Zamknij

Będzie można naładować samochód elektryczny z... latarni?

17:51, 16.04.2020 Wiktor Pleczyński
Skomentuj

Energa pracuje nad rozszerzeniem sieci ładowania pojazdów elektrycznych o punkty zainstalowane na oświetleniu ulicznym. Takie rozwiązanie pozwoli szybko rozszerzyć sieć ładowania.
Grupa Energa szuka nowych rozwiązań, które pozwolą rozbudować infrastrukturę niezbędną do rozwoju polskiej elektromobilności. Kluczowym elementem jest tu dostęp do jak największej liczby stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Oprócz budowy nowych stacji wolnostojących, Energa analizuje też możliwości wykorzystania posiadanej infrastruktury. W ostatnich latach dynamicznie postępuje modernizacja oświetlenia ulicznego, w ramach której energochłonne lampy sodowe zostały zastąpione znacznie oszczędniejszą technologią LED. Ponieważ przeciętna oprawa LED zużywa o połowę mniej energii, niż sodowa, rezerwa mocy zapewnianej przez standardowe przyłącze pozwala bardziej elastycznie podchodzić do wykorzystania przydrożnych słupów. Możliwe jest więc zasilanie dodatkowych urządzeń. Dzięki temu, w ramach przygotowywanego obecnie pilotażowego programu, Energa Oświetlenie będzie instalować na słupach ładowarki pojazdów elektrycznych. Szybkie w budowie i wszechstronne Takie rozwiązanie posiada kilka istotnych zalet. Przede wszystkim instalacja ładowarek na już istniejących słupach jest szybsza, ponieważ wymogi administracyjne są w takim wypadku mniejsze. Nie trzeba np. występować o pozwolenie na budowę czy nową umowę przyłączeniową (urządzenie korzystać będzie z już istniejącego przyłącza, zbudowanego na potrzeby oświetlenia). Tym samym pełen montaż jednej ładowarki (wraz z planistyką i pozyskaniem pozwoleń) na słup wymaga ok. 2 miesięcy, podczas gdy dla wolnostojącej stacji to w niektórych przypadkach kwestia nawet 14 miesięcy. Ponadto, ładowarki na słupach oświetleniowych są z tańsze od standardowych stacji ładowania, a także wszechstronne. Odpowiednia, prosta w wykonaniu modyfikacja pozwoli stacjom ładować nie tylko samochody elektryczne, ale docelowo również hulajnogi, rowery, motocykle i skutery elektryczne. Jak wskazują oficjalne dane, w Polsce można zaobserwować przyrost rejestracji pojazdów elektrycznych niebędących e-autami. Według opracowań Polskiego Związku Motoryzacyjnego, na koniec 2019 roku liczba zarejestrowanych motorowerów elektrycznych wyniosła 2983 w porównaniu do 1449 rok wcześniej (wzrost o przeszło 100 proc.) oraz 559 na koniec 2017 roku.
- Ładowarki na słupach oświetleniowych, dostępne całodobowo, posłużą uzupełniania prądu w częściowo rozładowanych bateriach lub pozostawiania pojazdu na całą noc w celu pełnego naładowania. Stacje na słupach będą też atrakcyjną, dostępniejsza od standardowych urządzeń alternatywą dla mieszkańców miejskich bloków, niemających możliwości zainstalowania np. własnego wallboxa w garażu - wyjaśnia spółka.
Urządzenia Energi Oświetlenia będą działać w ramach sieci ładowarek zarządzanej przez Energę Obrót.

(Wiktor Pleczyński)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

ElektrykElektryk

0 0

Bzdury...z tego samego przyłącza co oświetlenie. Wtedy taka ładowarka działała by tylko w nocy, gdy świeciła by lampa. W dzień na takim słupie nie ma napięcia ! 22:57, 16.04.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%