Branża turystyczna otrzyma wsparcie od samorządu Mazowsza. Do przedsiębiorców zajmujących się turystyką ma trafić prawie 67 mln zł.
Samorząd Mazowsza wesprze przedsiębiorców z branży turystycznej. Na bezzwrotne dotacje planuje przeznaczyć blisko 67 mln zł z RPO WM 2014-2020. Dodatkowo, władze regionu zachęcają do wypoczynku na Mazowszu. Ma w tym pomóc specjalna kampania turystyczna „Odpocznij na Mazowszu”.
Z powodu obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa, firmy poniosły znaczące straty, a wiele z nich upadło. Kryzys dotkliwie odczuły zwłaszcza branże: kulturalna i turystyczna, hotelowa, restauratorsko-gastronomiczna oraz wystawienniczo-targowa.
Brak jakichkolwiek wpływów w okresie od marca do czerwca zanotowało 90 proc. podmiotów. Szacuje się, że na Mazowszu w tym roku będzie można zrealizować zaledwie 40 proc. zamówień w ramach turystyki biznesowej. W maju średnie obłożenie hoteli miejskich wynosiło 9,6 proc., a w Warszawie 11,2 proc., przy czym rok temu było to 79,5 proc.
Marszałek województwa Adam Struzik podkreśla, że przedsiębiorcom pilnie potrzebna jest konkretna pomoc, przede wszystkim finansowa.
– Potrzebni są nie tylko klienci, którzy wygenerują zyski, ale też dofinansowania oraz dostęp do preferencyjnych kredytów czy pożyczek. Właśnie takie rozwiązania chcemy zaproponować mazowieckim przedsiębiorcom – mówił marszałek Adam Struzik.
Trudną sytuację branży potwierdzają dane Światowej Organizacji Turystyki. Wynika z nich, że ruch turystyczny zmniejszył się w kwietniu o 97 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 r. Paweł Cukrowski, dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w urzędzie marszałkowskim przekonuje, że turystyka to pierwszy sektor gospodarki, który ucierpiał z powodu pandemii.
– Kryzys nią wywołany rozpoczął się w tej branży dużo wcześniej, niż w połowie marca. Turystyka wyjazdowa pierwszych problemów doświadczyła już w styczniu i lutym bieżącego roku – Paweł Cukrowski, dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki.
67 mln zł na dotacje dla przedsiębiorców z branży turystycznej
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność turystyczną, hotelarską, restauracyjną, rozrywkową, sportową i rekreacyjną oraz kulturalną mogą liczyć na wsparcie władz Mazowsza. Samorząd województwa planuje przeznaczyć blisko 67 mln zł na bezzwrotne dotacje dla mikro i małych przedsiębiorstw, dotkniętych skutkami pandemii COVID-19.
Środki pochodziłyby z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Dotacja miałaby formę bezzwrotną w przypadku utrzymania działalności i zatrudnienia przedsiębiorstwa przez okres co najmniej 3 miesięcy kalendarzowych, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożony zostanie wniosek o wsparcie.
Całkowita kwota dotacji dla jednego podmiotu nie mogłaby przekroczyć 800 tys. euro.
Przypomnijmy, że samorząd województwa już w kwietniu podjął decyzję o przeznaczeniu 80 mln zł na wsparcie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zagrożonych lub dotkniętych negatywnymi skutkami pandemii COVID-19. W lipcu mikro, mali i średni przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego zagrożeni lub dotknięci negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 będą mogli uzyskać Mazowiecką Pożyczkę Płynnościową, ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
Pożyczka ma umożliwić sfinansowanie wydatków związanych z utrzymaniem bieżącej działalności firmy i zapewnieniem jej płynności finansowej (m.in. wynagrodzenia pracowników, pokrycie zobowiązań publiczno-prywatnych, pokrycie zobowiązań handlowych, zaległych faktur, pokrycie kosztów użytkowania infrastruktury, zakup towarów, itp.). Maksymalna kwota pożyczki wyniesie 500 tys. zł. Środki te znajdują się w dyspozycji Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach obowiązującej umowy o finansowaniu, podpisanej z Województwem Mazowieckim.
Informacje na temat uruchamianych pożyczek będą dostępne na stronie internetowej Banku Gospodarstwa Krajowego oraz u poszczególnych pośredników finansowych.
Kampania turystyczna
Jak wynika z badania Profitroom, tegoroczny urlop w kraju chce spędzić ponad 90 proc. rodaków.
– Dla wielu hoteli, restauracji, biur turystycznych czy instytucji kultury to szansa na odzyskanie płynności finansowej. Pomóc przedsiębiorcom możemy wszyscy, np. spędzając tegoroczny urlop w naszym regionie – podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk.
Samorząd województwa chce pomóc branży turystycznej, dlatego przygotował specjalną kampanię promocyjną, która ma zachęcić turystów do spędzenia wakacji w naszym regionie. Kampania „Odpocznij na Mazowszu” promująca wypoczynek weekendowy i wakacyjny skierowana jest do osób aktywnych, lubiących spędzać czas z przyjaciółmi i rodziną przy dobrym, zdrowym jedzeniu.
Kampania prezentuje region jako dobry kierunek zarówno na wyjazd weekendowy, jak i dłuższy wypoczynek. Promuje Mazowsze bogate w walory naturalne – przyrodnicze i krajobrazowe oraz perły dziedzictwa kulturowego i historycznego. Założeniem działań komunikacyjnych jest przekonanie turystów do doświadczania Mazowsza zmysłami w trzech obszarach: smaki, podróże, design. Kampania sygnowana jest logo regionu „Mazowsze serce Polski”, w internecie można jej szukać pod hasztagiem #modanamazowsze.
Według ogólnopolskiego badania przeprowadzonego w 2018 r. województwo mazowieckie utożsamiane jest z dobrą rozrywką, bogatą bazą noclegową, ciekawą ofertą kulturalną, częstymi wzmiankami o nim w mediach oraz mnogością miejsc i atrakcji wartych zobaczenia. Odwiedzający Mazowsze mogą wybierać spośród wielu miejsc noclegowych o różnym standardzie i lokalizacjach. W regionie jest ponad 600 obiektów, które mogą przyjąć 6,3 tys. gości. Ponad 100 z nich to kwatery agroturystyczne.