Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe w Płocku po stracie swoich jednostek podczas trąby powietrznej nie musi już bać się o swoją przyszłość. Pomoc szybko zaoferowali płocczanie, spółki miejskie, a także PKN ORLEN. W środę koncern przekazał ratownikom nową jednostkę.
10 października okazał się wyjątkowo radosnym dniem dla płockiego WOPR. Ratownicy zostali wyposażeni przez PKN ORLEN w nowoczesną łódź ratunkową wraz z przyczepą transportową. Darowizna umożliwi WOPR-owcom prowadzenie działań na wodzie nawet w nawet najbardziej ekstremalnych warunkach.
Co równie ważne, ich nowa jednostka jest kompatybilna z innymi specjalistycznymi jednostkami, jakie są na wyposażeniu policji, straży pożarnej, a nawet wojska.
– Bezpieczeństwo mieszkańców Płocka jest dla nas bardzo ważne, dlatego ORLEN od wielu już lat regularnie wspiera płockie placówki służby zdrowia, ale także policję czy jednostki straży pożarnej – mówiła Wioletta Kulpa, Kierownik Działu Sponsoringu Społecznego PKN ORLEN. – Oczywiście nie zapominamy również o ratownikach WOPR. Wspólnie z nimi wybraliśmy najbardziej optymalną formę dofinansowania. Jestem przekonana, że przekazana dziś nowoczesna łódź ratunkowa będzie służyła do patrolowania zbiorników wodnych, a w razie zdarzeń skutecznie pomoże ratować ludzkie zdrowie i życie – dodała.
Przekazana przez PKN ORLEN łódź ratunkowa to obecnie najnowocześniejsza jednostka pływająca, służąca do patrolowania naszych akwenów. Obok silnika marki Yamaha o mocy 100 KM, łódź wyposażona jest w echosondę z GPS, zapewniającą rzeczywisty podgląd pod wodą, radiotelefon stacjonarny, kompas magnetyczny, elektroniczną konsolę sterowną wraz z dwuosobowym siedziskiem, oparciem i relingami, a także światła nawigacyjne LED, koło oraz rzutki ratownicze.
Zalety nowej łodzi ratunkowej płockiego WOPR-u to przede wszystkim stabilność, odporność na uszkodzenia, prędkość oraz duża tzw. dzielność morska, czyli zdolność do żeglugi w trudnych warunkach. Solidny kadłub w kształcie litery V zapewnia dużą stabilność i umożliwia bezpieczne, bezkolizyjne dojście do burty innej jednostki czy pomostu.
Łódź, która jest napędzana mocnym 100-konnym silnikiem, pozwoli ratownikom osiągać duże prędkości nawet w niekorzystnych warunkach atmosferycznych.
– Łódź ratunkowa Sportis S-5200 została wykonana przez czołowego polskiego producenta łodzi hybrydowych typu RIB (Rigid Inflatable Boat). Dzięki swej lekkiej, lecz wytrzymałej konstrukcji, składającej się z kadłuba laminatowego oraz tuby pneumatycznej z bardzo trwałego i odpornego na ścieranie hypalonu, jest zwrotna, dzięki czemu będzie mogła szybko pokonać odległości na wodzie, co jest niezmiernie ważne w przypadku akcji ratunkowych. Myślę, że będzie to taka nasza morska terenówka z napędem 4×4, która jest przystosowana do działań nawet w ekstremalnych warunkach, jakie np. towarzyszą powodzi – mówi Cezary Obczyński, Prezes Zarządu Płockiego Rejonowego WOPR.
Nowa jednostka o ładowności 1000 kg, długości ponad 5 metrów oraz szerokości około 2,3 metra może zabrać na pokład dziewięć osób. Komfort ratownikom zapewni przeciwpoślizgowy – samoodpływowy pokład, pięć niezależnych komór wypornościowych, siedzisko regulowane z oparciem dla sternika prowadzącego łódź, wewnętrzna oraz zewnętrzna linka burtowa, a także podwójna odbojnica zapobiegająca uszkodzeniu łodzi.
Zakupiona dla WOPR-u łódź to nie jedyna inicjatywa PKN ORLEN, mająca na celu poprawę bezpieczeństwa nad wodą. W ramach projektu „ORLEN dla Płocka” w roku szkolnym 2018/2019 kontynuowane będą nieodpłatne zajęcia nauki pływania dla uczniów płockich szkół podstawowych oraz osób powyżej 40. roku życia.
W dotychczasowych dwóch edycjach w sumie wzięło udział ponad 200 osób. „Bezpłatne lekcje pływania” są jednym z wielu działań realizowanych w ramach projektu „ORLEN dla Płocka”. Dodatkowo w trakcie dwóch wakacyjnych miesięcy bieżącego roku, już po raz trzeci zorganizowane zostało strzeżone kąpielisko nad jeziorem w Grabinie koło Płocka. Jak wynika ze sprawozdań płockiego WOPR, na strzeżonej plaży w Grabinie nie doszło w tym roku do żadnego wypadku.
Ale maszyna