Ruszyły przygotowania do przywrócenia żeglowności polskim rzekom. W 2016 roku rząd zobowiązał się, że Wisła od Warszawy do Gdańska, a także Odra, uzyskają standardy odpowiednie dla międzynarodowej sieci dróg wodnych. Wpłynie to również na żeglugę w Płocku.
Właśnie rozpoczęła się analiza tego, jakie są możliwości doprowadzenie do żeglowności Wisły na odcinku od Warszawy do Gdańska, Buga od Wisły do Brześcia i Nogatu od Wisły do Zalewu Wiślanego. Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Rzecznej, w ciągu 18 miesięcy ma być gotowe studium zagospodarowania wymienionych odcinków dróg rzecznych.
Taki dokument powstaje, gdyż dotychczasowe analizy nie miały charakteru profesjonalnego, który można przedstawić bankom i instytucjom finansowym, jako podstawę do decyzji o inwestycji. Stworzenie tego dokumentu ma być o tyle istotne, że drogi będą modernizowane w oparciu o model biznesowy oraz mechanizmy rynkowe i jedynie wspierane przez państwo.
Zgodnie z założeniami projektu, do 2030 roku Odra i Wisła od Warszawy do Gdańska mają osiągnąć IV klasę żeglowności, co pozwoli zaklasyfikować je do dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym. Po osiągnięciu tego poziomu, będą mogły po nich pływać statki długości nawet 85 metrów, szerokości 9,5 metra o zanurzeniu do 2,5 metra.
Takie jednostki będą mogły przewozić aż 1500 ton ładunku – dla porównania, żeby przewieźć towar o takiej masie drogą lądową, byłoby potrzebne aż 60 TIR-ów. Nie do pominięcia jest również aspekt ekologiczny – ilość zużytego paliwa do transportu wodnego jest zdecydowanie mniejsza, co za tym idzie, spada również ilość emitowanych do atmosfery spalin.
Wydaje się, że jest to szczególnie istotny dla mieszkańców Płocka temat. Jeśli inicjatywa obecnego rządu się powiedzie i uda się uruchomić drogę wodną na Wiśle, nie tylko mieszkańcy miasta odetchną czystszym powietrzem niezanieczyszczonym przez setki TIR-ów przejeżdżających przez miasto, ale spadnie też związane z natężeniem ruchu ryzyko wypadków.
Na koniec można wspomnieć, że jest to potencjalnie źródło ogromnego bogactwa dla miasta i jego mieszkańców. Podobnie jak od wieków miasta nad rzekami rozkwitały dzięki handlowi, tak mogłoby być i teraz. Zgodnie z wyliczeniami, na początku Wisłą mogłoby popłynąć nawet 7,8 miliona ton towarów rocznie, a po dalszym poprawieniu warunków na rzece, nawet 12 milionów ton.
Płock nie tylko mógłby skorzystać na samym handlu towarami, ale też na produkcji barek do ich przewozu. Jednostki z płockiej stoczni w końcu zaczęłyby kursować po Wiśle, a nie płynęły do krajów na zachodzie Europy i tam pozostawały. Szacowany koszt inwestycji w główne rzeki w Polsce to około 70 miliardów zł.
Jejku tyle kasy? A starczy na moje 500+?
Mnie po prostu rozwaliła informacja, że „wielka budowa przystani jachtowej itp itd” skończy się na 400 metrach chodnika i zjeżdzie dla łódek. Za promocyjne 40 czy 50 milionów to zrobią.
Ale portu nie zbudują ;) Restauracji ani hotelu czy atrakcji też nie. Może chociaż więc jakiś parking czy stacja paliw dla jachtów? A skąd. Będzie ławka którą nazwali biznesowe centrum czy coś.
Dzisiaj przeczytałem że nawet ścieżek do biegania dla mieszkańców nie połączą bo firma która zgarnia hajs na festiwalach ma inne potrzeby niż mieszkańcy.
Proszę, niech to będzie ostatni rok tych analitycznych umysłów, bo nie przetrwamy kolejnych.
Płock, poza stocznią i może elewatorem, nie będzie miał nic z tego programu.
W czasie ubiegłorocznego rejsu barek z kontenerami, było widać, że i zainteresowania naszych władz nie było- nie dotarł NIKT z władz ratusza i barka nie miała GDZIE zacumować. A zanurzona była na kilkadziesiąt centymetrów, gdzie do 2 metrów. Odświeżenie nabrzeża NIC nie zmieniło. Włocławek, Wyszogród mają lepszą infrastrukturę już dziś. Tyle w temacie… Niestety
Tylko ciekawe co będzie przewożone?? Z Orlenu raczej nic bo nie ma infrastruktury, chyba że na nabrzeże pojedzie karawanu tysięcy cystern.
Od lat czekamy na budowę statków spacerowych po Wiśle .Odtworzenia repliki Przystani…tak znamy dzieje, czyja była………..w istocie PŁOCKA. POWROTU RÓŻ, PO PAMIĘCI NOWICKIEGO.
ZBUDOWANIA ELEKTROWNI WODNEJ MELODY……
PRZYWRÓCENIA PAMIĘCI OPIEKUNA WISŁY CZESŁAWA TYSZKI.
Jakoś Miłośnicy amatorzy Wisły , oleli Temat……
Spadnięcia Skarpy……………UCICHLI………..