Z okazji powrotu na deski teatru, płoccy aktorzy proponują swojej publiczności trzy premierowe spektakle. Teatr Dramatyczny w Płocku organizuje też wraz z Towarzystwem Naukowym Płockim konferencję naukową poświęconą Norwidowi.
W sobotę, 29 maja, po długim okresie pandemicznego zawieszenia działalności, Teatr Dramatyczny w Płocku znów otwiera się dla widzów. Aktorzy zapraszają na trzy ciekawe premiery: „Sekretarka”, „Historia ziemi. Epoka chaotycka” i „Bambini di Praga”.
Na sali teatralnej będzie mogła zasiąść połowa publiczności, nadal obowiązują maseczki zakrywające nos i usta.
Do końca maja natomiast będą prezentowane spektakle na platformie online.teatrplock.pl. W weekend, 22 i 23 maja o godzinie 19 odbędzie się emisja „Poskromienia złośnicy” Szekspira, a 29 i 30 maja spektaklu „Dwa teatry” Szaniawskiego. Obydwa spektakle reżyserował Marek Mokrowiecki.
Sekretarka
Spektakl na podstawie „Dzienniczka” św. Siostry Faustyny Kowalskiej
Konsultacje: s. M. Elżbieta Siepak ZMBM, muzyka i aranżacja: Józef Kaniowski, przygotowanie wokalne: Eliza Łochowska, wizualizacje i światło: Robert Liberek, dźwięk: Piotr Tobota
Premiera: 30 maja (niedziela), godz. 19.00, Scena Kameralna.
Spektakl autorski Barbary Misiun
Spektakl „Sekretarka” jest duchową podróżą, sekwencją scen nacechowanych mistycyzmem, religijną estetyką i osobistą wrażliwością aktorki. Główna bohaterka – Święta Siostra Faustyna, ukazana w codzienności życia klasztornego swojej celi oraz sali szpitalnej, jest główną narratorką spotkań z Jezusem Miłosiernym, który utwierdza ją w przekonaniu o słuszności swoich poleceń, ale przede wszystkim prowadzenia „Dzienniczka” – „Córko moja, bądź pilna w zapisywaniu każdego zdania, które do ciebie mówię o Moim miłosierdziu, bo to jest dla wielkiej liczby dusz, które korzystać z tego będą” (Dz. 1142).
– Przedstawienie wzbogacone jest również o dzieła Jana Pawła II – „Dalekie wybrzeża ciszy”, fragment Tryptyku rzymskiego „Strumień”, przełożone na kompozycje muzyczne Józefa Kaniowskiego – opisuje Teatr Dramatyczny w Płocku.
Historia ziemi. Epoka chaotycka
Spektakl na podstawie powieści „Pamiętnik znaleziony w wannie” Stanisława Lema i Jana Józefa Szczepańskiego.
Reżyseria: Jan Tomaszewicz, scenografia: Krzysztof Małachowski, muzyka: Marek Zalewski, ruch sceniczny: Bartosz Bandura, instalacja wideo: Konrad Klisowski, wizualizacje: Wojciech Kapela, asystentka reżysera: Sylwia Krawiec
Premiera: 19 czerwca (sobota), godz. 19.00, Duża Scena
Rok Stanisława Lema
Nie wiadomo dokładnie, kiedy ani gdzie wybuchła epidemia papyrolizy. Szczegółów kataklizmu nie znamy. Uczeni prechaotyccy sądzili, iż mają do czynienia z atakującym papyr zarazkiem. Papyroliza zrujnowała życie gospodarcze. W epoce owej niepodobna się było urodzić, wzrastać, kształcić, pracować, podróżować ani zdobywać środków utrzymania bez pośrednictwa papyru.
Tak wkroczył neogen w czasy chaotyckie. Wiedzę przekazywano ustnie – pod postacią wykładów, a słuchacze ich stali się potem wychowawcami następnego pokolenia. Największą klęskę poniosły nauki humanistyczne. Ocalono ledwie drobny ułamek spuścizny literackiej.
– Świat pogrążony w chaosie poznajemy razem z „Pierwszym” – agentem uwięzionym w tajnym, podziemnym kompleksie rządowym, gdzie wszyscy mówią szyfrem i każdy donosi na każdego. Niczym bohater Franza Kafki próbuje odnaleźć się w urzędniczej machinie i zrozumieć swoją rolę. Kim jest Pierwszy? Czy może komuś ufać? I jaka jest jego prawdziwa misja? Zapraszamy do świata dystopii Stanisława Lema – zachęca Teatr Dramatyczny w Płocku.
Bambini di Praga
Na podstawie powieści „Bambini di Praga” Bohumila Hrabala (1947)
Adaptacja teatralna: Václav Nývlt, przekład: Andrzej Czcibor-Piotrowski, reżyseria: Marek Mokrowiecki, scenografia: Marian Fiszer, choreografia: Katarzyna Anna Małachowska, muzyka: Krzysztof Misiak, instalacje wideo: Robert Liberek
Premiera: 26 czerwca (sobota), godz. 19.00, Duża Scena
Czy można sprzedać ludziom nadzieję?
– Samotne dziewczęta, sprzedawcy marzeń, zwykli ludzie. Spotykamy ich na co dzień i nie zastanawiamy się, z czym się zmagają. Jak odnaleźć sens egzystencji w zwykłej szarej codzienności na prowincji? O tym w swej niezwykle dowcipnej opowieści mówi Bohumil Hrabal. Bohaterami sztuki są czterej oszuści podający się za przedstawicieli nieistniejącej agencji ubezpieczeniowej „Spokojna Starość”. Bez skrupułów naciągają, kogo popadnie, w praktyce nie oferując nic – opisują spektakl płoccy aktorzy.
Bohumil Hrabal to najsłynniejszy czeski pisarz, mistrz humoru i niezwykłych obrazów codzienności. Zagłębiał się tam, gdzie rzadko sięga wzrok, opisywał historie ludzi, którzy nieczęsto stawali się bohaterami literackimi.
Teatr Norwida
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku i Sekcja Nauk Humanistycznych Towarzystwa Naukowego Płockiego zapraszają na konferencję naukową z okazji 200. rocznicy urodzin Cypriana Kamila Norwida.
Cyprian Kamil Norwid to artysta totalny. Poeta, prozaik, dramatopisarz, rzeźbiarz, malarz, rysownik. Ten wybitny twórca romantyczny rzadko jednak jest kojarzony z teatrem. Ostatnie badania literaturoznawców, pracujących nad krytycznym wydaniem jego dzieł, wskazują, że doświadczenia teatralne wielkiego mazowszanina nie były tak skromne, jak dotąd sądzono.
– Podczas konferencji przybliżymy tę niedocenianą sferę twórczości Norwida, co w konsekwencji może ośmielić reżyserów teatralnych do sięgania po utwory Norwida, a także do mówienia o dorobku Norwida w szerszym kontekście literackim – opisuje Teatr Dramatyczny w Płocku.
Konferencja trwać będzie w dniach 17–24 czerwca w siedzibie TNP. W ramach konferencji „Teatr Norwida” 24 czerwca o godz. 17 na Scenie Kameralnej odbędzie się czytanie performatywne sztuk Cypriana Kamila Norwida.