Budżety obywatelskie realizowały u siebie m.in. Sopot, Poznań i Elbląg. Ta forma konsultacji ma służyć pobudzaniu aktywności mieszkańców, przyczyniać się do pogłębiania więzi społecznych i budowania społeczeństwa obywatelskiego.
Pierwszym etapem Budżetu Obywatelskiego Płocka będzie składanie projektów przez mieszkańców. Mogą one dotyczyć różnorodnych sfer działalności i swoim zakresem obejmować całe miasto, osiedle czy ulicę. Mogą to być inwestycje, przedsięwzięcia kulturalne, edukacyjne, wydarzenia, czyli tzw. projekty „twarde” lub „miękkie”.
Później wszystkie projekty pod względem formalno-prawnym sprawdzi Zespół ds. weryfikacji (m.in. czy koszt przedsięwzięcia nie przekroczy 3 mln zł i czy leży ono w kompetencjach miasta). Następnie wszystkie projekty, które przejdą pozytywnie tę ocenę, będzie rozpatrywał Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego.
– Będą go tworzyć reprezentanci różnych środowisk, m.in. dziennikarze, przedstawiciele organizacji społecznych – wyjaśniał prezydent Nowakowski. – To niezależne gremium wybierze 10 projektów, które następnie zostaną poddane pod głosowanie mieszkańców.
W wyniku głosowania ustalona zostanie lista, według liczby otrzymanych głosów. Projekty będą realizowane, aż do wyczerpania środków.
Terminarz Budżetu Obywatelskiego Płocka
- Od 1 grudnia 2012 do 31 stycznia 2013 składanie przez mieszkańców propozycji projektów do Budżetu Obywatelskiego Płocka na 2013 rok.
- Od 1 lutego 2013 do 14 lutego 2013 weryfikacja zgłoszonych projektów przez Zespół ds. weryfikacji projektów. Zespół złożony z pracowników Urzędu Miasta Płocka dokonuje weryfikacji projektów wyłącznie pod względem formalno – prawnym, tj. np. czy proponowana lokalizacja danego projektu znajduje sie na działce gminnej, czy realizacja danego projektu mieści sie w kompetencjach należących do gminy, czy koszt realizacji nie przekracza 3 mln złotych brutto, sprawdza możliwość zabezpieczenia w budżecie na kolejne lata ewentualnych kosztów, które wybrany projekt będzie generował w przyszłości.
- Od 15 lutego 2013 do 28 lutego 2013 weryfikacja projektów spełniających wymogi formalno – prawne przez Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego Płocka. Zespół opiniuje projekty pod względem merytorycznym miedzy innymi według kryteriów: znaczenie społeczne projektu, możliwość realizacji projektu.
- Od 15 marca 2013 przedstawienie zgłoszonych projektów do publicznej wiadomości.
- Od 8 kwietnia 2013 do 14 kwietnia 2013 – głosowanie. Na karcie do głosowania i formularzu elektronicznym umieszczone zostaje maksymalnie 10 projektów wyselekcjonowanych przez Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego. Kolejność umieszczonych na karcie projektów jest uzależniona od daty wpływu formularza zgłoszeniowego wybranego projektu.
- Do 17 kwietnia 2013 ogłoszenie wybranych w głosowaniu projektów na stronie internetowej www.plock.eu oraz w formie komunikatu prasowego do mediów.
- Ujęcie zwycięskich projektów mieszczących sie w kwocie Budżetu Obywatelskiego w Budżecie Miasta Płocka na 2013 rok.