Jakie możliwości mają polscy przedsiębiorcy dzięki tarczy antykryzysowej zaproponowanej dotychczas przez rząd? Szczegółową analizę przygotowali Szczygielski Mieczykowski Adwokaci Law & Business z Płocka.
Materiał, opracowany przez płockich prawników, został przygotowany 6 kwietnia, a więc nie uwzględnia propozycji, które przekazał rząd 8 kwietnia.
ZUS I DOFINANSOWANIA Z FGŚP, POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY
Zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, FGŚP, Fundusz Emerytur Pomostowych
- Samozatrudnieni
Osobę prowadzącą pozarolniczą działalność, opłacająca składki wyłącznie za siebie, zwalnia się z obowiązku opłacenia nieopłaconych należności z tytułu składek na jego obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz wypadkowe, dobrowolne ubezpieczenie chorobowe, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy, należne za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r., jeżeli prowadził działalność przed 1 lutego 2020 r. i przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek o zwolnienie z opłacania składek nie był wyższy niż 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r. Ze zwolnienia ze składek nie skorzystają firmy, które znajdowały się w trudnej sytuacji w grudniu 2019 r. i nie regulowały należności, w tym składek pobieranych przez ZUS.
Podstawa prawna: art. 31zo ust. 2 Ustawy o zwalczaniu COVID.
- Zatrudniający poniżej 10 pracowników
Na wniosek płatnika składek, który na dzień 29 lutego 2020 r. zgłosił do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych, zwalnia się z obowiązku opłacenia nieopłaconych należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych, należne za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r., wykazanych w deklaracjach rozliczeniowych złożonych za ten okres, jeżeli był zgłoszony jako płatnik składek przed dniem 1 lutego 2020 r. Ze zwolnienia ze składek nie skorzystają firmy, które znajdowały się w trudnej sytuacji w grudniu 2019 r. i nie regulowały należności, w tym składek pobieranych przez ZUS.
Podstawa prawna: art. 31zo ust. 1 Ustawy o zwalczaniu COVID.
Świadczenie postojowe
Samozatrudnieni Jednorazowe świadczenie w wysokości 2 080 zł albo 1 300 zł brutto (świadczenie w niższej wysokości dla rozliczających podatek kartą podatkową oraz zwolnionych z opłacania podatku VAT). Warunkiem jest prowadzenie działalności gospodarczej przed 1 lutego 2020 r. i nie zawieszenie działalności. Dodatkowo, przychód, uzyskany w miesiącu przed miesiącem, w którym złożono wniosek o świadczenie postojowe musi być o co najmniej 15% niższy od przychodu, który uzyskano w miesiącu poprzedzającym i przychód nie przekroczył kwoty 15 681 zł brutto (przypominamy, że VAT nie jest tutaj doliczany). Dla osób, które zawiesiły działalność gospodarczą po 31.01.2020 r. warunkiem jest, aby przychód uzyskany przed miesiącem, w którym złożono wniosek o świadczenie postojowe nie przekroczył kwoty 15 681 zł brutto (przypominamy, że VAT nie jest tutaj doliczany).
Podstawa prawna: art. 15zq, art. 15zr Ustawy o zwalczaniu COVID.
Umarzalne pożyczki
- Mikroprzedsiębiorcy
zatrudniający pracowników Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą przed 1 marca 2020 r. zatrudniający mniej niż 10 pracowników oraz osiągający roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro może ubiegać się o pożyczkę do wysokości 5.000 zł od starosty (Urzędem właściwym jest Powiatowy Urząd Pracy). Oprocentowanie jest stałe w skali roku i wynosi 0,05 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych przez NBP. Okres pożyczki nie dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału i odsetek przez 3 miesiące od udzielenia pożyczki. Pożyczka może zostać umorzona jeżeli przedsiębiorca przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia zmniejszy stanu zatrudnienia i z uwzględnieniem zasad przewidzianych w Ustawie o zwalczaniu COVID.
Podstawa prawna: art. 15zzd Ustawy o zwalczaniu COVID.
Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników
- Mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy
Wskazani przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników (w tym również zatrudnionych na umowę zlecenie, pracę nakładczą albo inną umowę o świadczenie usług do której stosuje się przepisy o zleceniu, z wyjątkiem pomocy domowej zatrudnionej przez osobę fizyczną. Warunkiem ubiegania się dofinansowanie jest spadek obrotów gospodarczych. Dofinansowanie może być przyznane na okres nie dłuższy niż 3 miesiące od złożenia wniosku i wypłacane jest w okresach miesięcznych. Zasady i warunki przyznawania dofinansowań szczegółowo reguluje Ustawa o zwalczaniu COVID. Wnioski składa się do właściwego Powiatowego Urzędu Pracy.
Podstawa prawna: art. 15zzb Ustawy o zwalczaniu COVID.
Dofinansowanie na rzecz ochrony miejsc pracy (dopłaty do wynagrodzeń)
- Pracodawcy
Pomoc przyznawana jest na wniosek pracodawcy ze środków FGŚP w celu dofinansowania wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy w następstwie COVID-19. Warunkiem koniecznym jest tutaj spadek obrotów (szczegółowe zasady znajdują się w Ustawie o zwalczaniu COVID). Pracodawca może uzyskać dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika objętego przestojem ekonomicznym do wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy (nie dotyczy w przypadku wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w poprzednim miesiącu przekroczyły kwotę 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS). Dla pracowników, którym obniżono wymiar czasu pracy o 20% dofinansowanie obejmuje kwotę do wysokości połowy wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS (nie dotyczy w przypadku wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w poprzednim miesiącu przekroczyły kwotę 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS). Pracodawca może również uzyskać środki na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników od przyznanych w/w dofinansowań. Wnioski o przyznanie pomocy składa się do Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy.
Podstawa prawna: art. 15g Ustawy o zwalczaniu COVID.
Dofinansowanie kosztów działalności
- Samozatrudnieni niezatrudniający pracowników
Starosta może, na podstawie zawartej umowy, przyznać przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną niezatrudniającemu pracowników, dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 na zasadach i warunkach wskazanych w Ustawie o zwalczaniu COVID. Warunkiem ubiegania się dofinansowanie jest m.in. spadek obrotów gospodarczych. Dofinansowanie, o którym mowa w ust. 3, jest wypłacane w okresach miesięcznych, po złożeniu przez przedsiębiorcę oświadczenia o prowadzeniu działalności w danym miesiącu, za który dofinansowanie jest wypłacane.
Podstawa prawna: art. 15zzc Ustawy o zwalczaniu COVID.
Zdalny tryb pracy organów osób prawnych
- Osoby prawne
Oświadczenie woli członka organu osoby prawnej innej, niż Skarb Państwa albo jednostka samorządu terytorialnego, może zostać złożone w formie dokumentowej, a posiedzenia organów osób prawnych mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej bez konieczności jednoczesnej obecności członków tych organów. Do skuteczności takiego oświadczenia nie jest wymagane wypełnienie formularza udostępnionego w systemie teleinformatycznym, opatrzenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, bez względu na odmienne zastrzeżenie ustawy lub czynności prawnej.
Podstawa prawna: art. 15zzzr Ustawy o zwalczaniu COVID.
Pracownicy
- Praca zdalna
Przedsiębiorca ma możliwość polecenia pracownikowi wykonywania pracy w określonym czasie w ramach t.zw. pracy zdalnej, a więc świadczonej spoza miejsca wykonywania pracy. Pracownik nie może sprzeciwić się poleceniu pracodawcy bez narażenia się na odpowiedzialność dyscyplinarną.
Podstawa prawna: art. 3 Ustawy o zwalczaniu COVID.
- Badania lekarskie
Do odwołania stanów zagrożenia epidemicznego i epidemii obowiązek wykonywania przez pracowników okresowych badań lekarskich, badań psychologicznych kierowców (przewóz drogowy), maszynistów ulega zawieszeniu. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, w przypadku gdy nie zostanie ogłoszony stan epidemii albo po odwołaniu stanu epidemii, pracodawca i pracownik są obowiązani niezwłocznie podjąć wykonywanie zawieszonych obowiązków i wykonać je w okresie nie dłuższym niż 60 dni od dnia odwołania danego stanu. W przypadku braku dostępności do lekarza uprawnionego do przeprowadzenia badania wstępnego lub kontrolnego, badanie takie może przeprowadzić i wydać odpowiednie orzeczenie lekarskie inny lekarz. Orzeczenie lekarskie wydane przez innego lekarza traci moc po upływie 30 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, w przypadku gdy nie zostanie ogłoszony stan epidemii, albo od dnia odwołania stanu epidemii. Orzeczenie lekarskie wydane przez innego lekarza włącza się do akt osobowych pracownika.
Podstawa prawna: art. 12a Ustawy o zwalczaniu COVID.
- Kwarantanna
Jeżeli pracownik nie może świadczyć pracy z powodu obowiązkowej kwarantanny, wówczas jego nieobecność w miejscu świadczenia pracy jest traktowana jako niezdolność do pracy z powodu choroby.
Osoby, które były narażone na chorobę zakaźną lub pozostawały w styczności ze źródłem biologicznego czynnika chorobotwórczego, a nie wykazują objawów chorobowych, podlegają obowiązkowej kwarantannie lub nadzorowi epidemiologicznemu, jeżeli tak postanowią organy inspekcji sanitarnej przez okres nie dłuższy niż 21 dni, licząc od dnia następującego po ostatnim dniu odpowiednio narażenia albo styczności. Obowiązkowa kwarantanna lub nadzór epidemiologiczny mogą być stosowane wobec tej samej osoby więcej niż raz, do czasu stwierdzenia braku zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego.
Podstawa prawna: art. 34 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
- Zmiana czasu pracy
Pracodawcy, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 i który nie zalega w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r. dopuszczalne jest: 1) ograniczenie nieprzerwanego odpoczynku, o którym mowa w art. 132 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, do nie mniej niż 8 godzin, i nieprzerwanego odpoczynku, o którym mowa w art. 133 § 1 tej ustawy, do nie mniej niż 32 godzin, obejmującego co najmniej 8 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego; 2) zawarcie porozumienia o wprowadzeniu systemu równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 12 miesięcy. Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy jest równoważony krótszym dobowym wymiarem czasu pracy w niektórych dniach lub dniami wolnymi od pracy; 3) zawarcie porozumienia o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia pracowników niż wynikające z umów o pracę zawartych z tymi pracownikami, w zakresie i przez czas ustalone w porozumieniu. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie odpoczynku, o którym mowa w art. 132 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, pracownikowi przysługuje równoważny okres odpoczynku w wymiarze różnicy między 11 godzinami a liczbą godzin krótszego wykorzystanego przez pracownika okresu odpoczynku. Równoważnego okresu odpoczynku pracodawca udziela pracownikowi w okresie nie dłuższym niż 8 tygodni. Kwestie zmiany czasu pracy szczegółowo reguluje Ustawa o zwalczaniu COVID.
Podstawa prawna: art. 15zf Ustawy o zwalczaniu COVID.
- Stacje paliw, infrastruktura krytyczna
Tarcza antykryzysowa wprowadza również regulacje dotyczące zmiany czasu pracy pracowników zatrudnionych w sektorach infrastruktury krytycznej oraz stacjach paliw. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii pracodawca może, na czas oznaczony nie dłuższy niż do czasu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii: zmienić system lub rozkład czasu pracy pracowników w sposób niezbędny dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstwa lub stacji; polecić pracownikom świadczenie pracy w godzinach nadliczbowych w zakresie i wymiarze niezbędnym dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstwa lub stacji.
Podstawa prawna: art. 15x Ustawy o zwalczaniu COVID.
Wykonywanie pracy przez pracowników w miejscu zamieszkania klientów, którzy mogli albo powinni zostać objęci kwarantanną Zdaniem naszej Kancelarii polecenie przez pracodawcę wykonywania przez pracownika pracy w miejscu zamieszkania klienta może stwarzać bezpośrednie niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pracownika, a z całą pewnością takie niebezpieczeństwo zaistnieje w przypadku powzięcia przez pracodawcę albo pracownika informacji o przebywaniu w miejscu, w którym pracownik ma świadczyć pracę osoby chorej albo zakażonej COVID-19 lub inną chorobą zakaźną (np. przenoszoną drogą kropelkową). W przypadku, gdy zetkniecie się Państwo z takim problemem, zachęcamy do kontaktu z naszą Kancelarią w celu uzyskania rozwiązania.
Prawo budowlane
- Wyłączenie stosowania przepisów Prawa budowlanego
Do projektowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych, w tym zmiany sposobu użytkowania, w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, nie stosuje się przepisów Prawa budowlanego, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz aktów planistycznych, o których mowa w tej ustawie, ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a w przypadku konieczności poszerzenia bazy do udzielania świadczeń zdrowotnych, także przepisów wydanych na podstawie art. 22 ust. 3, 4 i 4a ustawy o działalności leczniczej.
Prowadzenie robót budowlanych oraz zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 wymagają niezwłocznego poinformowania organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Jeżeli prowadzenie robót budowlanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, powoduje zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, organ administracji architektoniczno-budowlanej, w drodze decyzji podlegającej natychmiastowemu wykonaniu, niezwłocznie ustala wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń ich prowadzenia.
W przypadku prowadzenia robót budowlanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, których rozpoczęcie, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, inwestor jest obowiązany zapewnić objęcie kierownictwa oraz nadzoru nad tymi robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w odpowiednich specjalnościach.
Podstawa prawna: art. 12 Ustawy o zwalczaniu COVID.
Turystyka, hotelarstwo, eventy
- Odstąpienie lub rozwiązanie umowy o udział w imprezie turystycznej
Odstąpienie od umowy w trybie określonym w art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych lub rozwiązanie przez organizatora turystyki umowy o udział w imprezie turystycznej w trybie określonym w art. 47 ust. 5 pkt 2 tej ustawy, które to odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki. Odstąpienie od umowy bądź jej rozwiązanie, o którym mowa powyżej, nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez podróżnego zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna. Wartość vouchera nie może być niższa niż kwota wpłacona na poczet realizacji dotychczasowej umowy o imprezę turystyczną. Środki odpowiadające wpłatom na poczet realizacji umów o imprezy turystyczne, w stosunku do przypadków, w których podróżny wyraził zgodę na otrzymanie vouchera, podlegają ochronie na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki.
Podstawa prawna: art. 15k Ustawy o zwalczaniu COVID.
- Odstąpienie lub rozwiązanie umowy o organizację eventu
Przedsiębiorca prowadzący działalność związaną z organizacją wystaw i kongresów lub działalnością kulturalną, rozrywkową, rekreacyjną i sportową lub organizujący wystawy tematyczne lub imprezy plenerowe w przypadku rozwiązania umowy z klientem, które to rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jest zobowiązany zwrócić wpłacone mu przez klienta środki w terminie 180 dni od dnia skutecznego rozwiązania umowy. Omawiane tu rozwiązanie umowy nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez klienta zgody na otrzymanie w zamian od przedsiębiorcy vouchera do realizacji na poczet przyszłych wydarzeń w obszarze działalności przedsiębiorcy w ciągu roku od dnia, w którym miało się odbyć wydarzenie, za które klient wniósł zapłatę. Wartość vouchera nie może być niższa niż kwota wpłacona na poczet realizacji dotychczasowej umowy przez klienta. W naszej ocenie wartość vouchera może być również wyższa jeżeli tak zdecyduje przedsiębiorca np. w celu ochrony dobrego imienia i wizerunku przedsiębiorcy.
Podstawa prawna: art. 15zp Ustawy o zwalczaniu COVID.
- Zakaz prowadzenia działalności
Aktualnie obowiązuje czasowy (od 02.04.2020 r. do 11.04.2020 r.) zakaz prowadzenia działalności związanej z usługami hotelarskimi oraz usługami pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, z wyłączeniem realizacji usług polegających na zapewnieniu miejsca zakwaterowania dla osób objętych kwarantanną, wykonujących zawód medyczny, w związku z wykonywaniem przez klientów czynności zawodowych lub zadań służbowych, lub pozarolniczej działalności gospodarczej, lub prowadzenia działalności rolniczej.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
- Domniemanie niespełniania wymogów sanitarnych, PPOŻ i innych określonych w przepisach w obiektach, w których świadczone są usługi hotelarskie bez uprzedniego zgłoszenia do właściwej ewidencji
Ustawodawca wprowadził zmiany w Ustawie o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. Aktualnie usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelarskich, które spełniają:
1) wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany;
2) wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnymi przepisami. Przy czym zgodnie z art. 35 ust. 4 powołanej wyżej Ustawy domniemywa się, że w obiektach, w których są świadczone usługi hotelarskie bez uprzedniego zgłoszenia do właściwej ewidencji, nie są spełnione wymagania sanitarne. Domniemanie to może zostać obalone poprzez udowodnienie przez przedsiębiorcę, że jego obiekt spełnia określone odrębnymi przepisami wymogi sanitarne, PPOŻ oraz inne.
Podstawa prawna: art. 35 ust. 1 i ust. 4 o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.
Najem
Galerie handlowe
- Wygaśnięcie zobowiązań z tytułu umowy najmu
W okresie obowiązywania zakazu prowadzenia działalności w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 , wygasają wzajemne zobowiązania stron umowy najmu, dzierżawy lub innej podobnej umowy, przez którą dochodzi do oddania do używania powierzchni handlowej.
Podstawa prawna: art. 15ze ust. 1 Ustawy o zwalczaniu COVID.
- Przedłużenie obowiązywania umowy najmu – jednostronne oświadczenie najemcy
Najemca powierzchni handlowej w obiekcie handlowym o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, w terminie trzech miesięcy od dnia zniesienia zakazu prowadzenia działalności w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 , może w terminie trzech miesięcy złożyć ofertę woli przedłużenia obowiązywania umowy na dotychczasowych warunkach o okres obowiązywania zakazu przedłużony o sześć miesięcy. Wynajmujący/właściciel nie może się sprzeciwić.
Podstawa prawna: art. 15ze ust. 2 Ustawy o zwalczaniu COVID.
Najem lokali
- Przedłużenie obowiązywania umowy najmu
W przypadku gdy czas obowiązywania umowy najmu lokalu upływa po 1 kwietnia 2020 r., a przed dniem 30 czerwca 2020 r., umowa ta ulega przedłużeniu do dnia 30 czerwca 2020 r., na warunkach dotychczasowych. Przedłużenie umowy następuje na podstawie oświadczenia woli najemcy. Oświadczenie woli o przedłużeniu umowy najmu lokalu do dnia 30 czerwca 2020 r., na warunkach dotychczasowych, najemca składa wynajmującemu lokal najpóźniej w dniu upływu czasu obowiązywania tej umowy. Dotyczy lokalu mieszkalnego i lokalu o przeznaczeniu innym niż mieszkalne. Ustawa przewiduje wyjątki.
Podstawa prawna: art. 31s Ustawy o zwalczaniu COVID.
- Wyłączenie możliwości wypowiedzenia umowy najmu lub wysokości czynszu
Do dnia 30 czerwca 2020 r. nie jest możliwe zgodnie z prawem wypowiedzenie najemcy umowy najmu lub wysokości czynszu. Ustawa przewiduje wyjątki. Dotyczy lokalu mieszkalnego i lokalu o przeznaczeniu innym niż mieszkalne.
Podstawa prawna: art. 31t Ustawy o zwalczaniu COVID.
- Przedłużenie terminu wypowiedzenia umowy najmu lokalu mieszkalnego – na podstawie oświadczenia woli najemcy
W przypadku gdy wypowiedzenie umowy najmu lokalu mieszkalnego przez wynajmującego lub wypowiedzenie przez niego wysokości czynszu w takim lokalu nastąpiło przed 2 kwietnia 2020 r., a termin tego wypowiedzenia upływa po tym dniu, a przed dniem 30 czerwca 2020 r., termin wypowiedzenia ulega przedłużeniu do dnia 30 czerwca 2020 r. Przedłużenie terminu wypowiedzenia następuje na podstawie oświadczenia woli najemcy. Oświadczenie woli o przedłużeniu terminu wypowiedzenia umowy najmu lokalu mieszkalnego lub o przedłużeniu terminu wypowiedzenia wysokości czynszu do dnia 30 czerwca 2020 r. najemca składa wynajmującemu lokal najpóźniej w dniu upływu tego terminu. Ustawa przewiduje wyjątki.
Podstawa prawna: art. 31u Ustawy o zwalczaniu COVID.
Zamówienia publiczne
Obowiązki i uprawnienia stron umów
Strony umowy w sprawie zamówienia publicznego (w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych) niezwłocznie, wzajemnie informują się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy, o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić.
Strony umowy potwierdzają ten wpływ dołączając do w/w informacji oświadczenia lub dokumenty, które mogą dotyczyć w szczególności nieobecności pracowników lub osób świadczących pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, które uczestniczą lub mogłyby uczestniczyć w realizacji zamówienia, decyzji wydanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego lub działającego z jego upoważnienia państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, nakładających na wykonawcę obowiązek podjęcia określonych czynności zapobiegawczych lub kontrolnych, poleceń wydanych przez wojewodów lub decyzji wydanych przez Prezesa Rady Ministrów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, wstrzymania dostaw produktów, komponentów produktu lub materiałów, trudności w dostępie do sprzętu lub trudności w realizacji usług transportowych, a także wymienionych wyżej okoliczności zakresie w jakim dotyczą one podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy.
Jeżeli okoliczności związane z występowaniem COVID-19 mogą wpłynąć albo wpływają na należyte wykonanie umowy zamawiający może w uzgodnieniu z wykonawcą dokonać zmiany umowy poprzez m.in. zmianę terminu wykonania umowy lub jej części, lub czasowe zawieszenie wykonywania umowy lub jej części, zmianę sposobu wykonywania dostaw, usług lub robót budowlanych, zmianę zakresu świadczenia wykonawcy i odpowiadającą jej zmianę wynagrodzenia wykonawcy – o ile wzrost wynagrodzenia spowodowany każdą kolejną zmianą nie przekroczy 50% wartości pierwotnej umowy.
Jeżeli umowa w sprawie zamówienia publicznego zawiera postanowienia dotyczące kar umownych lub odszkodowań z tytułu odpowiedzialności za jej niewykonanie lub nienależyte wykonanie z powodu oznaczonych okoliczności, strona umowy, w stanowisku przedstawia wpływ okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte jej wykonanie oraz wpływ okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19, na zasadność ustalenia i dochodzenia tych kar lub odszkodowań, lub ich wysokość. Wykonawca i podwykonawca, po stwierdzeniu, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19, mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie łączącej ich umowy, która jest związana z wykonaniem zamówienia publicznego lub jego części, uzgadniają odpowiednią zmianę tej umowy, w szczególności mogą zmienić termin wykonania umowy lub jej części, czasowo zawiesić wykonywanie umowy lub jej części, zmienić sposób wykonywania umowy lub zmienić zakres wzajemnych świadczeń.
W przypadku dokonania zmiany umowy, jeżeli zmiana ta obejmuje część zamówienia powierzoną do wykonania podwykonawcy, wykonawca i podwykonawca uzgadniają odpowiednią zmianę łączącej ich umowy, w sposób zapewniający, że warunki wykonania tej umowy przez podwykonawcę nie będą mniej korzystne niż warunki wykonania umowy pomiędzy wykonawcą a zamawiającym zmienionej zgodnie z przepisami Ustawy o zwalczaniu COVID.
Odstąpienie od stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych
W przypadku, gdy zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego, do zamówień na usługi lub dostawczy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się przepisów Prawa zamówień publicznych.
Podstawa prawna: art. 6 Ustawy o COVID.
Podatki
PIT
- Ograniczenie poboru podatku
Ograniczenie poboru zaliczek to ulga polegająca na tym, że podatnik, w trakcie roku podatkowego, zostaje zwolniony z obowiązku obliczania oraz z wpłat zaliczek na podatek dochodowy. Jest to możliwe, gdy wysokość zaliczek jest niewspółmiernie wysoka w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego na dany rok podatkowy. Decyzja w tym przedmiocie ma charakter uznaniowy, wszakże jeśli podatnik uprawdopodobni we wniosku, że pobór zaliczek byłby niewspółmiernie wysoki w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego za ten rok podatkowy, organ ma obowiązek wydania decyzji uwzględniającej wniosek.
Podstawa prawna: art. 22 Ustawy Ordynacja Podatkowa.
- Limity zwolnienia przedmiotowego
Od 01.04.2020 r. zwiększeniu uległy limity zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 9a, pkt 26 lit. b, pkt 67, pkt 78 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Podstawa prawna: art. 52l Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- Zwolnienie z opodatkowania świadczeń
Wolne od podatku dochodowego w 2020 r. są otrzymane lub postawione do dyspozycji świadczenia postojowe, oraz świadczenia polegające na zakwaterowaniu i wyżywieniu pracowników.
Podstawa prawna: art. 51m Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- Darowizny na walkę z COVID-19
Od podstawy obliczenia podatku można odliczyć darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19(dotyczy jedynie darowizny na rzecz podmiotów wskazanych w ustawie). W przypadku darowizny przekazanej:
1) do dnia 30 kwietnia 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny;
2) w maju 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% wartości darowizny;
3) od dnia 1 czerwca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca wartości darowizny.
Podstawa prawna: art. 52n Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- Odroczenie wpłaty zaliczek PIT przez płatników
Zaliczki na podatek dochodowy pobrane w marcu i kwietniu 2020 r., można wpłacić do 1 czerwca 2020 r., o ile płatnik poniósł negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID -19.
Podstawa prawna: art. 52o Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- Odpisy amortyzacyjne
Można dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych środków trwałych (bez względu na ich wartość) które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w 2020 roku. Towary związane z przeciwdziałaniem COVID-19 to w szczególności: maseczki ochronne, respiratory, środki odkażające, medyczna odzież ochronna, ochraniacze na obuwie, rękawiczki, okulary, gogle, środki do dezynfekcji i higieny rąk.
Podstawa prawna: art. 52s Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- Rozliczenie straty za 2020 r.
Podatnicy, którzy z powodu COVID-19, ponieśli w 2020 r. stratę z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz uzyskali w 2020 r. łączne przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej niższe o co najmniej 50% od łącznych przychodów uzyskanych w 2019 r. z tej działalności – mogą jednorazowo obniżyć o wysokość tej straty, odpowiednio dochód lub przychód uzyskany w 2019 r.
Podstawa prawna: art. 52k Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
CIT
- Ograniczenie poboru podatku
Ograniczenie poboru zaliczek to ulga polegająca na tym, że podatnik, w trakcie roku podatkowego, zostaje zwolniony z obowiązku obliczania oraz z wpłat zaliczek na podatek dochodowy. Jest to możliwe, gdy wysokość zaliczek jest niewspółmiernie wysoka w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego na dany rok podatkowy. Decyzja w tym przedmiocie ma charakter uznaniowy, wszakże jeśli podatnik uprawdopodobni we wniosku, że pobór zaliczek byłby niewspółmiernie wysoki w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego za ten rok podatkowy, organ ma obowiązek wydania decyzji uwzględniającej wniosek.
Podstawa prawna: art. 22 Ustawy Ordynacja Podatkowa.
- Rozliczenie straty za 2020 r.
Podatnicy, którzy z powodu COVID-19, ponieśli w 2020 r. stratę z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz uzyskali w 2020 r. łączne przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej niższe o co najmniej 50% od łącznych przychodów uzyskanych w 2019 r. z tej działalności
– mogą jednorazowo obniżyć o wysokość tej straty, odpowiednio dochód lub przychód uzyskany w 2019 r.
Podstawa prawna: art. 38f Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Darowizny na walkę z COVID-19
Od podstawy obliczenia podatku można odliczyć darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19 (dotyczy jedynie darowizny na rzecz podmiotów wskazanych w ustawie). W przypadku darowizny przekazanej:
1) do dnia 30 kwietnia 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny;
2) w maju 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% wartości darowizny;
3) od dnia 1 czerwca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca wartości darowizny.
Podstawa prawna: art. 38g Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Korekta kosztów w odniesieniu do „złych długów”
Zwalnia się z konieczności dokonania korekty dochodu do obliczenia zaliczek na podatek dochody, podatników którzy nie uregulowali zobowiązania pieniężnego przez 90 dni po upływie terminu zapłaty. O ile podatnik poniósł w danym okresie rozliczeniowym negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19, oraz uzyskane przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym przychody, o których mowa w art. 12, są niższe o co najmniej 50% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku podatkowego, a w przypadku podatnika, który rozpoczął prowadzenie działalności w 2019 r. – w stosunku do uzyskanych w tym roku średnich przychodów.
Podstawa prawna: art. 38i Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Zmiana formy wpłacania zaliczek uproszczonych w trakcie roku podatkowego
Mali podatnicy (obrót do 2 mln EUR), którzy na 2020 r. wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, mogą zrezygnować w trakcie roku podatkowego z tej formy wpłacania zaliczek, jeżeli ponoszą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Podstawa prawna: art. 38j Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Odpisy amortyzacyjne środków trwałych do produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19
Można dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych środków trwałych (bez względu na ich wartość) które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w 2020 roku. Towary związane z przeciwdziałaniem COVID-19 to w szczególności: maseczki ochronne, respiratory, środki odkażające, medyczna odzież ochronna, ochraniacze na obuwie, rękawiczki, okulary, gogle, środki do dezynfekcji i higieny rąk.
Podstawa prawna: art. 38k Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
VAT
- Paragon w formie elektronicznej
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących za zgodą nabywcy mogą wydać paragon fiskalny w wersji elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób uzgodniony z nabywcą.
Podstawa prawna: art. 111 ust. 3a pkt. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług.
- Nowy JPK-VAT – przesunięcie terminu obowiązywania
Termin został zmieniony z 1 kwietnia 2020 na 1 lipca 2020 r.
Podstawa prawna: art. 7 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.
- Nowa matryca stawek VAT – zmiana terminu
Zmienia uległ termin wejścia w życie nowej matrycy stawek podatku, VAT, obecnie jest to 1 lipca 2020 r.
Podstawa prawna: art. 7 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.
- WIS – zmiana terminu
Zmianie uległ termin wejścia w życie przepisów o wiążących informacjach stawkowych (WIS), było 1 kwietnia 2020 r. obecnie jest to 1 lipca 2020 r.
Podstawa prawna: art. 7 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.
Pozostałe zmiany podatkowe
- Sprzedaż detaliczna – zmiana terminu
Przepisy ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej stosuje się do przychodów ze sprzedaży detalicznej osiągniętych od dnia 1 stycznia 2021 r. zamiast 1 lipca 2020 r.
Podstawa prawna: art. 11a ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.
- Podatek od nieruchomości – zwolnienie przez Radę Gminy
Rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020, zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
Podstawa prawna: art. 15p. Ustawy o zwalczaniu COVID.
- Podatek od nieruchomości – odroczenie płatności
Rada gminy może przedłużyć, w drodze uchwały, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do dnia 30 września 2020 r.
Podstawa prawna: art. 15q Ustawy o zwalczaniu COVID.
Odpowiedzialność karna
Odpowiedzialność karna w związku z wykonywaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego
Nie popełnia przestępstwa, o którym mowa w art. 296 § 1-4 Kodeksu karnego (t.zw. działanie na szkodę spółki, jednostki organizacyjnej lub działalności gospodarczej osoby fizycznej), kto nie ustala lub nie dochodzi od strony umowy w sprawie zamówienia publicznego, należności powstałych w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego na skutek okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 lub zmienia umowę w sprawie zamówienia publicznego zgodnie z przepisami Ustawy o zwalczaniu COVID.
Za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy spółki, o której mowa w art. 293 § 1 albo art. 483 § 1 Kodeksu spółek handlowych, nie odpowiada wobec spółki członek zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej oraz likwidator, który nie ustala lub nie dochodzi od strony umowy w sprawie o zamówienie publiczne należności powstałych w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego na skutek okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 lub zmienia umowę w sprawie zamówienia publicznego zgodnie z przepisami Ustawy o zwalczaniu COVID.
Podstawa prawna: art. 15t, art. 15u Ustawy o zwalczaniu COVID.
Depenalizacja niektórych przestępstw i deliktów dyscyplinarnych w związku z nabywaniem towarów do zwalczania COVID-19
Nie popełnia przestępstwa określonego w art. 231 lub art. 296 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, deliktu dyscyplinarnego ani czynu, o którym mowa w art. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, kto w okresie stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, nabywając towary lub usługi niezbędne dla zwalczania tej epidemii narusza obowiązki służbowe lub obowiązujące w tym zakresie przepisy, jeżeli działa w interesie społecznym, zaś bez dopuszczenia się tych naruszeń nabycie tych towarów lub usług nie mogłoby zostać zrealizowane albo byłoby istotnie zagrożone.
Podstawa prawna: art. 15w Ustawy o zwalczaniu COVID.
Odpowiedzialność karnoskarbowa
- Automatyczny czynny żal
Złożenie organowi podatkowemu zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2019 r. oraz wpłacenie należnego podatku dochodowego od osób fizycznych po upływie terminu na jego złożenie, nie później jednak niż w terminie do dnia 31 maja 2020 r. jest równoznaczne ze złożeniem przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych zawiadomienia (czynny żal) z art. 16 § 4 KKS. W takim przypadku organ nie wszczyna postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, a wszczęte umarza. Z uwagi na doniosłość skutków niedopełnienia obowiązków skarbowych, w razie wątpliwości zachęcamy do skontaktowania się z sekcją prawa karnego naszej Kancelarii.
Podstawa prawna: art. 15zzj Ustawy o zwalczaniu COVID.
- Zawieszenie biegu przedawnienia
W okresie zagrożenia epidemicznego albo epidemii COVID-19 nie biegnie przedawnienie karalności czynu oraz przedawnienie wykonania kary w sprawach o przestępstwa, przestępstwa i wykroczenia skarbowe oraz w sprawach o wykroczenia.
Podstawa prawna: art. 15zzr Ustawy o zwalczaniu COVID.
Sprawy sądowe i bieg terminów
Terminy procesowe i sądowe (np. terminy wyznaczone zobowiązaniami sądów cywilnych czy gospodarczych na dokonanie określonej czynności pod rygorem odrzucenia, bezskuteczności, zwrotu etc.)
Od dnia 01.04.2020 r. bieg terminów procesowych ulega zawieszeniu a bieg terminów nierozpoczętych ulega wstrzymaniu (dotyczy okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID). W naszej opinii regulacja ta nie odnosi się do biegu terminów zakończonych przed 01.04.2020 r.
Regulacja dotyczy postępowań sądowych i sądowoadministracyjnych, egzekucyjnych, karnych, karno-skarbowych, w sprawach o wykroczenia, administracyjnych, w trybie Ordynacji Podatkowej, kontrolnych celno-skarbowych, o grach hazardowych, innych postępowaniach na podstawie ustaw. Ustawa przewiduje katalog spraw pilnych, których nie dotyczy zawieszenie i wstrzymanie biegu terminów procesowych (m.in. areszty, niektóre sprawy rodzinne i opiekuńcze czy inne sprawy jeżeli Prezes właściwego Sądu tak postanowi), jak również odrębne regulacje przy zamówieniach publicznych. W okresie obowiązywania zagrożenia stanu epidemicznego lub stanu epidemii Sądy nie wyznaczają terminów rozpraw i posiedzeń, a wyznaczone ulegają odwołaniu chyba, że dotyczy to spraw pilnych. Zauważamy, że Ustawa o zwalczaniu COVID przewiduje w art. 15zzs szereg regulacji szczególnych, z którymi powinien zapoznać się przedsiębiorca. Z uwagi na doniosłość skutków związanych z biegiem terminów procesowych i sądowych, w razie wątpliwości zachęcamy do skontaktowania się z naszą Kancelarią.
Podstawa prawna: art. 14a, art. 15zzs Ustawy o zwalczaniu COVID.
Terminy materialne (uprawnienia i obowiązki z zasady terminy nieprzywracalne)
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu bieg przewidzianych przepisami prawa administracyjnego terminów:
1) od zachowania których jest uzależnione udzielenie ochrony prawnej przed sądem lub organem,
2) do dokonania przez stronę czynności kształtujących jej prawa i obowiązki,
3) przedawnienia,
4) których niezachowanie powoduje wygaśnięcie lub zmianę praw rzeczowych oraz roszczeń i wierzytelności, a także popadnięcie w opóźnienie,
5) zawitych, z niezachowaniem których ustawa wiąże ujemne skutki dla strony,
6) do dokonania przez podmioty lub jednostki organizacyjne podlegające wpisowi do właściwego rejestru czynności, które powodują obowiązek zgłoszenia do tego rejestru, a także terminów na wykonanie przez te podmioty obowiązków wynikających z przepisów o ich ustroju. Czynności dokonane w celu wykonania uprawnienia lub obowiązku w okresie wstrzymania rozpoczęcia albo zawieszenia biegu w/w terminów są skuteczne.
Ustawa o zwalczaniu COVID nie przewiduje zawieszenia, ani wstrzymania biegu terminów materialnych przy innych gałęziach prawa jak np. prawo cywilne, prawo karne, prawo karne-skarbowe. W w/w okresie zagrożenia epidemicznego albo epidemii nie biegnie przedawnienie karalności czynu oraz przedawnienie wykonania kary w sprawach o przestępstwa, przestępstwa i wykroczenia skarbowe oraz w sprawach o wykroczenia. Z uwagi na doniosłość skutków związanych z biegiem terminów prawa materialnego, w razie wątpliwości zachęcamy do skontaktowania się z naszą Kancelarią.
Podstawa prawna: art. 15zzr Ustawy o zwalczaniu COVID.
– Przedmiotowe opracowanie przedstawia ogólny i przejrzysty zarys wprowadzonych przez ustawodawcę regulacji w ramach t.zw. tarczy antykryzysowej. Przed zastosowaniem poszczególnych regulacji zalecamy skontaktowanie się z naszą Kancelarią w celu szczegółowej analizy problemu z uwzględnieniem specyfiki prowadzonej przez Państwa działalności oraz przygotowania strategii umożliwiającej osiągnięcie zamierzonych celów – informują Maciej Szczygielski i Przemysław Mieczykowski ze Szczygielski Mieczykowski Adwokaci Law&Business.