Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w północnej części województwa mazowieckiego oszuści przeprowadzili kolejną, zmasowaną akcję wysyłania fałszywych maili, w których podszywają się pod urząd. Otwarcie załączników lub potwierdzenie odbioru grozi zainfekowaniem komputera i wykradzeniem danych.
W ostatnich dniach część klientów ZUS w północnej części województwa mazowieckiego otrzymała maile, zatytułowane „Błąd w ZUA” z informacją o potrzebie przeprowadzenia korekt w rozliczeniach. Nadawca wiadomości był określony jako „kancelaria ZUS”, natomiast w stopce adresowej widniały adresy z rozwinięciem składki.pl lub gov.pl, których Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie używa. Każdy z maili ma dołączony plik, który zawiera informacje o błędnie opłaconych składkach.
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że nie kieruje do swoich klientów informacji o rozliczeniach drogą mailową – mówi Piotr Olewiński, Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa mazowieckiego. – Klienci Zakładu nie otrzymują w tej formie żadnych wezwań do zapłaty czy też informacji o nadpłatach. Drogą elektroniczną ZUS kontaktuje się jedynie z tymi klientami, którzy posiadają konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych i wybrali taką właśnie formę kontaktu – wyjaśnia rzecznik.
ZUS ostrzega również, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na podobne e-maile, nie potwierdzać ich przeczytania, ani nie otwierać załączonych plików. Oszustom chodzi bowiem najczęściej o zainfekowanie komputera i uzyskanie dostępu do danych, które zapisane są w jego pamięci.
Osoby, które mają wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, mogą skontaktować się z najbliższą placówką Zakładu lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00 czy też adresem mailowym cot@zus.pl.
Dostałem dwie wiadomości, jedna z ZUS i drugą z Urzędu Skarbowego!!!