18 października rozpoczął się w galerii Wisła Weekend Motoryzacyjny. Od piątku możemy zapoznawać się z ofertą wybranych firm, sprzedających w Płocku samochody. Warto zobaczyć również auta, jeżdżące po naszych drogach za czasów, w których można było np. swobodnie zaparkować przed urzędem miasta. Albo kupić od rolnika świeże mleko od krowy w miejscu, w którym aktualnie są prezentowane.
„Kredens” czy też „Duży Fiat”, a tak naprawdę Polski Fiat 125p oraz Skarpeta (FSM Syrena), które dojechały z grupy Płockich Klasyków, dumnie prężyły się dzisiaj w okolicach „Driftowozu” w barwach Budmatu, który możemy pamiętać z Budmat Drift Show. Poniżej krótki rys historyczny prezentowanych aut.
Fiat 125p
Polski Fiat 125p – samochód osobowy klasy średniej, produkowany w FSO na Żeraniu od 28 listopada 1967 do 29 czerwca 1991 na podstawie umowy licencyjnej z włoską firmą FIAT. Po wygaśnięciu licencji, w 1983 roku nazwę zmieniono na FSO 125p. Samochód został wprowadzony jako następca dla przestarzałej Warszawy 223/224. Konstrukcyjnie był połączeniem włoskich modeli 1300/1500 i 125. Napęd stanowiły benzynowe silniki R4 OHV o pojemności 1,3 i 1,5 litra, w późniejszym czasie dodatkowo przejęto gamę jednostek napędowych z Poloneza. Powstały także krótkie serie z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi DOHC. Moment obrotowy przenoszony był przez: suche jednotarczowe sprzęgło, 4-biegową manualną (od 1985 5-biegową) skrzynię biegów, dwuczęściowy wał napędowy i tylny most na koła tylne. Samochód dostępny był początkowo jako 4-drzwiowy sedan, w 1972 roku do oferty dołączyła wersja kombi, trzy lata później pick-up. Przez cały okres polskiej produkcji przeprowadzane były liczne modernizacje modelu, najbardziej widoczna z nich przygotowana została dla rocznika 1975 – zmieniono wówczas znacznie wygląd nadwozia i kabiny pasażerskiej. W roku 1978 wprowadzono następcę, Poloneza, oba modele produkowane były jednak równocześnie aż do 1991 roku. Łącznie powstało 1 445 699 egzemplarzy modelu, z czego 874 966 trafiło na eksport.
Syrena
Rodzina polskich samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w latach 1957-1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Wyprodukowano 521 311 egzemplarzy modelu.
Nissan Skyline
Nissan Skyline – samochód sportowy klasy średniej, produkowany w Japonii przez firmę Nissan od 1957 roku. Model R34 wszedł na rynek w 1999 roku. W porównaniu z poprzednikiem (R33) zostało zmodyfikowane podwozie, zmianom uległy również inne elementy. Bardziej wytrzymały blok N1 GT-R został założony we wszystkich GT-R’ach R34, niestety, nękał go problem z dość awaryjnymi pompami oleju. Standardowo R34 był zaopatrzony w turbiny ze stalowymi wirnikami. Turbina w R34 N1 została zaopatrzona w łożyska kulkowe. Skrzynia biegów również została wzmocniona. Wałki rozrządu zostały na nowo zestrojone i w dużym stopniu różniły się od tych zamontowanych w RB26DETT. Orurowanie i intercooler zostały dopracowane i ulepszone. Nissan wypuścił także serię udoskonalonych R34 GT-R i nazwał je V-spec II. Powstał także R34 GT-R V-Spec II N1, ale brak części dla Nismo zmusił ich do zaprzestania produkcji samochodu szybszego do V-spec II. Rozsławił się w filmach „Za szybcy, za wściekli” oraz „Szybko i wściekle”, a także w serii gier wideo „Gran Turismo”.
Oferta dealerska
Peugeot pokazał dwa modele:
Model 308 to nowość na rynku. Samochód „klasy Golfa” który aktualnie poza dopracowaną technika posiada również atrakcyjne nadwozie. Ciekawostą jest to, że pomimo zmiany generacji – Peugeot nie zdecydował się na nowa cyferkę. Po udanym 307 jego miejsce zajął 308, a teraz… ponownie 308.
No cóż. Nie będziemy dochodzić co kierowało producentem, ale auto prezentuje się naprawdę świetnie!
Drugi z prezentowanych przez Peugeota samochodów – model 3008 – niedługo przejdzie facelifting. Na przełomie roku zapowiadana jest odświeżona wersja tego modelu. Prezentowane auto jest jeszcze sprzed zmian. Poniżej możecie zobaczyć wersję, która wkrótce będzie w sprzedaży.
Opel zaprezentował Insignię po liftingu.
Insignia – auto kojarzone z flotami dla managerów i wideorejestratorami policji, po liftingu… nadal niczym się nie wyróżnia. Ale to nie wada. Nie każdy chce, aby charakter auta zdradzał charakter kierowcy. Duży Opel ma być dyskretny, wygodny i relatywnie niedrogi. Z tego zadania wywiązuje się znakomicie.
Tuż przy Oplu możemy obejrzeć nowego Citroena C4 Picasso. Pierwsza generacja była… I dobrze, że jej nie ma. Druga za to dawała nadzieję. Trzecia robi wrażenie pod każdym względem. Wygląd, praktyczność i cena. Citroen również przyzwyczaił nas do tego, że auta są wygodne i niezawodne – mamy nadzieję, że i ten model zbierze takie opinie. Wkrótce – dla tych, którzy potrzebują więcej przestrzeni – oferowany będzie przedłużony, 7-miejscowy model C4 Picasso Grand.
Kilka metrów od auta, którego reflektor jest głównym zdjęciem do artykułu, mogliśmy zobaczyć wariacje Chevroleta na temat auta miejskiego. Trax, bo tak nazywa się ten model, to nic innego, jak Opel Corsa, czy też trafniej – jego pseudoterenowa odmiana Mokka. Uroda amerykańska, nazwa amerykańska, a jakość europejska. Komplet plusów dla tych, którym Trax przypadnie do gustu.
Dealerzy marki Kia pokazali coś z przytupem. Kia Pro Cee’d GT. Ponad 200-konne auto, które swoim wyglądem na zewnątrz i wewnątrz mówi krótko: „nie przyszedłem tutaj lansować się czujnikami parkowania…”. Dynamiczne auto dla dużych chłopców.
Nissan Note. Kompaktowe autko, które ostrymi rysami reflektorów próbuje przypomnieć, że produkuje je ta sama firma co sportowy model 370Z. Nieźle mu się to udaje, jeśli tylko patrzymy pod odpowiednim kątem. Np. od przodu czy od spodu…
W przyszłym roku Nissan pokaże odmłodzone modele X-trial i bestsellerowy Qashqai. Wierzymy, że wtedy uda nam się napisać coś bardziej… euforycznego na temat wystawionych przez Nissana aut;)
Ostatnie prezentowane auto to Hyundai iX35. W zeszłym roku napisałem bardzo pozytywną opinię o tym samochodzie.
[button href=”http://petroecho.pl/spacerem-po-auto-parku/” align=”center”]Spacerem po Auto-Parku[/button]
Zdania nie zmieniam. To świetne auto za rozsądną cenę. W przyszłym roku przejdzie niewielką kosmetykę, ale i tak czekamy na nowy i10 – małe autko, którego premiera już na dniach. I właśnie to autko bardzo chciałem poznać z bliska.
Ix30 po liftingu.
Nowy model i10
Prezentowane auta idealnie trafiają w potrzeby potencjalnych kupujących, ale w żaden sposób nie wywołują emocji. OK, mamy kryzys, ale my – fani motoryzacji – czekamy na auta, które leczą kryzys wieku średniego.
Informacje o motoryzacji dostepne są również w bezpłatnej gazecie PetroNews.
źródło: własne, wikipedia, materiały producentów