sobota, 15 listopada, 2025
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
#PetroNews
Reklama
  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
#PetroNews
Reklama
#PetroNews
Reklama
Home Informacje Biznes i Gospodarka

Raport: Tramwaj w Płocku zalecany

by Agnieszka Stachurska
6 marca 2019
905
SHARES
8.3k
VIEWS
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Instytut Sobieskiego przy partnerstwie Banku Gospodarstwa Krajowego opracował raport „Tramwaj dla polskich miast”. Wynika z niego, że tak wyśmiewany projekt tramwaju w Płocku jest… zalecany przez specjalistów.

Przypomnijmy, gorącym zwolennikiem wprowadzenia tramwaju w Płocku był poprzedni prezydent, Mirosław Milewski. Zostały już nawet przygotowane zaawansowane projekty budowy linii tramwajowej, a wiadukt w al. Piłsudskiego uwzględniał poprowadzenie środkiem torów.

Reklama

Po przegranych przez Mirosława Milewskiego wyborach, jego następca pomysł jednak mocno skrytykował. Z planów zrezygnowano, a w miejscu planowanego poprowadzenia torów posadzono drzewa.

Tymczasem najnowszy raport Instytutu Sobieskiego wskazuje, że transport szynowy przyczynia się do odnowy miast, szczególnie ich obszarów śródmiejskich. Autorem opracowania jest dr Łukasz Zaborowski, ekspert Instytutu Sobieskiego w dziedzinie transportu i rozwoju regionalnego, pracownik biura planistycznego w Radomiu i wykładowca akademicki w Krakowie, który naukowo zajmuje się strukturą terytorialno-administracyjną kraju, a zawodowo – wsparciem regionów kryzysowych i planowaniem transportu publicznego.

W raporcie pokazuje on, jak można wykorzystać zagraniczne doświadczenia transportowe do odnowy urbanistycznej wybranych ośrodków regionalnych i wojewódzkich w Polsce.

Tramwaj bowiem powraca teraz jako zwiastun nowoczesności – sprawny i komfortowy środek transportu.

– Okazuje się być najszybszym środkiem przemieszczania się w (średnio-) dużych miastach. Ten fakt oraz „mityczny powab szyny” sprawia, iż wprowadzenie tramwaju w miejsce autobusu skutkuje kilkudziesięcioprocentowym przyrostem użytkowników na danej trasie. Ponadto wywołuje bodziec wizerunkowy, w wyniku którego zwiększa się wykorzystanie całego systemu transportu publicznego – przekonuje autor opracowania.

W raporcie zaproponowane zostały autorskie koncepcje nowych systemów tramwajowych w pięciu miastach: Kielcach, Radomiu, Tarnowie, Bielsku-Białej i Białymstoku. Wśród tych pięciu miast dwa (Radom, Kielce) nigdy tramwaju nie posiadały, choć w przeszłości opracowano dla niego koncepcje, jedno posiadało tramwaj konny (Białystok), a dwa (Tarnów i Bielsko-Biała) posiadały tramwaje elektryczne, ale zostały one w przeszłości zlikwidowane (odpowiednio w latach 40. i 70.). Celem tego opracowania było pokazanie możliwości konkretnych przebiegów linii i umiejscowienia przystanków w przestrzeni miejskiej. W założeniach, ma to pobudzić wyobraźnię mieszkańców, a także skłonić urbanistów do dyskusji, a władz miasta do zajęcia stanowiska.

Dlaczego właśnie teraz podjęto temat powrotu tramwajów do miast? Okazuje się, że w średnich i dużych miastach mamy do czynienia z suburbanizacją, czyli rozpraszaniem funkcji miejskich w obszarach podmiejskich. Im większy ośrodek, tym suburbanizacja jest bardziej nasilona i obejmuje większy promień.

– Zjawisko to jest piętnowane w pracach naukowych i dokumentach planistycznych, a jednocześnie wciąż żywiołowo zachodzi. Pochłania tereny dotychczas czynne przyrodniczo i zwiększa koszty infrastruktury technicznej. Widzimy zniszczenie krajobrazu niemające odpowiednika w żadnym z krajów europejskich. Konsekwencją zjawiska jest też upadek śródmieść – zdegradowanie zabudowy, zaburzenie przekroju społecznego i ich zły wizerunek – zwraca uwagę ekspert Instytutu Sobieskiego.

Wśród miast, których dotyczy suburbanizacja, raport wymienia szczególnie: Warszawę, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Wrocław, Łódź, Bydgoszcz i Toruń, ale również takie miasta jak: Radom, Kielce, Tarnów, Rzeszów, Lublin, Białystok, Olsztyn, Szczecin, Koszalin, a nawet Włocławek i… Płock.

Autor podkreśla, że zalet wprowadzenia tramwaju do miast jest mnóstwo, w tym ograniczenie wpływu na środowisko (dodatkowa oszczędność energii związana jest z wykorzystaniem napędu elektrycznego), przewidywalność ruchu, trwałość, niezawodność i dostępność technologii czy oszczędność przestrzeni i wydajność obsługi.

Dr Łukasz Zaborowski przedstawił w raporcie również listę miast, co do których nie przeprowadził szczegółowej analizy, ale które należy brać pod uwagę ze względu na jedno lub kilka z następujących kryteriów:

  • liczba ludności powyżej 100 tys. mieszkańców,
  • zwarty układ urbanistyczny,
  • szczególnie niska jakość powietrza.

Są to: Rzeszów, Rybnik, Gliwice, Opole, Włocławek, Płock, Koszalin, Wałbrzych, Legnica, Zielona Góra, Nowy Sącz.

– W niektórych z tych miast istniały linie tramwajowe w przeszłości np. w Gliwicach, Legnicy, Wałbrzychu. W innych powstały zaawansowane projekty budowy linii, np. w Płocku, w którym znacząca część mieszkańców wykonuje podróż z miejsca zamieszkania do PKN Orlen oraz istnieje rezerwa terenu wzdłuż głównej ulicy miasta – argumentuje ekspert Instytutu Sobieskiego.

Na tę chwilę jednak wątpliwe, by władze miasta dały się przekonać do powrotu tej koncepcji. Po pierwsze, zaplanowano już inne inwestycje, które pochłaniają budżet Płocka na najbliższych kilka lat. Budowa linii tramwajowej wymagałaby natomiast zapewne dotacji rządowej i długofalowego zaplanowania tej inwestycji w budżecie miasta. Po drugie, aczkolwiek to nasze subiektywne zdanie, pomysł został już tak wyśmiany i skrytykowany, a przede wszystkim promowany był przez poprzedniego prezydenta, że jego ponowne rozważenie byłoby zbyt dużą stratą wizerunkową obecnych władz miasta.

Share556Tweet146

Reklama

Aktualności

Przedszkole Marzeń z nowym rozdziałem. Uroczysta Gala Nadania Nazw Grupom

Tomasz Kominek o maratonie, samorządzie i codziennej walce z hejtem [PODCAST]

W części Płocka nie będzie wody w kranach

Młodzi miłośnicy zabawy słowem mogą zabłysnąć. Ostatnie chwile na zgłoszenie

Wisła zimą nie wyleje? Rusza pogłębianie rzeki

Kolejna śmierć na drodze powiatu płockiego!

Polityka

Tomasz Kominek o maratonie, samorządzie i codziennej walce z hejtem [PODCAST]

PiS: Pacjenci nie doczekają zabiegów, a kobiety będą rodziły na SOR?

Konfederacja: Obcokrajowcy w Soczewce to zagrożenie

Ile zarobi prezydent Płocka? Zdecydują radni

Czy miasto sprzeda udziały w Wiśle Płock?

Nowe forum dialogu z biznesem w regionie płockim

Bezpieczeństwo

Kolejna śmierć na drodze powiatu płockiego!

Śmiertelny wypadek! „Wszedł wprost pod pojazd”

Miał przy sobie narkotyki warte tysiące złotych

Senior potrącił pieszego na pasach

Zderzenie aut na wyjeździe z Płocka. Droga zablokowana

Zderzenie aut w centrum Płocka. Jedna osoba w szpitalu

Sport

Płoccy siatkarze zawalczą o cenne punkty

Piękna wygrana Jutrzenki Płock. Co dalej?

Płocczanie mistrzami w brazylijskim jiu-jitsu

Zbliża się Płocka Sztafeta Olimpijska

Biało-czerwone emocje w ORLEN Arenie. Maluchy pokazały, czym jest radość ze sportu

Przed Jutrzenką Płock ważny mecz

  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje
Polityka plików Cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.