Jeszcze w tym roku Pesa Bydgoszcz wyprodukuje pierwszą w Polsce lokomotywę napędzaną wodorem. Pojazd ma być uruchamiany już latem na terenie Zakładu Produkcyjnego PKN ORLEN w Płocku.
Firma Pesa Bydgoszcz produkuje lokomotywę napędzaną wodorem. Jak informuje portal Logistyka.RP.pl, producent zaprezentuje prototyp pojazdu na targach Trako, które odbędą się we wrześniu br. Prezes Pesa, Krzysztof Zdziarski zdradził podczas konferencji Impact’21, że lokomotywa wejdzie do eksploatacji na terenie rafinerii PKN ORLEN w Płocku.
Zgodnie z przekazanymi informacjami, lokomotywa jest dostosowana do polskich wymagań i może ciągnąć składy o masie do nawet 3200 ton. Główne komponenty maszyny są już w posiadaniu Pesy, a wkrótce mają dotrzeć zbiorniki wodoru, które pomieszczą 175 kg tego gazu.
Logistyka.RP.pl podaje, że lokomotywa otrzyma zdalne sterowanie radiowe, które umożliwi przejście na jednoosobową obsługę w trakcie pracy manewrowej. Została też wyposażona w system monitoringu, złożony z kamer szlaku i sprzęgu oraz kamery z mikrofonem w przedziale maszynisty, które będą przystosowane do pracy w trudnych warunkach bez żadnych strat jakościowych obrazu.
3rd #Hydrogen locomotive announced this year.
“PESA hydrogen lovomotive engine is 4 x 180kW powered by 2 x Ballard Fuel Cells Pack. First locomotive will be tested in ORLEN Rafinery in Płock, Poland.” $BLDP
https://t.co/mnQqKP8khm— William Blomstrand (@william_sw) May 12, 2021
Jak wyjaśnił prezes Krzysztof Zdziarski, prace nad tym projektem zaczęły się już dwa lata temu. Pesa rozpoczęła współpracę z PKN ORLEN, ponieważ Koncern „jest z wodorem obeznany, wodór stosuje w swojej technologii na co dzień i mniej się go boi, niż inne przemysły”. Wspólnie ustalono, że lokomotywa wodorowa może być testowana na torach wewnętrznych Zakładu Produkcyjnego w Płocku, co da doświadczenie zarówno użytkownikowi, jak i zespołowi tankującemu, przygotowującemu to paliwo.
Prezes Pesy przekazał też, że firma przygotowuje nową platformę pasażerskich zespołów trakcyjnych Pesa Regio160, przeznaczoną dla przewozów regionalnych i aglomeracyjnych, o prędkości do 160 km/h. W ciągu najbliższych lat Pesa ma być gotowa dostarczać przewoźnikom w pełni ekologiczne pojazdy, zarówno pasażerskie jak i lokomotywy manewrowe oraz do ruchu towarowego, spełniające warunek zeroemisyjności.
– Budowa polskiej lokomotywy z napędem wodorowym to przełomowy krok w kierunku nowoczesnego transportu – skomentował te informacje Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska, Pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Budowa polskiej lokomotywy z napędem wodorowym to przełomowy krok w kierunku nowoczesnego transportu.
Gratulacje dla @pesabydgoszcz❗@MKiS_GOV_PL wspiera rozwój ambitnych projektów wodorowych.#KolejNaWodórhttps://t.co/RHFdgfjXv3— Ireneusz Zyska (@Ireneusz_Zyska) May 13, 2021

Dodaj swój komentarz