Zbliża się kolejny koncert z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości w wykonaniu Płockiej Orkiestry Symfonicznej. Tym razem płocczanie usłyszą dzieła wielkich kompozytorów.
23 listopada w sali koncertowej Płockiej Szkoły Muzycznej odbędzie się koncert „100 LAT NIEPODLEGŁEJ – WIELCY KOMPOZYTORZY”. Będzie to już kolejny koncert w wykonaniu Płockiej Orkiestry Symfonicznej dedykowany odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości.
Tym razem płocczanie będą mieli okazję usłyszeć kompozycje Karola Kurpińskiego, Romuald Twardowskiego i Johannesa Brahmsa. Utwory wykona Płocka Orkiestra Symfoniczna pod batutą dyrygenta Mirosława Jacka Błaszczyka wraz ze skrzypaczką Magdaleną Podemską.
Program koncertu
I część koncertu:
Karol Kurpiński – Uwertura do opery „Zamek na Czorsztynie”
Romuald Twardowski – Concerto na skrzypce i orkiestrę smyczkową
II cześć koncertu:
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68
Bilety w cenie 30 zł dostępne w kasie biletowej Płockiej Orkiestry Symfonicznej (ul. Bielska 9/11) lub na stronie internetowej. Patronem medialnym wydarzenia jest PetroNews.
Magdalena Podemska – skrzypce
W 2017 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Lublinie. Jest laureatką wielu konkursów skrzypcowych i kameralnych. Od początku studiów regularnie gości w składach różnych orkiestr symfonicznych m.in. Sinfonii Iuventus, CEA Filharmonii Gorzowskiej, CoOperate Orchestra, Collegium F czy Orkiestry L’Autunno. Ukończyła studia orkiestrowe u koncertmistrza Filharmonii Poznańskiej Marcina Suszyckiego, a na studiach magisterskich u koncertmistrza orkiestry Sinfonii Varsovii Jakuba Haufy. Tworząc na studiach kwartet fortepianowy – Mahler Quartet, występowała na scenie Filharmonii Narodowej. Była uczestniczką kursów mistrzowskich. Czterokrotna Stypendystka Prezydenta Miasta Lublina. Magdalena Podemska od lutego 2018 roku pełni funkcję koncertmistrza w Płockiej Orkiestrze Symfonicznej.
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Dyrygent, kierownik orkiestry symfonicznej, dyrektor artystyczny Filharmonii Śląskiej. Po studiach na Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie warsztat dyrygenta chóralnego zdobywał u prof. Jana Wincentego Hawela, kontynuował naukę na Wydziale Teorii, Kompozycji i Dyrygentury; studia w klasie prof. Karola Stryji ukończył z odznaczeniem. Był dyrygentem Państwowej Filharmonii Śląskiej i dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu. Jako dyrektor naczelny i artystyczny Państwowej Filharmonii w Białymstoku dał serię koncertów w USA, zwieńczoną entuzjastycznie przyjętym występem w nowojorskiej Carnegie Hall. Jego dyrygencki kunszt poznali także melomani wielu krajów: Austrii, Niemiec, Francji, Szwecji, Irlandii Płn., Hiszpanii, Portugalii, Białorusi, Litwy, Łotwy, Tunezji, Kanady, Korei Pd., Chin i Stanów Zjednoczonych. W minionym sezonie dyrygował orkiestrami m.in. Filharmonii Narodowej w Waszyngtonie oraz na Litwie i w Łotwie.
Karol Kurpiński – Uwertura do opery „Zamek na Czorsztynie”
Żyjący w latach 1785- 1857 Karol Kurpiński był organistą, skrzypkiem, dyrygentem (od 1810 roku był dyrygentem w Teatrze Narodowym, gdzie wystawił m.in. swe opery Dwie chatki oraz Pałac Lucyfera), nauczycielem, działaczem muzycznym (założył pismo „Tygodnik Muzyczny”, a na łamach prasy drukował recenzje, artykuły teoretyczne i publicystyczne) i kompozytorem. Jeden z najbardziej znanych kompozytorów polskich przed Fryderykiem Chopinem. Obok Józefa Elsnera uważany jest za ojca polskiej opery narodowej. 'Zamek na Czorsztynie” to utwór w formie pośredniej pomiędzy śpiewogrą a wodewilem, o charakterze narodowym często wystawiany w XIX wieku, m.in. w 1862 przez S. Moniuszkę. W burzliwą noc do pozornie opustoszałego zamku przybywa rycerz Bojomir z komicznym, tchórzliwym sługą. Pojawia się groźny właściciel zamku i goście zostają zaproszeni na wieczerzę. Łucja uprzedza podróżnych o grasujących nocą duchach. Duchem okazuje się nieszczęśliwa Wanda, która w Bojomierze rozpoznaje zaginionego ukochanego.
Romuald Twardowski – Concerto na skrzypce i orkiestrę smyczkową
Kompozytor i wieloletni pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Inicjator prestiżowego międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”. Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową został skomponowany wczesną jesienią 2006 roku z inspiracji Andrzeja Gębskiego, wybitnie utalentowanego młodego skrzypka, dziś profesora Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie. Kompozycja ma dość nietypową strukturę formalną. Będąc pozornie dziełem 3-częściowym, jest w istocie konstrukcja 2-częściową. Muzyka tego utworu będąca przykładem tendencji określanej mianem ”nowej prostoty” ujmuje swą wyrazistością, bogactwem melodycznym i błyskotliwie napisaną partią skrzypiec.
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68
„Pierwsza” Brahmsa to żelazny repertuar wszystkich orkiestr i dyrygentów. Pierwszą część, Allegro, Brahms napisał, mając niespełna 30 lat. Kompozytor całą symfonię zamknął dopiero po 15 latach. Pracę zakończył we wrześniu 1876 roku. Prawykonanie odbyło się 4 listopada tego samego roku w Karlsruhe. Hanslick komentując utwór, napisał: „Na podstawie tego dzieła – jeżeli już nie wcześniej – musi sobie każdy muzyk uzmysłowić duchowe pokrewieństwo Brahmsa z Beethovenem”.