PKN ORLEN przedłużył współpracę z Robertem Kubicą i będzie kontynuował aktywność w Formule 1 poprzez zespół Alfa Romeo Racing ORLEN. Wspieranie motosportu udowodniło swoją wartość dla koncernu z Płocka, pomimo wyjątkowo trudnego roku.
Rok 2020 nie był łatwy dla królowej motosportu. Pierwsze wyścigi nie odbyły się z powodu epidemii, a w dalszej części roku dochodziło do niespodziewanych zmian w zespołach z powodu COVID-19. Na szczęście żaden z kierowców Alfa Romeo Racing ORLEN nie zachorował na koronawirusa.
Dzięki temu, Robert Kubica mógł poświęcić czas na walkę w serii DTM. To prestiżowa niemiecka seria, w której swoich sił próbowało już wielu kierowców Formuły 1. Pomimo swojego debiutanckiego występu, Polak dokonał czegoś, czego nikt się w tym roku nie spodziewał – wywalczył 3. miejsce na podium na torze Zolder w Belgii.
To jednak nie oznacza, że polski kierowca jeździł tylko autem DTM. W tym wyjątkowo intensywnym i trudnym sezonie aż 6 razy uczestniczył w sesjach treningowych F1. Kubica dzielił się z inżynierami Alfa Romeo Racing ORLEN swoimi spostrzeżeniami, opartymi o jego powszechnie uznany w Formule 1 zmysł do spraw technicznych i bardzo duże doświadczenie.
Tymczasem kolega zespołowy Roberta Kubicy i legenda Formuły 1, Kimi Raikkonen, pomimo wyjątkowo słabego silnika, jaki dostarczyło Ferrari zespołowi Alfa Romeo Racing ORLEN, zdołał wywalczyć nagrodę Międzynarodowej Federacji Motosportu za najbardziej spektakularną akcję sezonu. Podczas startu do GP Portugalii najstarszy kierowca w stawce (41 lat) zdołał w krótkim czasie przebić się z 17. na 6. miejsce.
Ostatecznie kierowcy Alfa Romeo Racing ORLEN wywalczyli 16. (Kimi Raikkonen) i 17. (Antonio Giovenazzi) miejsca w klasyfikacji generalnej, a zespół uplasował się na 8. miejscu pośród konstruktorów. Występy zawodników teamu sponsorowanego przez PKN ORLEN zapewniły koncernowi z Płocka kolosalną kwotę 400 milionów złotych ekwiwalentu reklamowego w światowych mediach.
W tej sytuacji nie jest więc zaskoczeniem, że PKN ORLEN zdecydował się pozostać sponsorem tytularnym zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN na 2021 rok. Dzięki temu również kontynuowane będzie szkolenie potencjalnych następców Roberta Kubicy w ramach ORLEN Akademii Kartingowej, którą prowadzi Sauber Motosport.
– To się również bardzo dobrze przekłada na sprzedaż detaliczną. Zysk operacyjny, narastająco, za trzy kwartały to jest 2,5 miliarda złotych. Jeżeli mówimy o trzecim kwartale, to zysk operacyjny, narastająco wynosi około miliarda złotych. To jest o 100 milionów więcej, niż w analogicznym kwartale w roku 2019. Czyli inwestowanie w sport się opłaca. Robert, z którym wiążemy nadzieje, ale również, który spełnia nasze oczekiwania, jest bardzo dobrze odbierany przez Polaków, jest też bardzo dobrze odbierany za granicą – zwracał uwagę prezes PKN ORLEN, Daniel Obajtek.
W ramach współpracy płockiego koncernu z Alfą Romeo Racing ORLEN, logo koncernu nadal będzie znajdować się na bolidzie i kombinezonach zawodników, a Robert Kubica pozostanie kierowcą testowym.
– Na szczęście zarówno Formuła 1 z zespołem Alfa Romeo Racing ORLEN, jak i kategoria DTM, w której startowałem w ORLEN Team ART w tym sezonie, ruszyły – powiedział Robert Kubica. – Oczywiście z opóźnieniem, z dostosowaniem się do sytuacji, ale udało się pojechać. Były to sezony trudne, bardzo skompresowane. Mogę jako ciekawostkę powiedzieć, że od połowy czerwca do dzisiaj tak naprawdę w domu byłem 5 dni i miałem jeden weekend wolny. Wiadomo, że moja pasja jest też moją pracą. Czuję się szczęściarzem i właśnie też dzięki współpracy z PKN ORLEN jestem w stanie realizować swoją pasję. Moja rola w Alfa Romeo Racing ORLEN, to oczywiście bycie w padoku. Możliwość jeżdżenia bolidem Formuły 1 jest czymś naprawdę wyjątkowym i za każdym razem, gdy do niego wsiadam, adrenalina, którą odczuwam, jest nieporównywalna względem żadnej innej serii – mówił zawodnik ORLEN Team.
Formułę 1 ogląda około 400 mln widzów na całym świecie, bolidy w tym roku, pomimo pandemii ścigały się w aż 17 wyścigach w 12 krajach. Zespół prowadzony przez Frederica Vasseura wziął również udział w obchodach 100. rocznicy „Cudu nad Wisłą”. Robert Kubica w bolidzie Formuły 1, Bartłomiej Marszałek w motorowce F1 H2O w asyście samolotów z Grupy Żelazny wykonali pokazowy wyścig w Warszawie.
Wideo w telewizji obejrzało 5,8 mln widzów, na kanałach Alfa Romeo Racing ORLEN 1,2 mln, a publikacji na temat projektu powstało aż 198 o łącznym zasięgu 26,7 mln użytkowników. Na kanałach koncernu ilość wyświetleń klipu z udziałem sportowców ORLEN TEAM sięgnęła 23 mln.
Alfa Romeo Racing ORLEN udostępniła również jeden z bolidów do pokazów, które odbyły się jesienią w całej Polsce. Przez 4 miesiące bolid stanął w 9 miastach, pojawił się również w Płocku.
Ostatnie chwile, żeby obejrzeć bolid Formuły 1 z bliska w Płocku [ZDJĘCIA]
Wspieranie motosportu przez PKN ORLEN jest ważnym elementem polityki koncernu z Płocka, nie tylko ze względu na promowanie naszego kraju za granicą, ale również wpływa na rodzimy rynek. Zaangażowanie w F1 i współpraca z Robertem Kubicą wpływa pozytywnie na rozpoznawalność i siłę przekazu kampanii medialnych prowadzonych przez PKN ORLEN.
Kierowcy również jeszcze chętniej odwiedzają stacje koncernu, co piąty z nich deklaruje, że ze względu na wsparcie Polaka częściej korzysta z oferty firmy z Płocka. Dzięki temu koncern może pozwolić sobie na sponsorowanie wielu inicjatyw skierowanych do płocczan i mieszkańców regionu, jak nagrody dla wybitnych studentów, rower miejski, czy bezpłatne konsultacje medyczne.