
Nie tylko w przypadku płockiej, ale i litewskiej inwestycji ORLENU konieczny jest transport wielkogabarytowych elementów. W weekend rozpoczął się transport reaktora do rafinerii Grupy ORLEN w Możejkach.
Kilka dni temu na Litwę dotarł zaprojektowany we Włoszech reaktor, kluczowy element instalacji hydrokrakingu, będący sercem inwestycji w pogłębiony przerób ropy. Teraz, w ciągu najbliższych 2 tygodni zostanie on przetransportowany do rafinerii w Możejkach.
Jak podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN, inwestycja w Możejkach to największy w historii Polski projekt realizowany na Litwie. Prace idą zgodnie z harmonogramem.
– Instalacja znacząco poprawi rentowność i marże rafinerii w Możejkach, a tym samym mocniej uniezależni spółkę od zmiennego otoczenia makroekonomicznego. Dzięki temu możliwy będzie dalszy rozwój firmy w kierunku nowych produktów i wydłużania łańcucha wartości – wyjaśnia Daniel Obajtek.
Reaktor mierzy ponad 90 metrów. Na początku sierpnia br. dotarł do portu w Kłajpedzie, a tam został rozładowany na 88-osiową modułową naczepę o długości 95 metrów i szerokości 6,5 metra. Całkowita masa ładunku to ok. 2200 ton, z czego sam reaktor waży ok. 1500 ton. W pierwszy weekend sierpnia rozpoczęła się podróż tego elementu, która odbywa się w godzinach nocnych ze średnią prędkością 3 km/h. Trasa ma liczyć łącznie ok. 145 km i przebiegać drogami regionalnymi Kłajpedy, Kretyngi, Skuodas i Możejek. Transport zrealizuje firma Mammoet. Operacja logistyczna potrwa ok. 2 tygodnie, została przygotowana we współpracy z Litewską Generalną Dyrekcją Dróg.
Budowa instalacji pogłębionego przerobu ropy w rafinerii w Możejkach to największy w historii Grupy ORLEN projekt inwestycyjny prowadzony na Litwie. Przedsięwzięcie ma zostać zrealizowane do końca 2024 r. i umożliwić wzrost EBITDA nawet o ok. 68 mln euro rocznie, dzięki zwiększeniu uzysku produktów wysokomarżowych o nawet 12 proc. (z obecnych niecałych 72 proc. do poziomu 84 proc.). Obecnie dla wyprodukowania oczekiwanego wolumenu paliw ORLEN Lietuva przerabia do 10 mln ton surowca rocznie, a po uruchomieniu instalacji hydrokrakingu uzyskanie podobnego wolumenu paliw będzie możliwe przy przerobie na poziomie 8 mln ton ropy rocznie.

