycznia 2021
Tragiczna historia pięknego miejsca w powiecie płockim [FILM]
Rodzina i Społeczeństwo

Tragiczna historia pięknego miejsca w powiecie płockim [FILM]

18 stycznia 2021
Zaginął 13-latek z Płocka
Bezpieczeństwo

Zaginął 13-latek z Płocka

19 stycznia 2021
Dramatyczna akcja na podpłockim jeziorze. Pod mężczyzną zarwał się lód
Bezpieczeństwo

Dramatyczna akcja na podpłockim jeziorze. Pod mężczyzną zarwał się lód

18 stycznia 2021
Wypadek samochodu dostawczego. Ranna jedna osoba [ZDJĘCIA]
Bezpieczeństwo

Wypadek samochodu dostawczego. Ranna jedna osoba [ZDJĘCIA]

19 stycznia 2021
Potrącenie pieszej w Płocku. Policja apeluje o ostrożność
Bezpieczeństwo

Potrącenie pieszej w Płocku. Policja apeluje o ostrożność

19 stycznia 2021
Ślisko na drogach, więc auta w rowach… [ZDJĘCIA]
Bezpieczeństwo

Ślisko na drogach, więc auta w rowach… [ZDJĘCIA]

18 stycznia 2021
Spłonął samochód osobowy [ZDJĘCIA]
Bezpieczeństwo

Spłonął samochód osobowy [ZDJĘCIA]

20 stycznia 2021
Pokaż Więcej
REKLAMA
  • Start
  • Płock
  • Powiat
  • Dyskusje
  • Gazety
  • Kontakt
  • Reklama
  • Więcej

© 2018 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

No Result
View All Result
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2018 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU
  • Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje